Byggahus.se

Värsta elkopplingen?

2136k läst  7,2k svar

1. Pen
    Medlem · Nivå 9
    Utdrag ur IEC61008

The moving contacts of all poles of multipole RCCBs shall be mechanically coupled so that all
    poles except the switched neutral, if any, make and break substantially together, whether
    operated manually or automatically.
    The switched neutral pole (see 3.3.15) of four-pole RCCBs shall not close after and shall not
    open before the other poles (see 3.3.14).

2. L
    Husägare · Nivå 14
    Nollan skall bryta sist och sluta först! Annars går saker sönder.
    Det finns JFB med en liten flagga på symbolen som indikerar detta.
    Och som @petersv skrev, finns det JFB med fri koppling av nollan antingen till vänster eller till höger, det funkar om dom två faserna i mitten bryter först och sluter sist.

För övrigt tycker jag att tråden spårat ur!
    Den heter!
    Värsta elkopplingen?

• Laddar…
  3. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Fast läser man standarden citerad ovan så räcker det att den inte bryter före/sluter efter faserna. Dvs, samtidigt är ok.

4. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Fast Einstein lärde oss att det inte finns något "samtidigt"... ;)

Nej, det handlar naturligtvis om energi. Man kan tillåta att den bryter nollan före, bara det inte blir för tidigt. För att tillse det, så är det enklare att se till att den bryter lite efter. (Och sluter lite före.)

Redigerat 6 sep 09:50
    • Laddar…
  5. C
    Medlem · Nivå 15
    Åter till ämnet?

• Laddar…
  6. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Dom där är ju inga riktiga elinstallatörer. Dom hämtar prylar i bilen istället för att åka till grossisten...

7. C
    Medlem · Nivå 15
    Äh, "David" står ju med grossistkassen i handen i början på videon så de är nog mätta och glada redan innan de började filma. :D

8. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    Snyggt infällt montage på en Pizzeria. Snabb ytrenovering gissar jag då inte heller foder runt dörrar och fönster va bytta eller luftvärmepumpen flyttat inför detta kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    69856611_1441645299333811_1893985143362682880_n.jpg

• Laddar…
  9. Buildgates
    Tillbyggare · Nivå 8
    Det där känner jag igen. För en massa år sen hade jag en flickvän som arbetade som receptionist på Hagers Elektronik. Jag frågade en gång vad de hade för produkter. Tja, jordfräsbrytare och sånt blev svaret... :whistle:

• Laddar…
  10. Raskus
    Medlem · Nivå 10
    Haha, bara den mest inbitne Seinfeldfantasten förstår det där.

11. T
    Självbyggare · Nivå 7
    Hos morfar 98år. Oklart varför det var lättare att montera extra stickpropp istället för grendosan på sladden. (Sen satt jordad propp i matningsänden med... ) Fick skälla på honom och åtgärda.

• Laddar…
  12. PärreC
    Hobbysnickare Nivå 1
  13. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 18
    Alltså, jag var helt övertygad över att det var en bild på en daggmask först.

14. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Samma här! Borde lagts med en tändsticksask för jämförelse ... :)

15. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 18
    Själv föredrar jag bananer ;)

• Laddar…