Byggahus.se

Värmesystem till 217m2

1. P
    Medlem · Stockholm · 20 inlägg

pezmannnen

Medlem
    Hej!

Jag ska i vår bygga ett nytt hus på 217m2 i tre plan. Nederplan ca 40 m2, mellanplan 80m2 och övervåning 80m2. Värmeslingor i de två nedre planen och radiatorer högst upp.

Jag står och väljer mellan frånluftsvärmepump och bergvärme. Kostnaden är såklart en stor faktor när man bygger nytt och kommer jag undan med en frånluftsvärmepump skulle det vara bra. Är 217m2 för stort för ett sådant system? Bor i Stockholmsregionen.

2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 843 inlägg

huggan

Medlem
    Vad har du för u-medel? Sen när man pratar värmesystem så är inte boyta intressant utan ytan på klimatskal, alltså all yta utåt såsom ytterväggar, grund och tak.

3. A
    Medlem · 19 inlägg

Andersxboy

Medlem
    Är ny på forumet här, men vi bor i ett nybyggt hus utanför umeå, enplans med golvärme på 166kvm med ihopbyggt garage på 40kvm, golvvärme även där. Vi har en nibe f750, var först skeptisk med allt man hört om den ang kalldrag, hög energi förbrukning mm, men valet föll på den, mest pga ekonomiska skäl.har inte ångrat mig hittills, vi flyttade in nyårsafton i år och har bränt 7000kw på uppvärmning och varmvatten (10mån), då är vi 2vuxna och 2små barn. Så för vår del är bergvärme ej ekonomiskt försvarbart.

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 931 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Luft-vatten, den gyllene medelvägen.

5. S
    Medlem · - · 5 834 inlägg

smurfen72

Medlem
    Kostnaden som tillkommer vid val av annat än frånluft vp är just ventilationen så den kostnaden tillkommer oavsett bergvärme eller luft vatten och då skulle jag välja bergvärme. Jag tror inte det är några problem att värma nybyggda drygt 200 m2 med flvp men se till att radiatorerna på övre plan klarar sig med samma framledning som golvvärmen behöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.