3 824 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Värmetålig infästning av innervägg i murstock?
Hejsan,
jag ska resa en lättbetongvägg (Aeroc) mellan en yttervägg av blåbetong och en murstock i tegel. I blåbetongen tänkte jag fästa den nya väggen genom att skråa in lättbetongskruvar. Det blir nog inget problem. Men jag är fundersam över den andra änden, den som ansluter till murstocken som förstås blir varm ibland. Jag hade först tänkt använda plugg, men det är kanske inte så bra med tanke på värmen... Murstenen är ju hård så det går inte att skruva utan att förborra. Någon som har förslag? Ska jag förborra och fylla med någon gucka och sedan dra i en skruv? Vilken produkt är i så fall bäst att fylla hålen med? :S
jag ska resa en lättbetongvägg (Aeroc) mellan en yttervägg av blåbetong och en murstock i tegel. I blåbetongen tänkte jag fästa den nya väggen genom att skråa in lättbetongskruvar. Det blir nog inget problem. Men jag är fundersam över den andra änden, den som ansluter till murstocken som förstås blir varm ibland. Jag hade först tänkt använda plugg, men det är kanske inte så bra med tanke på värmen... Murstenen är ju hård så det går inte att skruva utan att förborra. Någon som har förslag? Ska jag förborra och fylla med någon gucka och sedan dra i en skruv? Vilken produkt är i så fall bäst att fylla hålen med? :S
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruvar"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Du kan inte använda armeringsjärn som du gjuter fast?
Jo, kanske det. Men den nya väggen är bara 100 mm tjock så det blir ett ganska rejält ingrepp i stenen att borra hål för armeringsjärn, men fullt möjligt förstås. Men skruv/spik borde väl räcka i tjocklek? Har sett att det finns s k ankarmassa som jag kanske kan använda att "gjuta" med i borrhålen, t ex Essve CM 300.
Funderar också på att använda bara lim istället. Det finns ju en del rejäla konstruktionslim...
Funderar också på att använda bara lim istället. Det finns ju en del rejäla konstruktionslim...
Tack förresten, det blev som du föreslog. I murstocken behövdes det inte gjutas. Efter borrning var det bara att knacka in armeringsjärn i hålen så satt de fast. I lättbetongstenen borrade jag sedan hål och fyllde med ankarmassa från Sika innan jag murade stenarna på plats. Ett armeringsjärn i varje lag sten.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
195 kr inkl moms
Läs mer
Jo, det har du alldeles rätt i. Anchorfix ska hållas under 80 grader kortvarigt, 50 grader långvarigt. Hur varmt det blir i den delen av murstocken vet jag inte, men jag tror inte att vi kommer i närheten då det är en bit från eldhärden. Det är också en insatskamin som står i spisen (som vi nästan aldrig använder, men det hör kanske inte hit). Om man ändå tänker sig extremfallet att plasten smälter så skulle järnen åtminstone hindra att väggen tippar omkull eftersom de kommer in på kortsidan av den nya väggen s a s. Jag får kanske överväga att göra en infästning från utsidan också (utan plastplugg....)
Produkter som diskuteras i tråden