Byggahus.se

Värmesystem - Total förvirring?

1. N
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Varning för långt och hyfsat okunnigt inlägg men jag skulle verkligen behöva lite assistans.

Vi har flyttat in i ett Älvsbyhus som är ungefär 10 år gammalt och 1,5 plans. Det finns fjärrvärme och frånluftssystem i huset, självklart även el. På nedervåningen är det vattenburna element i samtliga rum samt golvvärme i hall och badrum. På övervåningen är det enbart golvvärme som knappt används då vi inte nyttjar övervåningen ännu. I garaget finns en luftvärmepump som är inställt på relativt låg temperatur.
    I vardagsrummet finns även en rejäl kamin med en murstock som blir riktigt varm och skön, vilken vi eldar i nästan dagligen under de kalla årstiderna.

Det som jag inte får ihop riktigt är att sedan vi flyttade in har de fasta avgifterna för fjärrvärmen (runt 225kr) varit den största delen av fakturan från leverantören. Förbrukningen har varit minimal med summor på 17kr, 27kr och nu för oktober 120kr.

Elförbrukningen har dock varit betydligt högre, i oktober gjorde vi av med 1300 kWh, kan tilläggas att vi ännu inte införskaffat någon TV och att jag håller på en del med hemautomation och har scheman på nästan all belysning som till 80% är LED. Vi är två vuxna och en liten bebis som uppehåller oss i huset.

Det som jag antar styr frånluftssystemet är en NIBE Fighter 360P som nu är inställd på Vinter-läge och ska ha korrekt kurva inställd, vi bor väldigt långt norrut så det är ganska kyligt vid det här laget.

Fjärrvärmen verkar styras av en FJVM-120-SE och där har jag ingen som helst aning om vilka inställningar som används. Det finns en termostat liknande den som finns på vanliga element (1-5) som står någonstans mellan 3 och 4.

Min känsla efter att ha försökt undersöka vad som drar el är att det är 360P som drar det mesta, och det när cirkulationspumpen/elpatronen går? Vi har inte direkt någonting som bör dra nämnvärt med el, ingen gamingstation med 10 skärmar eller ens någon jazztobaksodling. Vi har lampor, kyl/frys, kaffebryggare och allt det där vanliga som man har.

Jag varnade i inledningen för okunskap men det känns som något är skevt här, vad används egentligen min fjärrvärme till? Är det inte inte mer förmånligt att nyttja den istället för att exempelvis värma vatten i 360P, om det nu är vad som sker.

Under förra året när det var väldigt kallt var det många i stan som hade väldig dyr fjärrvärme-räkning men de som bodde här innan oss höll inte med och var stolta över sin relativt billiga räkning, kanske för att de faktiskt knappt använde den? De låg dock väldigt högt i elförbrukning vilket sades bero på väldigt mycket belysning.

Jag har frågat runt en del bland folk som har lite koll men ingen verkar riktigt förstå hur denna kombination hänger ihop, därför söker jag tröst och hjälp här istället för att se vad vi kan komma fram till!

Allt kanske är i sin ordning och det bara är jag som antar att förbrukningen borde fördelas lite bättre mellan fjärr och elanvändning men det vore skönt att få höra att så är fallet .

Tack på förhand!

2. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Hur är prylarna ihopkopplade? Är det tänkt att frånluftvärmepumpen ska vara primär värmekälla och fjärrvärmen gå in och stötta?

• Laddar…
  3. N
    Medlem Nivå 3
    Det är en mycket bra fråga som jag och flera andra klurat på. Som det ser ut ut verkar onekligen frånluften som står för det mesta jobbet tillsammans med elen.

