2 253 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Värt att friköpa sig från Fiskarhedenvillan?
Hej. Vi har köpt en fin sluttningstomt med riktigt bra utsikt över Mälaren, för 2 miljoner i Sörmland. Tomten säljs med Fiskarhedenvillan, men det finns en möjlighet att köpa sig fri för 300 000 kr och sen fritt välja vem man bygger med.
Vi vet redan nu att vi i princip inte kommer vilja ha någon standardinredning och vi är inte heller speciellt förtjusta i tillvalen (som dessutom känns dyra). Så det handlar i princip om att köpa tjänsten ”vädersäkert” + eventuellt invändigt som innerväggar mm. Resten får en hantverkare göra (som vi väljer).
Jag är heller inte så pigg på att deras arkitekter sitter i Borlänge och inte kommer ut till tomten personligen och för en diskussion med oss om olika möjligheter. Svaret vi fått är att arkitekterna har varit på tomten och har en bra uppfattning.
Vi tycker att en husmodell är bra men det måste ske en tillbyggnad och ha en annan typ av tak.
Slutgiltiga frågan är om det är värt att köpa sig fri? Anlita en arkitekt (eventuellt använda grundritning från fiskarheden) och låta en lokal byggare köpa in material (priserna har ju höjts rätt mycket senaste året av fiskarheden) och ta hand om projektet. Även en som kan projektleda.
Vore intressant att få input här från dem som har erfarenhet?
Vi vet redan nu att vi i princip inte kommer vilja ha någon standardinredning och vi är inte heller speciellt förtjusta i tillvalen (som dessutom känns dyra). Så det handlar i princip om att köpa tjänsten ”vädersäkert” + eventuellt invändigt som innerväggar mm. Resten får en hantverkare göra (som vi väljer).
Jag är heller inte så pigg på att deras arkitekter sitter i Borlänge och inte kommer ut till tomten personligen och för en diskussion med oss om olika möjligheter. Svaret vi fått är att arkitekterna har varit på tomten och har en bra uppfattning.
Vi tycker att en husmodell är bra men det måste ske en tillbyggnad och ha en annan typ av tak.
Slutgiltiga frågan är om det är värt att köpa sig fri? Anlita en arkitekt (eventuellt använda grundritning från fiskarheden) och låta en lokal byggare köpa in material (priserna har ju höjts rätt mycket senaste året av fiskarheden) och ta hand om projektet. Även en som kan projektleda.
Vore intressant att få input här från dem som har erfarenhet?
Jag köpte ut tomten från husföretaget (ett av de dyrare) efter ett drygt halvår då det erbjudna huset (med justeringar) inte blev bra (samt att jag inte fick diskutera lösningar direkt med husföretagets arkitekt). Tog in egen arkitekt och anlitade lokal byggare. Slutsats: Mer påkostad teknisk utrustning, designmässigt passande mig och betydligt mer ekonomiskt.C Carl Plogbäck skrev:
Så kör ditt eget race!
Tack för svar. Var det Fiskarhedenvillan som du köpte sig fri ifrån?yonna skrev:Jag köpte ut tomten från husföretaget (ett av de dyrare) efter ett drygt halvår då det erbjudna huset (med justeringar) inte blev bra (samt att jag inte fick diskutera lösningar direkt med husföretagets arkitekt). Tog in egen arkitekt och anlitade lokal byggare. Slutsats: Mer påkostad teknisk utrustning,
designmässigt passande mig och betydligt mer ekonomiskt.
Så kör ditt eget race!
Nej. Men jag var i kontakt med dem på den tiden - nu är ju detta 17 år sedan men köp av tjänster har ju inte ändrats.C Carlos P skrev:
För din del beror det också på om du kan finna lämplig byggare och gärna sådan som kan samarbeta med din arkitekt. Din "vinst" beror också på hur mycket engagemang/arbete du lägger ner på att hålla i trådarna själv. Jag var nybliven pensionär med egen firma på halvfart så mitt engagemang var betydande under året bygget pågick.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Vart tränger vattnet in?
Fönster & Dörrar -
Nockplåt över vattbrädebeslag eller tvärtom?
Tak & Vind -
Hjälp med att såga ut kakellist i svårt hörn, vilka grader?
Badrum -
Är det värt att bygga garage vid sidan om totalentreprenad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Är det ok att ha en fristående frys i vårt fall?
Kök