Byggahus.se
Vår badrumsrenovering blev en 6 månader lång mardröm.

Handlade upp en totalentreprenad av en lokal "Bad & Värme" firma den i slutet av juni 2009 och de lovade renovera badrummet till färdigt golv och installerad wc när vi var på en 2 veckors semester.

När vi var hemma rullades en hel rad med osannolikt byggfusk upp, om nu ordet byggfusk ens räcker till. Vi måste berätta om detta för varken försäkringsbolaget eller andra ”seriösa” firmor som och byggingenjörer var hem till oss och tittade på eländet hade sett så många fel göras på en och samma renovering.

Historien.

Badrummet är ynka 2,5 kvm men efter 5-6 veckor hade firman inte ens kommit halvägs och vi började bli duktigt irriterade. Vi hade ju bara ett badrum och vi var ju tvungna att flytta hem till mormor och morfar mer eller mindre i sex månader (bara det är ju en mardröm i sig).

Här är en lista på alla fel som "Bad & Värme" firman byggde in åt oss när vi var på semester.

1. Skruvade upp Humid Board direkt ovanpå gamla våtrumstapeten (!!!).
2. cc mått mellan skruv ca 500 (???)
3. 50 mm skruv på innerväggar direkt skruvat opluggat i putsad lättbetongvägg
4. 50 mm skruv på yttervägg direkt skruvat på 50 mm halmskiva (satt lika bra som kylskåpsmagneter)
5. Nya golvet höjt med flytspackel över 100 mm jmf gamla badrumsgolvet (???)
6. Nya golvet blev även 50 mm över angränsande hallgolv (skyllde på att GB hade flutit upp!!!)
7. Elvärmekablar hittade vi inga - orsak; kakelsättaren glömt lägga ned golvärmekabel (!!!)
8. Vid vattenpasskontroll skiljde det 20-30 mm på Humid Board skivorna - inga raka väggar!
9. Samtliga nya vatten- och värmerör hade dragits genom betongvalvet (inte tillåtet)
10 Endast duschblandarens röranslutning kom ut ur väggen och det med fel cc mått.
11. MORA Classic har cc 150 - och inte 160 som resten (firman hade själv levererat armatur)

Som tur var hade de inte hunnit börja med tätskiktet innan vi kom hem.
Vad göra nu då - jo, riva ut allt nytt som byggts in och köra till tippen (fick vi göra själva).
Nu var vi i alla fall hemma så nu skulle vi väl ha viss koll på vad som gjordes (trodde vi).

Tid: 1,5 månader efter byggstart.

12. Nylagda golvet fick bilas upp igen och köras till tippen.
13. I med nytt spackel för avjämning.
14. Nedläggning av golvvärmekabel (oturligt nog var jag på jobbresa i annan stad då.
15. Turligt nog var vår egen elektriker där och tog bilder (och han var bekymrad efteråt)
16. Bilderna visar att bitvis ligger kablarna så nära att de i princip tar i varandra

17. "Det kommer att funka" hävdar kakelnisse. (som är certifierad av byggkeramikrådet)
18. Väggarna hackas ned och byggs upp igen med ROT gips (av en snickare som aldrig putsat)
19. Tätskikt rollas på Höganäs tätmembran FB7, direkt på ROT gipsputsen
20 Kakling påbörjas och det ser ju rätt snyggt och bra ut men problem uppstod nere vid golvet.
21. Nybyggda putsade väggarna skiljer fortfarande 10-20 mm sista decimetern vid golvet
22. Kaklet "lutar" väldigt synligt och det ser ju inte så värst bra ut:
23. Elkabeln till golvvärmen ligger för högt där den går genom väggen.
24. Därför måste klinkern kapas ur och lutar lite mer än plattorna bredvid (får väl ställa badrumsvågen i det hörnet då tänkte man genast lite positivt)

Tid: 3 månader efter byggstart.

25. Äntligen monteras wc stolen på modulen (IDO låg modul)
26. Dagen efter läcker det spolvatten (ej avloppsvatten) från wc stolen. ”Tyvärr kan vi inte komma förrän tidigast nästa vecka”, säger butiken.

