När man har bott i ett område ett tag och lärt känna lite folk så dyker det ju alltid upp diskussioner kring att h*n kör som en idiot på gatan, h*n klipper gräsmattan med sax, h*n gör inget åt ogräset som nu tagit över även min trädgård etc etc till lite otrevligare incidenter då grannar börjar munhuggas och t o m slåss!
Visst har man stör-moment som man kan liksom småreta sig på en dag när inget annat heller är bra..
jag skulle vilja veta era! Häng nu för guds skull inte ut grannen eller så med "Anna Greta på Lingonvägen i Blåberga har den fulaste stenuppsättningen någonsin" utan berätta lugnt och fint störmoment, stora som små. Det lättar på trycket och är bra för hjärtat, såvida ni nu inte hetsar upp er och blir ännu argare och gör nå´t dumt.

Undras just vad de vanligaste störmomenten är..?

Hundar som står och skäller i tid och otid?
Granne som festar alltjämt och kör hög volym på nå´n tradig dunka-dunka...?
Grannen som kör för fort och håller områdets barn och föräldrar i skräck?
H*n som klipper gräsmattan 7 på morgon?
H*n som hamrar & snickrar sommaren igenom?
Detta är bara några fiktiva tänka exempel.

Själv kan jag störa mig på att vissa här "rejsar" inne på området, jag vill inte att barn eller djur ska bli påkörda och här är gott om bådadera (katter, barn och fartdårar alltså) Men det är ju några få som har satt det i system med att köra fort...
Annars anser jag mig vara tolerant, mot alltifrån höga ljudnivåer till ogräs på grannens tomt m.m Det får inte vara för tyst, det ska ju märkas att här bor folk annars hade jag bott på landet!

I mitt område finns en pyrande dispyt mellan två grannfamiljer där det sker en del "pajkastning" och barnsligt beteende. Fattar inte att de orkar!

mvh

• Gilla
Schwene
  • Laddar…
Lösgående katter ! ! !

• Gilla
DieselBjörn och 2 till
  • Laddar…
Folk som tror att min betesmark är allmäna deponiplatser för trädgårdsavfall!!

• Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
W
Grannar som klagar på mitt beteende är det värsta som finns ;)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
I min förra bostadsrättsförening hade vi en stor innegård runt fem radhuslängor. Jättefint område med stor lekplats och helt bilfritt :) . Inne på området var det mopedförbud vilket stod i ordningsreglerna + att det var skyltat vid alla infarter till området. En av medlemmarnas tonårsson respekterade inte detta utan buskörde på området. Dels så stoppades sonen av styrelsen varje gång detta hände och dels fick medlemmen muntliga och skriftliga tillsägelser. Då började medlemmen gå med sonen då han buskörde för ingen skulle bestämma vad de fick och inte fick göra.

Jag stör ut mig själv med cirkelsågning på sena kvällar.....

• Gilla
shobaki
  • Laddar…
Det jag stör mig mest på är:

- En granne som låter hunden kissa på vår tomtgräns (JÄMT) och som låter hunden gå lös (ofta på vår tomt) trots att jag är hundrädd!!
- En granne som aldrig hejar utan vänder bort huvudet då jag tydligt säger "hej". Jag var (vad jag vet) inget otalt med grannen så han kanske bara är folkskygg???
- Grannar som har åsikter om saker på min tomt (just nu är det att vårt garagetak behöver målas)
- Grannar som kör med bilen på vår gräsmatta (visserligen bara kanten men gräsmattan blir ju inte fin...)

Men jag måste säga att för det mesta så har jag trevliga och härliga grannar, det är bara ett fåtal (läs: EN) som jag inte kommer överens med...

Mikael_L
När jag läste tråden första ggn igår kunde jag inte direkt komma på nått, men alldeles nyss, när dottern var precis på väg att äntligen somna gick ett jävla billarm igång, och allt var förstört för ett tag.

Så, falsklarmande billarm är det värsta jag kan komma på just nu, vilket ju inte är så förskräckligt farligt. :rolleyes:

(dessutom har det (inte än) lett till ngn dispyt heller)

Grannar som istället för att parkera framför sitt eget hus ständigt parkerar upp till 5 bilar direkt utanför vårt hus medans det är rent framför egen tomt. Det stör mig nå´t enormt. Ännu mer stör det mig att farsgubben i familjen säger "vi har inga j-vla grannar att ta hänsyn till" när det lite snällt påpekas om olämpligheten i parkerandet.

Kanske skulle köpa en gammal risig buss och ställa utanför dem för att visa hur irriterade det är?

Själv är man ju helt perfekt!!!...*smile*

• Gilla
Ulrika Henriksson
  • Laddar…
Har nyss flyttat och än så länge (ta i trä) bara perfekta grannar som hälsar och är allmänt trevliga, däremot så har vi en restaurang/pub som granne och det som irriterar mest där är en del varubilar som alltid måste stå med tomgång på i typ 10-15 minuter. Borde säga till men man är för mesig.

