Byggahus.se

Värsta "annekteringen" jag någonsin sett

1. G
    Medlem Nivå 2
    Här finns ett hus ute på hemnet just nu:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-hackefors-linkopings-kommun-solstigen-3-7088059

Det är ingen dålig "sjö"-tomt (egentligen en å, men det är ju vatten i alla fall).

Problemet är att den inte tillhör fastigheten, kolla på hitta.se, som numera visar tomtgränser:

http://bit.ly/1NJWD8c

(Jag har varit i kontakt med kommunen och kollat om den där trädgården är ok. Det är den inte. Det är kommunal parkmark och det finns inget bygglov för bryggan)

Lägger in en av bilderna från annonsen, om den skulle försvinna.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    solstigen3.jpg

Jag tycker att det där kraftiga staketet som går ända ner till vattnet tar priset.

2. M
    Medlem · Nivå 10
    Ser man på bilderna verkar ju grannarna med tagit sig frihet att skaffa strandtomt.

3. G
    Medlem Nivå 2
    Javisst. Kolla kartan på hitta.se, längs hela ån har villaägarna skaffat väldigt imponerande tomter helt gratis.

Den här nya finessen på hitta.se är verkligen oerhört avslöjande.

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Jo, men den stämmer inte hudra. Här ligger gränserna fel med 1,5-2 m, västerut.

5. G
    Medlem Nivå 2
    Tro mig, den stämmer. Den visar i princip exakt samma gränser som Linköpings kommuns egen fastighetskarta:

http://kartan.linkoping.se/

Dom här "strandtomterna" är inte äkta.

6. haavard
    Medlem Nivå 11
    De har åtminstone med en tomtkarta i annonsen så alla som vill se problemet kan göra det.

7. G
    Medlem Nivå 2
    Ja, det får man ge dem. Det hade kunnat vara värre.

8. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Ja det där är inga strandtomter. Fult av mäklaren att använda det lånade området så kraftigt i marknadsföringen.

Men _här_, MIN tomt, ligger gränserna fel. Så man kan inte alltid lita på den.

Redigerat 1 apr 2015 20:13
    • Laddar…
  9. M
    Medlem · Nivå 10
    Samma problem här. Min skorsten är tydligen grannens så jag slipper läsa glidgjutningstråden mer

10. F
    Medlem · Nivå 8
    Kanske dags för någon i Linköping att skriva ett medborgarförslag om att anrätta en strandpromenad/cykelstig på den berörda strandremsan. Bara att lägga till med båten och dra igång grillen på bryggan , husägaren kan inte göra ett skit, drar han dit polisen så kan man ju anmäla direkt att det är husägarens "ockuperade mark".

Enklast är väl att ringa i klockan via den lokala pressen, journalister älskar väl att gräva i sådant här.

Var samma vid Malnbaden i Hudiksvall, någon som dragit staket ända ner mot stranden trots att tomten slutar långt från stranden, kommunen tvingade ägaren att sätta staket längs hela tomtgränsen.

11. G
    Medlem Nivå 2
    Jag har information om att både kommunen och lokalpressen är informerad, så vi får se om det blir något åka av.

12. T
    Medlem · Nivå 19
    Nu är ni nog allt ute och cyklar ordentligt. Det är kommunal mark, det är kommunen som ska stå till svars för svartbyggen på deras mark, inte intilliggande grannar!

;)

13. V
    Medlem · Nivå 7
    Annonsen säger inget om strandtomt, utan att det är "privat läge" och "direkt access till vattnet", så mäklaren ljuger inte. Men slirar på sanningen och låter presumtiva köpare dra sina egna slutsatser. Så jävla lurigt.

Jag fick fan av nån kommungubbe när jag krattade ut lite löv från min tomt till en allmänning, men att bygga bryggor och annat skit på kommunal mark är tydligen ok.

14. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Men det är ju en tomtkarta med ibland bilderna och man ser tydligt att det är en remsa mot vattnet som inte är tomt, och att det går en stig där.

Sen att dom satt upp staket så ingen kan gå på "stigen" är ju inte ok....

• Laddar…
  15. I
    Medlem Nivå 3
    Undrar hur bygglovet ser ut för huset, för det är ju dubbelt så stort och ihopbyggt med garaget...