27. Efter fyra besök under nästa vecka från "VVS" snubben läcker det fortfarande spolvatten.
28. Kakelnisse har inte varit synlig på flera veckor - allt står helt stilla halvkaklat (semester på västkusten fick vi veta).

Tid: 4 månader efter byggstart ber vi den stora Bad & Värme kedjan dra åt Hälsingland!

Försäkringsbolaget tas dit för besiktning av arbetena och killen bara står och gapar.
Vad i hela friden har man gjort här? Har Ni anlitat utländska gästarbetare eller...? Hela installationen strider helt mot svenska våtrumsnormer"... (hade väl haft det på känn en längre tid)
… och tyvärr måste vi meddela att vi inte kommer att kunna lämna någon ersättning från Er hemförsäkring vid eventuella framtida skador i detta badrum", säger han till sist.
Han lovar också skriva en rapport till oss som vi kan använda mot "bad & Värme" firman.
Citat från försäkringsbolagets skadeförebyggare i slutrapporten;


Förresten - golvärmekabeln kommer att brännas av om Ni slår på den - den ligger för tätt (hade väl det också på känn, konstaterade jag igen)
I valet och kvalet att bila upp golvet en tredje gång testar vi med vår egna elektriker och kör igång golvärmekabeln - om det håller slipper vi ju bila upp golvet en tredje gång samma halvår, he, he 
Man ska vara positiv dygnet runt sa alltid vår säljcoach... vete f*n ibland.
Om nu någon trodde att golvärmekabeln skulle hålla - så gjorde den inte det - den brann av precis som försäkringskillen hade lovat.

OK... Bila upp golvet en tredje gång alltså.:mad:

Tid: 4,5 månader efter byggstart.

29. Anlitat ny "Kakelhus" firma från orten som kommer dit med stora Hiltin och river.
30. Återigen nya resor till tippen med sprillans nytt kakel som aldrig ens sett en vattenstråle.
31. Rivningskillen ringer på em och ber mig komma hem och kolla på några grejer.
32. Tätskiktet som rollats på lossnar i stora sjok - ungefär som att riva loss en sida ur morgontidningen.

33. "De har skippat primern", säger rivningskillen - "j'vla byggfusk" tillägger han. Tur att Ni river ner sk*ten annars hade ni fått kaklet i huvet någon dag framöver. "Har aldrig sett något liknande - hur f'*n kan man fuska så här...?"
34. "Kolla in byggskivan under fönstret också", säger byggkillen, och petar med kniven i skivan, "gipsskiva - också j*vla byggfusk, det är inte tillåtet att sätta under tätskiktet".


Tid: 5 månader efter byggstart.

35. Återuppbyggnad startar för tredje gången och de lovar att vi ska kunna flytta hem före julafton, med WC och dusch i badrummet.

Tid: 6 månader efter byggstart.
36. Den 22 december monteras wc stolen och familjen kan flytta hem igen och fira jul.
Ja, nästan i alla fall. Den utslängda butikskedjan hade skickat med fel duschstång - 18 mm istället för 20 mm - så vi blev utan dusch också, under jul och nyårshelgerna, jättekul jul va?.

Hur länge ska byggfusket få hålla på?
- Ska man inte ens kunna lita på firmor som är certifierade av byggkeramikrådet?
- Kan vi anmäla kakelfirman någonstans så de åtminstone blir av med certifieringen?
- ÄR DETTA VÄRSTA BYGGFUSKET FÖR BADRUM 2009?

Idag har vi i alla fall ett kanonsnyggt badrum med rätt lutningar och fungerande golvvärme.
VARMT TACK, ”KAKELHUSET” firman
Vi var väl för okunniga och snälla i början av projektet men ska man verkligen behöva vara specialist själv när man anlitar certifierade VVS och Kakelföretag?
Är inte just tanken med certifieringen att konsumenten ska kunna känna sig trygg?
Vi har inte betalat en krona till skitfirman och om de ens vågar höra av sig med en faktura ska vi dra dem inför domstol, så mycket är i alla fall klar.
Till sist har vi ett konkret förslag till försäkringsbolagen och regeringen för att städa upp i branschen:
- Sluta upp med att försäkra våtrum, företaget som levererar ska betala alla fel själva genom en köpt bankgaranti!
Lagstadga att alla företag som arbetar med ett våtrum ska överlämna en bankgaranti till köparen på hela offertsumman plus 50%. Gör de fel mer än 1 gång är de ute ur branschen inom ett år och även svartlistade av bankerna och försäkringsbolagen, självsanerande så det bara stänker om det.

