2 561 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Värt att anlita byggfirma för att bygga hustillverkares modell?
Jag och min fru har lyckats knipa en fantastisk tomt som vi nu planerar att bebygga. Vi var från början helt inställda på ett prefab hus från en välkänd hustillverkare som vi haft mycket kontakt med. Allting är klart med byggkreditiv från banken och i princip handlar det om att vänta ut coronan några månader och sen lägga beställningen.
Hustillverkaren är dock i det närmaste omöjlig när det kommer till förändringar. Framförallt handlar det om köket, som vi inte alls gillar, badrum samt förvaringsutrymmen. Det har lutat åt att vi helt enkelt skulle få sätta igång och riva kök och innerväggar i ett färdigställt hus direkt efter inflytt för att få som vi vill.
Nu börjar jag därför mer och mer fundera kring att bygga i lösvirke. Låta en byggfirma uppföra det hus vi tittat på. Ett relativt okomplicerat 1,5 planshus med förhöjt väggliv, "3/4-dels" loftövervåning, cirka 13,5m x 8m byggnadsarea. Jag har genom mitt yrke dessutom många kontakter vad gäller hantverkare (även om jag själv inte är det) samt en hel del fritid som skulle kunna läggas på projektet.
Vad tror ni? Är det värt det extra besväret med lösvirke kontra prefab? Vi får ju huset som vi vill ha det. Kan det t.o.m löna sig ekonomiskt? Kan den pågående pandemin påverka priserna tro?
Hustillverkaren är dock i det närmaste omöjlig när det kommer till förändringar. Framförallt handlar det om köket, som vi inte alls gillar, badrum samt förvaringsutrymmen. Det har lutat åt att vi helt enkelt skulle få sätta igång och riva kök och innerväggar i ett färdigställt hus direkt efter inflytt för att få som vi vill.
Nu börjar jag därför mer och mer fundera kring att bygga i lösvirke. Låta en byggfirma uppföra det hus vi tittat på. Ett relativt okomplicerat 1,5 planshus med förhöjt väggliv, "3/4-dels" loftövervåning, cirka 13,5m x 8m byggnadsarea. Jag har genom mitt yrke dessutom många kontakter vad gäller hantverkare (även om jag själv inte är det) samt en hel del fritid som skulle kunna läggas på projektet.
Vad tror ni? Är det värt det extra besväret med lösvirke kontra prefab? Vi får ju huset som vi vill ha det. Kan det t.o.m löna sig ekonomiskt? Kan den pågående pandemin påverka priserna tro?
Tänker också att det du inte behöver ställa prefab mot lösvirke heller om du ändå gillar den "bekvämlighet" som följer med prefab. Ett alternativ kan ju vara att ta med er ritningen som ni har tagit fram till en annan hustillverkare och se vad de har att säga.
Vi var till 98 % inställda på en hustillverkare men de var också lite allmänt knöliga även om det mesta kändes rätt i övrigt. Så "sprang vi på" en annan hustillverkare som var extremt tillmötesgående och villig att hjälpa oss med de sista detaljerna. Bara två veckor senare var allt på plats och det kändes super från båda håll. Eftersom vi hade arbetat ganska länge med den första hustillverkaren hade vi verkligen kommit till insikt om vad som var viktigt för oss och det var därför väldigt lätt att få till detaljerna när vi ritade upp huset igen med nästa leverantör. Som bonus kom vi ner i pris
Lycka till!
Vi var till 98 % inställda på en hustillverkare men de var också lite allmänt knöliga även om det mesta kändes rätt i övrigt. Så "sprang vi på" en annan hustillverkare som var extremt tillmötesgående och villig att hjälpa oss med de sista detaljerna. Bara två veckor senare var allt på plats och det kändes super från båda håll. Eftersom vi hade arbetat ganska länge med den första hustillverkaren hade vi verkligen kommit till insikt om vad som var viktigt för oss och det var därför väldigt lätt att få till detaljerna när vi ritade upp huset igen med nästa leverantör. Som bonus kom vi ner i pris
Lycka till!
Absolut. Inget slår resultatet i att man får det exakt som man vill ha det! Håller på att bygga en 1- planare nu på 250m2 och är riktigt stor skillnad på priset jämnfört med prefab husenK karlbrutal skrev:Jag och min fru har lyckats knipa en fantastisk tomt som vi nu planerar att bebygga. Vi var från början helt inställda på ett prefab hus från en välkänd hustillverkare som vi haft mycket kontakt med. Allting är klart med byggkreditiv från banken och i princip handlar det om att vänta ut coronan några månader och sen lägga beställningen.
Hade jag faktiskt inte tänkt på. Tack för tipsetB bergigtomt skrev:
Ja det vart billigare för oss. Men kör man standard utförande utan tillval osv så kanske det är värt att köra prefab. Men jag fastnade inte för det, och alla tillval blev hiskeligt dyra om man jämnför priserna mot en bygghandel och lokala entreprenörer.
Vi har efter flertalet husvisningar insett att vi inte kommer hitta det vi vill ha och att bygga är ett bättre alternativ för oss. Fick då tipset att titta ut en hustypen vi gillade och sen bygga i lösvirke i samma stil. Lutar åt det för oss, bara vi hittar den perfekta husstilen.
Lycka till med erat bygge, alla tips jag fått av bekanta i branschen är att prefab är smidigt men 15-25% dyrare än lösvirke. T.o.m. ännu mer om du börjar plocka på en hel del tillval för att få riktigt bra standard.
Lycka till med erat bygge, alla tips jag fått av bekanta i branschen är att prefab är smidigt men 15-25% dyrare än lösvirke. T.o.m. ännu mer om du börjar plocka på en hel del tillval för att få riktigt bra standard.