Vi har vi bra och mycket sympatiska grannar. Det råder en god grannsämja där vi hjälper varandra i olika göromål och lånar ut lite maskiner o släpvagnar vid behov.

Allt vore frid o fröjd om det inte vore för en granne som jobbar som P-vakt och som har lite svårt att släppa jobbet vid hemkomst. Eftersom vi har en vägförening så går det inte att sätta riktiga lappar på bilarna, så informationen att bilar är felparkerade görs oralt - med olika volym beroende på hur allvarlig felparkeringen är.

Detta har blivit en minifars på vår väg och ibland känns det som om det tokparkeras bara för att trigga denna person.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
lastkaj - liten utanför ämnet men...

Enligt lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering får en markägare ta ut en avgift om ett fordon parkerats inom området i strid mot ett förbud som har tillkännagetts tydligt genom skyltning med vägmärken inom området. Avgiften får inte överstiga de felparkeringsavgifter som gäller inom kommunen. Fordonets förare och ägare anvarar solidariskt för att kontrollavgiften betalas.

Vill markägaren ta ut kontrollavgift ska betalningsuppmaning överlämnas eller fästas på fordonet. Betalas den inte i tid ska markägaren påminna fordonets ägare innan man kan inkassera avgiften enligt inkassolagen.

Om kontrollavgiften inte betalas ska markägaren vända sig till tingsrätten inom två år från den dag den olovliga parkeringen upphörde. Innan dess har markägaren i allmänhet ansökt om betalningsföreläggande mot den som är betalningsskyldig. En kontrollavgift får inte tas ut om det med hänsyn till omständigheterna är uppenbart oskäligt att ta ut en sådan avgift. Markägaren ansvarar för att den som övervakar efterlevnaden av parkeringsförbud eller parkeringsvillkor har en lämplig utbildning.

(Uppgifterna hämtade från SBCs hemsida).

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
AnnaKanin skrev:
lastkaj - liten utanför ämnet men...

Enligt lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering får en markägare ta ut en avgift om ett fordon parkerats inom området i strid mot ett förbud som har tillkännagetts tydligt genom skyltning med vägmärken inom området. Avgiften får inte överstiga de felparkeringsavgifter som gäller inom kommunen. Fordonets förare och ägare anvarar solidariskt för att kontrollavgiften betalas.

Vill markägaren ta ut kontrollavgift ska betalningsuppmaning överlämnas eller fästas på fordonet. Betalas den inte i tid ska markägaren påminna fordonets ägare innan man kan inkassera avgiften enligt inkassolagen.

Om kontrollavgiften inte betalas ska markägaren vända sig till tingsrätten inom två år från den dag den olovliga parkeringen upphörde. Innan dess har markägaren i allmänhet ansökt om betalningsföreläggande mot den som är betalningsskyldig. En kontrollavgift får inte tas ut om det med hänsyn till omständigheterna är uppenbart oskäligt att ta ut en sådan avgift. Markägaren ansvarar för att den som övervakar efterlevnaden av parkeringsförbud eller parkeringsvillkor har en lämplig utbildning.

(Uppgifterna hämtade från SBCs hemsida).

I mitt fall är vägföreningen markägare, och det är ju vi (markägarna) som parkerar.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja... den här tråden illustrerar ganska fint precis varför vi söker tomt i enskilt läge. Jag vill inte ha några grannar att reta mig på och jag vill inte reta några grannar. Jag vill BO och LEVA som jag själv vill. Med katt eller hund eller spritfest eller bönemöte eller vad jag nu känner för. :)

• Gilla
Byggglad och 2 till
  • Laddar…
ja charlotta02 jag känner lite som du, tomt på lite behörigt avstånd sådär MEN så kommer det väl en familj och bygger hus 300 meter ifrån och så visar det sig att de är värsta hillbillisen och galna sådär, och då blir det plötsligt så jobbigt att bo ute in the middle of nowhere och bara ha galna grannar. Det känns alltid lite tryggt att bo med fler människor omkring e, sannolikheten för antalet trevliga grannar överväger de där "undantagen".

Cheesus: Det där låter lite som det som pågå¨r en gata härifrån. Vart bor du?

I det området där jag bor finns det några få husägare som dessvärre har en väldigt liten uppfart, (rymmer 1- max 2 bilar) och har ingen vettigt ställe att parkera sina gäster på annat än halva bilen på den smala vägen och halva på trottoaren (suck) Inga problem när man ska gå men om man kommer körandes blir det genast lite knivigare eftersom några husägare dessutom gjort egna "farthinder" i form utav stenbumlingar. Frågan är vem som skulle få betala lackeringen av bilen...*hmm*

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.