4. S
    Medlem Nivå 7
    Om du vill förändra till fjärrvärme får du väl mixtra med frånluftsvärmepumpen med lägre temp eller ställa den i något av lägena där elpatronen inte slår in. Sedan har du inte skrivit något om luftvärmepumpen i garaget. Vilket märke hur den står och ej auto får du hoppas på. Du förbrukar bara mot dubbla hushållselen ungefär och så farligt är inte det. Då värmer du också varmvattnet med en elpatron.
    https://www.nibe.se/assets/documents/11470/511340-2.pdf

• Laddar…
  5. Rickard_nr1
    Renoverare · Nivå 7
    Har du fjvm ska den gå in istället för elpatronen. Kompressorn ska förvärma varmvatten och göra värme så mycket den orka och när den inte orkar med så ska den ta hjälp av fjvm. När vvtemperaturen sjunker kommer fjvm även hjälp till att hålla uppe tempen. Kolla så blandningsventilen i fjvm inte spetsar upp vvtempen mer än den måste, helst inte alls och kolla så elpatronerna är frånkopplade och systemet kopplat enligt manualen för fjvm. Kompressorn har en driveffekt på 650w, cirkpump på ca 40-90w beroende på hastighet och fläkten max 170w. Dvs max runt 1kw/h(24h*30dagar=720kwh) om den som vid denna årstiden går kontinuerligt. Kan nog tycka att din elförbrukning inte är så hög när du dessutom har en luftluft till +lite hushållsel.

• Laddar…
  6. N
    Medlem Nivå 3
    Om jag sänker kurvan på frånluftssystemet så blir det ingen värme alls i elementen. När jag för ett tag sedan slog av det systemet helt fick jag inte längre något varmvatten i kranarna efter ett tag.

Gällande luftvärmepumpen i garaget så är det en Mitsubishi, har inte exakt modellnamn nu men den står inte på auto utan 10 grader med fast angiven fläkthastighet. Hade dock samma ”problem” innan den fläkten slogs på.
    Har funderat på att sätta systemet i ”Sommarläge” men med en liten bebis som rullar runt på golvet känns det lite tråkigt om det skulle bli alltför kallt, har varit -15 ute nu några dagar.

7. N
    Medlem Nivå 3

Det här var intressant, låter ju ungefär som att
    det är något liknade detta som inte lirar som det ska. Jag är inte helt med på hur jag ska kontrollera allt detta men jag kan alltid höra med de bättre vetande i min närhet

8. Rickard_nr1
    Renoverare · Nivå 7
    Nu framgår de inte hur stort huset är och vad de står för totalförbrukning på din elräkning men älvsbyhus vanligt småhus skulle jag uppskatta ligger runt 12. 000kwh+- ett par tusen i totalförbrukning utan luftluften medräknat men med elpatronen inkopplad. Så återigen kan man nog inte säga att dina 1300kwh under oktober är helt galet om man antar att du bort det det kräver att kompressorn går kontinuerligt

• Laddar…
  9. N
    Medlem Nivå 3
    Huset är på cirka 155 m2 och enligt sista fakturan är beräknad förbrukning på 15 000 kWh.

10. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Går det att se på något sätt hur detta är sammankopplat mellan Nibe & FJV (om det är det dvs)?

• Laddar…
  11. N
    Medlem Nivå 3
    Man har tagit bort kåpan från FJVM som jag förstår det och smällt upp en garderob där med rören i, kan kanske ta lite bilder på hur det ser ut imorgon om det skulle hjälpa någon att förstå

12. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Ja, det kanske kan hjälpa lite på traven för att få någon ordning på det du beskriver...

Desto fler tydliga bilder på inkoppling gör att du lättare får kloka svar!

(y)

13. Rickard_nr1
    Renoverare · Nivå 7
    Viktigast är nog att säkerställa att inte elpatronen kan gå in och att återvinningen funkar sen får du leta annan produkt som suger kwh

14. N
    Medlem Nivå 3
    Om jag sätter frånluften (NIBE 360P) i sommarläge får inte patronen vara med och spela, bör man köra så hela tiden och få in FJVM i matchen istället?

15. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Börja med att spärra elpatronen i niben och se vad som händer. Det borde vara kopplat så att fjärrvärmen ska gå in och stötta istället för el när inte kompressorn i värmepumpen räcker till.

I sommarläget stänger den väl av cirkulationen och shunten till värmesystemet?