”Badrumskonsument juni 2009 – badrumsspecialist januari 2010”

p.s. antalet bilder är ju begränsade i forumet men här är några som vi tog:
 
  • F1000021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • F1000022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmeslinga1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmeslinga3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • F1000007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • F1000011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • F1000012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja tydligt är att dom beställt för lång golvvärmekabel och sen försökt vara kreativa .. :rolleyes:
 
Mikael_L skrev:
Ja tydligt är att dom beställt för lång golvvärmekabel och sen försökt vara kreativa .. :rolleyes:
Verkligen... och ovanpå alltihopa så lägger man ingen slinga under toalettstolen.
Har dessutom aldrig sett en elektriker som klamrar fast slingan.
De använder smältlimpistolen och lägger den alltid i snygga slingor med 100mm mellanrum utan att behöva ta till sådna slingriga vägar som i detta fallet.

Kan ju bara beklaga TS !! :blushing:
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
och ovanpå alltihopa så lägger man ingen slinga under toalettstolen.
Ja det var (bl.a.) det jag menade med att vara 'kreativa' ... :)

Det syns ju tydligt att först ser det ut, i princip, som det bör se ut...
Men sen, ajajadå, kabeln är för lång, var gör jag av den nu :confused: Goda råd är nu dyra ..:surprised:
 
optimum
Dessutom är det tveksamt om de primat golvet som de satt kabeln på före flytspacklet.
Golvvärmekabelns utläggning är rena katastrofen.

När man läser denna tråd så blir man ännu mer övertygad om att det var rätt att göra jobbet själv.

Har nyligen avslutat ett helt badrumsrenovering och visst är det jobbigt men rätt gjort.

Börjar starkt tvivla på värdet av alla dessa auktoriserade hantverkare som slarvar, fuskar och inte kan göra det på rätt sätt.


Tänker på Bravida killen som var hemma och kikade på mitt badrum då jag hade tänkt låta hantverkare göra jobbet. Hade då ett antal rör upp genom golv och inte ens kommentar om att man inte får ha det så eller att då gjuta en klack. Mitt förslag om att kapa bort och ersätta med utanpåliggande rör borde givetvis varit hans förslag.
Nu blev det dock inget för offerten kom aldrig.


Men till TS, kan knappast finnas någon som tar priset som 2009 års värsta fuskbygge, du vinner säkert.

mvh Roland
 
Håller med angående att man borde kunna lita på auktoriserade firmor. Även vi hade dåliga erfarenheter av en sådan.
 
rolri skrev:
När man läser denna tråd så blir man ännu mer övertygad om att det var rätt att göra jobbet själv.

Har nyligen avslutat ett helt badrumsrenovering och visst är det jobbigt men rätt gjort.

Börjar starkt tvivla på värdet av alla dessa auktoriserade hantverkare som slarvar, fuskar och inte kan göra det på rätt sätt.

mvh Roland

Hhmm... var det inte du Roland som lät bli att byta golvbrunn trots att det egentligen skall göras enligt branschreglerna som är riktlinjerna för fackmässighet.

:rolleyes:;);)
 
Kan inte nån skriva något om en firma som gjorde rätt från början... Vågar ju fan inte anlita nån när man läser om sånt.
Fan vad jag tycker synd om TS med familj asså...
 
optimum
Paul-Staffanstorp skrev:
Hhmm... var det inte du Roland som lät bli att byta golvbrunn trots att det egentligen skall göras enligt branschreglerna som är riktlinjerna för fackmässighet.

:rolleyes:;);)
Jopp, efter mycket noga övervägande.

Fortfarande inte från någon annan eller dig Paul något svar på vad risken med min golvbrunn kan vara.

