Byggahus.se

Värsta elkopplingen?

1. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
  2. M
    Husägare · Nivå 9
    Det där var ju en otroligt mycket smidigare grej. Behöver bara lära mig hur man skalar en kabel på mitten så där (kabelskalning överhuvudtaget har aldrig varit min starka sida).

Bakgrunden till min mojäng var även att jag hade ett just bortmonterat halvruttet gammalt uttag, en brädbit och några överblivna plintar liggande framför mig, annars kanske jag hade kommit på den bättre varianten.

3. TeroM
    Renoverare · Nivå 21
  4. A
    Medlem · Nivå 9
    Inte IP20 eftersom en prob med diametern 10mm fritt kan vidröra spänningsförande delar. Dessutom chassi i lättantändligt material. Och lösa EK/FK uppfyller inte kravet på dubbla skyddsbarriärer.

5. A
    Medlem · Nivå 9
    Intermittensfaktorn är låg på en välisolerad ugn. Glaskeramik drar måttligt och induktion enormt men det är bara under uppstartsfasen.

6. A
    Husägare Nivå 2
    Det står ju det: "REGELBRYTARE" :p

• Laddar…
  7. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Fast den där är ju prydlig så helt OT här! :rofl:

• Laddar…
  8. D
    Medlem · Nivå 7
  9. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Men vill man betala över 3000:- för en "färdig" när man kan göra en själv. :geek:

10. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Vad är syftet med att kunna flytta sladdarna? Att göra skyddsjordade prylar spänningssatta och kolla folks reaktion?

11. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Strömmätning utan "tång"?

12. A
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  13. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Ja, det skulle kunna vara ett bra syfte. Strömtänger är ju inte helt exakta om man vill mäta små läckströmmar.

14. N
    Medlem Nivå 4
    Tänkte anlita samma firma som kopplade in jordfelsbrytaren efter att jag hade problem med att man fick en stöt när man råkade klippa av sladden till häcksaxen. Blev en dyr installation eftersom jordfelsbrytaren löste ut när han var klar. Efter några timmars felsökning föreslog jag att han skulle kolla nollan och jorden som går från säkringsskåpet till cirkulationspumpen för värmen. Han kopplade då loss en kabel,skulle tro att det var jorden eftersom han påstod att det blev krypströmmar genom vattnet, statorn och jorden och nollan i cirkulationspumpen, vilket resulterade i att jordfelsbrytaren löste ut. Känner bara att jag vill ha lite koll på hur firmans elkillar ska göra jobbet så jag slipper dra och vicka på kontakterna när det sprakar och ryker i kontakterna som kanske ska leda 15 amper. Tyckte att det verkade mysko att det räcker med en vanlig stickpropp till en ugn. Kanske något för en uppfinnare som kan uppfinna ett dubbeluttag för både 4 plattors spis och ugn som går på full under och övervärme.
    Tyckte bara att värsta elkopplingen kunde vara rätt forum.

15. DjAlbert
    Medlem Nivå 6
    För det första; varför har man dragit in kabeln i pannan där uppe, det finns ju färdiga kanaler för kabelarna i bakkant. För det andra, det finns en anslutning i elektroniklådan för c-pump och shuntautomaktik, Så man behöver inte göra så.
    Och nej, det är garanterat inget eltillskott på den pannan då lägsta effektsteg är 6 kW, totalt 12.
    Men ja,det är en intern pump för varmvattenberedningen, sitter en pump och en plattvvx bakom elboxen.