• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det volvo var först med var trepunktsbältet. Det var väldigt mycket säkrare än midjebältet.
...efter beställning från Vattenfall!

Mikael_L
Strimlad ände av en blå elkabel med osäkra koppartrådar, indikerar slarvigt elarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så väldigt värsta elkopplingen, men det är ju alltid irriterande när man stöter på sånt här slarv.
Det här satt i en JFB.

• Ledsen
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte så väldigt värsta elkopplingen, men det är ju alltid irriterande när man stöter på sånt här slarv.
Typiskt hemmapul 😆

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
Det här satt i en JFB.
Ja det var väldigt vad det var liten area för att sitta på en JFB

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Ja det var väldigt vad det var liten area för att sitta på en JFB
Inte om den skyddar en enda grupp. Då är det tvärtom ganska normalt.

• Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Typiskt hemmapul 😆
Fast jag är verkligen inte speciellt säker på det.
Det fanns inget annat som direkt gav sådan varningssignaler, och jag vet idag att det är väldigt många yrkesverksamma elektriker som inte presterar bättre än såhär.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte om den skyddar en enda grupp. Då är det tvärtom ganska normalt.
Vad är jordfelsbrytaren avsäkrad med?

Rrrrr Rrrrr skrev:
Det finns väldigt många trådar här som grundligt beskriver hur man ska utföra diverse kopplingar och dyligt.

Jag tänkte att det var på tiden att vi skapade en tråd om hur man absolut inte ska göra! Vad är den värsta elinstallationen du sett? Hemmapul du sett som elektriker? Konstiga kopplingar förra husägaren gjort i din nyinköpta villa? Livsfarliga installationer i Thailand på semestern? Kanske några t.o.m. har bevisbilder?

En av de värsta elinstallationerna jag sett som 10år som installationselektriker är då vi drog om elen i samband med ägarbyte av ett gammalt hus. Där hade förre ägaren dragit lös 1,5mm2 FK från spisdosan (16A) under köksinredningen, ut genom yttervägg sen upp bakom plåtfasaden till ett eluttag för motorvärmare. Är väl inte direkt att rekommendera ;)
Det vore bra om Vi kunne få en sådan tråd. Kom att tänka på när jag köpte min kåk . Upptäckte att en tidligare ägare satt en handske i uthuset för att kunna köra en vedkap. Men kabel ut dit hade bara två faser . Man hade då tagit kabelns skärm som skyddsjord och använd gulgrön för att få ut tredje fasen. Petig som man är 🙄 kollade jag vad jag hade på kablarna innan jag började böka med dom . Detta var väl det värsta jag sett hittils.

• Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Vad är jordfelsbrytaren avsäkrad med?
Ärligt talat minns jag inte säkert från vilket jobb den där kom, jag lade denna stump åt sidan och tänkte ta en bild och visa upp här, men glömde nog bort. Jag hittade den nu när jag höll på och städade.
Jag bytte en central strax för jul, den hade 2 st 2pol JFB i små kapslingar utanför den gamla plåtcentralen minns jag. Jag tror det var härifrån den sladden kom.
Men jag får dock inte riktigt ihop det med att det är 2,5mm2 för jag är ganska säker på att det var 10A grupper.
Men det finns ju inget hinder förstås att gå upp till 2,5mm2, så det var kanske så.

Mikael_L
R rrune skrev:
Det vore bra om Vi kunne få en sådan tråd. Kom att tänka på när jag köpte min kåk . Upptäckte att en tidligare ägare satt en handske i uthuset för att kunna köra en vedkap. Men kabel ut dit hade bara två faser . Man hade då tagit kabelns skärm som skyddsjord och använd gulgrön för att få ut tredje fasen. Petig som man är 🙄 kollade jag vad jag hade på kablarna innan jag började böka med dom . Detta var väl det värsta jag sett hittils.
Ja du skrev ju just i den tråden. :D

tommib
Bild på en elektrisk anslutning med jack i en brun ledare som avslöjar synlig koppar.
Skapa konto

Så vänligt av någon att lämna en liten påminnelse om att vara försiktig. Tittar man noga så ser man att det är ett jack i den bruna ledaren med synlig koppar i botten. Inte riktigt värsta elkopplingen men man hade ju kunnat dra på en krympslang eller åtminstone lite tejp.

Elektrisk kapsling med synligt jack i brun ledare nära andra kablar och kopplingsutrustning.
Skapa konto

Så, bättre. Fortfarande störigt att det inte fick plats en PSA till den blivande lyktstolpe som ska matas härifrån. Nu får den ligga på samma JFB som vattenpumpen vilket inte är optimalt. Detta kommer få lösas på annat sätt framöver, troligen genom att byta ut innanmätet i den här centralen till att vara en ren fördelning och nedräkning till 16 A och sätta upp en till kapsling bredvid med JFB, säkringar och PSA.

Nu blev det bara en extra dvärg för att kunna testa med det som var med ut.

Mikael_L
tommib tommib skrev:
Fortfarande störigt att det inte fick plats en PSA till den blivande lyktstolpe som ska matas härifrån. Nu får den ligga på samma JFB som vattenpumpen vilket inte är optimalt. Detta kommer få lösas på annat sätt framöver, troligen genom att byta ut innanmätet i den här centralen till att vara en ren fördelning och nedräkning till 16 A och sätta upp en till kapsling bredvid med JFB, säkringar och PSA.
Varför inte välja en 1-modulers PSA?
https://www.elbutik.se/product.html/personskyddsbrytare-6ka-b-karaktar-2-pol?category_id=1817

edit:
elbutik hade även ett annat, billigare fabrikat, men inte lika välrenommerat då.
Själv är jag inte heller imponerad av Garo, och skulle välja något annat.
Du kan PM'a mig om du vill att jag hjälper dig att få tag i t.ex. en AEG (som ligger ganska bra till i pris).

Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast jag är verkligen inte speciellt säker på det.
Inte jag heller. Det var ironi 🙂

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför inte välja en 1-modulers PSA?
[länk]

edit:
elbutik hade även ett annat, billigare fabrikat, men inte lika välrenommerat då.
Själv är jag inte heller imponerad av Garo, och skulle välja något annat.
Du kan PM'a mig om du vill att jag hjälper dig att få tag i t.ex. en AEG (som ligger ganska bra till i pris).
Tack för erbjudandet.
Problemet var att den inte fanns i min låda som är med till landet. Jag ville ju fixa detta nu. Det kanske blir en enmoduls PSA senare, eller så blir det ändå en större kapsling för att förbereda för elbilsladdning som, om det ska installeras, kommer kopplas in här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.