Har ytterligare ett sådant badrum (på övervåningen) där hantverkare inte bytte brunn. Vet inte om detta var enligt branchregler för 11 år sedan. Däremot nu upptäckt att det saknas förhöjningsring och blir inte klok på hur det är gjort.
Dock inget problem ännu efter 11 år.
Det badrummet är gjort av auktoriserad golvfirma samt auktoriserad VVS firma.



bifogar två bilder på ett nyrenoverat badrum. mitt egenhändigt gjorda.
Kommer dock inte kunna deltaga i tävlingen om största fusket

735201082948A6892.jpg

285201083321Aea65.jpg

mvh Roland
 
Redigerat:
3PDISEL skrev:
Lagstadga att alla företag som arbetar med ett våtrum ska överlämna en bankgaranti till köparen på hela offertsumman plus 50%. Gör de fel mer än 1 gång är de ute ur branschen inom ett år och även svartlistade av bankerna och försäkringsbolagen, självsanerande så det bara stänker om det.
Problemet är om de gör 10 badrum för 100.000 st, så har företaget gått 500.000 back + plus att de inte har betalt löner/skatter/material så du har snart inga firmor som kommer göra badrumsarbeten. Om de inte behöver binda upp kaptialet med en bankgaranti så kommer de göra 10 fuskjobb och sedan kursa lagom tills ditt krav kommer om pengar... Så hur man än vrider på det så är det svårt.

Däremot så borde det vara mycket lättare att bli av med sin certificering om man gör sådana totala fel som man gjort hos er. Borde räcka att skicka in bilder på badrummet och något sorts bevis på vilken firma som gjort det och sedan kommer det ut en besiktningsman och kontrollerar och sedan så plockas företaget bort från listan över certificerade företag och hamlar på en "svart lista" istället.
 
rolri skrev:
Har ytterligare ett sådant badrum (på övervåningen) där hantverkare inte bytte brunn. Vet inte om detta var enligt branchregler för 11 år sedan. Däremot nu upptäckt att det saknas förhöjningsring och blir inte klok på hur det är gjort.
Dock inget problem ännu efter 11 år.
Det badrummet är gjort av auktoriserad golvfirma samt auktoriserad VVS firma.
Någon som sa att kravet på att byta brunnar tidigare än 1991 kom 2004/2005. Så det krav skall tydligen inte ha funnits så länge. Men återigen som det står i branschreglerna att vid renoveringar så är det tillåtet att hoppa över visa delar om det visar sig komplext att genomföra, men då efter diskussioner mellan beställare/utförare/och tättskiksleverantör. Just när det gäller brunen så finns det faktiskt valmöjlighet att markera JA eller NEJ, på andra punkter finns inte denna valmöjlighet utan där kan man bara markera om punkten uppfyller branchregler.

http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf skrev:
Särskilt vid renovering kan situationer uppstå då generella regler inte alltid kan tillämpas i
sin helhet utan speciella lösningar skapas med hänsyn till omständigheterna på platsen. Sådana
lösningar bör endast göras efter överenskommelse mellan entreprenör och beställare samt
efter samråd med tätskiktstillverkaren. Dokumenteras i Bilaga A.
 
Redigerat:
>>Börjar starkt tvivla på värdet av alla dessa auktoriserade hantverkare
>>som slarvar, fuskar och inte kan göra det på rätt sätt.

Försökte kolla lite på nätet. BKR och GVK utfärdar s.k. behörighet. BKR kräver att varje anställd genomgår kurser medans i GVK auktorisationen räcker med följande enligt deras hemsida:

"För att ansökan skall leda till auktorisation krävs att
- minst en arbetsledare genomgår av GVK fastställd utbildning och godkänts i prov
- minst var femte golvläggare/plattsättare genomgår av GVK fastställd utbildning och godkänts i prov (Inom ett år härefter skall minst hälften av anställda golvläggare/plattsättare ha godkänts i genomgången GVK-utbildning. Meningen är att alla som arbetar med våtrum ska ha genomgått och blivit godkända i GVK-utbildningen)."

