Byggahus.se

Värmesystem

1. S
    Medlem · 3 inlägg

Solin

Medlem
    Hejsan,
    Jag har fråga gällande värmesystem i gammalt hus. Vi bor i ett hus byggt med timmerstomme och ät tilläggsisolerad.
    Idag kör vi med pellets för värmen och 50 l varmvattenberedare för duschvatten. Vi vill byta ut till ett system som i princip sköter sig själv. Vi vill skippa hanteringen av pellets. Vi skulle dock vilja sätta in en kamin. Den skulle kunna vara vattenmantlad då vi kommer myselda och samtidigt värmer upp ”duschvatten”. Finns det en ackumulatortank med inbyggd effektiv varmvattenberedare?
    Som huvudsaklig uppvärmning av hus tänkte vi luft/luftvärmepump. Vi hade en tekniker på besök för att ge en offert på luft/vatten till huset. Han sa att i detta gamla hus så blir det inte kostnadseffektivt, utan bästa alternativ är luft/luft.
    Jag vill ha synpunkter och idéer!

2. surris
    Byggveteran · Sverige · 692 inlägg

surris

Byggveteran
    Luft/luft är väl mer lönsamt, men jag ogillar starkt luftburen värme...hade hellre investerat lite mer och fått vattenburen värme.

3. J
    Medlem · Stockholm · 3 339 inlägg

Josth

Medlem
    En luftluftvärmepump ger mycket värme för en ganska liten investering men värmen fördelar sig lite ojämnt i huset och vissa rum kanske inte nås av värmen. En luftvattenvärmepump kostar betydligt mer men kan ge jämn värme runt om i huset om det finns ett vattenburet värmesystem. Numera finns också modeller som klarar ner till -28°C med goda prestanda. Jag tycker definitivt ni ska tänka igenom saken många gånger. Vilken framledningstemperatur behövs i värmesystemet för att hålla 20-21°C inne när det är som allra kallast på vintern?

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 741 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Skippa en kopplad kamin och kör en enkel för myseldning.

Eftersom ni har ett system idag med radiatorer? Så passar en luft-vatten värmepump rätt bra men är ni snåla med varmvattnet är en luft-luft värmepump en klart mindre investering.

5. S
    Medlem · 3 inlägg

Solin

Medlem
    55 grader

6. J
    Medlem · Stockholm · 3 339 inlägg

Josth

Medlem
    Ja om det räcker med 55 grader när det är som kallast kommer en luftvattenvärmepump att fungera alldeles utmärkt om ni väljer det.

7. S
    Medlem · 3 inlägg

Solin

Medlem
    Vi har ett radiatorsystem.
    gällande varmvatten tror jag att en luftvatten skulle fungera bäst.

8. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 741 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Då ska du klara dig med en Nibe F2120 utan att byta radiatorerna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.