Va fan? En av fem? Tur att liknande regler inte finns för läkarlegitimationer etc :rolleyes:
 
gadu^ skrev:
Kan inte nån skriva något om en firma som gjorde rätt från början... Vågar ju fan inte anlita nån när man läser om sånt.
Fan vad jag tycker synd om TS med familj asså...
Jag föreslog just det för ca 10 trådar sen, men ännu har ingen (INGEN?) på detta forum redovisat en badrumsrenovering gjord av auktoriserade våtrumsbyggare som blev bra :confused:
Fast ska man vara ärlig så har ju TS fått ett snyggt, korrekt badrum nu av firma nr 2 ;)så då finns det alla fall ett företag i landet som klarat av sitt jobb alla fall en gång :D

Men auktoriseringen har inget värde alls, det är bara ett försäljningstrick från branschorganisationer verkar det, majoriteten av skräckexemplen på forumet är utförda av auktoriserade företag där hantverkarna är utbildade. q(;^;)p

Jag gjorde vårt badrum själv, det har sina skavanker förstås, första gången man helkaklar 4 väggar så blir inte allt perfekt, första gången man flyter ett fall i hela badrummet får man jobba lite med detaljerna efteråt också :surprised: men fallet i duschen blev kanon alla fall. Rörjobbet hjälpte jag till med, enmansföretagare som inte har nåt emot att vi jobbar ihop d^_^bd^_^bd^_^b så jag har full koll på det också. Sammanfattningsvis så talar min erfarenhet för att man ska göra så mycket man kan själv, det är den bästa garantin för att det ska bli bra. När man lejer bort nåt så gäller det att vara med på plats tillräckligt ofta, ha kunskap i ämnet och våga fråga, fråga, fråga.
 
Mikael_L
gadu^ skrev:
Kan inte nån skriva något om en firma som gjorde rätt från början... Vågar ju fan inte anlita nån när man läser om sånt.
Fan vad jag tycker synd om TS med familj asså...
Jag har två kompisar som gjort om badrummen (den ene faktiskt inne på sitt tredje badrum nu) med hjälp av hantverkare (plattsättare m.m.).
Deras badrum är förmodligen helt OK gjorda. Troligen följande alla tillämpbara branchregler.

Fast han som är inne på tredje badrummet nu har låtit sätta in Unidränbrunnar i de två sista, är dom OK nuförtiden?
Och han vet väl inte 100% säkert om allt blev helt riktigt OK, för såpass koll har han inte, men känner inte någon anledning att misstänka annat. Så några monstruösa fel har han knappast fått.

Den andra polaren har iofs gjort allt jobb fram till tätskikt (något vävbaserad valde hantverkaren iaf) i det badrummet har jag varit och kollat lite i under byggtiden, och jag la då inte märke till några fusk.

Slutresultaten tycker jag också sett bra ut. OK någon überkakelsättare med Preussisk noggrannhet hade säkert kunnat hitta småsaker att klaga på, men inget som normala människor lägger märke till.

Jag har försökt rannsaka mitt minne efter förstahandsberättelser om vansinniga badrumsrenoveringar bland kompisar och arbetskamrater, men kommer inte på något. Jag brukar generellt inte vara intresserad av att föra vidare tredjehandsberättelser, så vid lite allmänt hantverkarklankande runt lunchbordet brukar jag glömma det mesta.

Så ja, jag tror det går mycket bra att få jättefina badrumsrenoveringar utförda.
Men det vi lär oss här på forumet är ju att det tyvärr är viktigt att försöka hålla lite koll på vad dom håller på med.
att det är viktigt att hålla inne betalning så fort det finns minsta tveksamhet.
Att försöka få referenser eller allra helst tips från de som varit med tidigare.

Tråkigt att man går in en affärsrelation och måste börja med att vara misstänksam.
Tråkigt för alla schyssta hantverkare likaså.
 
Riktigt tråkig historia. Förstår hur mycket frustration och irritation detta måste skapat för er... Hoppas ni inte stod för matrialet som var tvunget att rivas upp gång på gång?

Tyvärr så lär man sig ingen läxa. Det spelar ingen roll vad man gör verkar det som. Oturen kan alltid vara där och man kan få hem fel hantverkare.

Läxan kanske är att göra det själv istället, något jag kör mer och mer på. Men våtutrymmen och el, det rör jag inte. (Alls, varken ensam eller med hantverkare, jag väntar med det)

Beklagar än en gång, hoppas ni är nöjda med badrummet nu.

Mvh

Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.