Byggahus.se

Värmesystem med vedpanna

1. N
    Nybyggare · Midgård · 3 888 inlägg

noone70

Nybyggare
    Mm, jag vet. Det är därför jag vill ha acctankar i anslutning till tekniktanken i huset.
    Då kommer jag bara att pumpa vatten när vi eldar. När pannan slocknar så stannar ju cirkulationspumpen som laddar vedpannan

2. Karl-Ove Qvarfordt
    Medlem · 37 inlägg
    Jag har denna variant vedpanna + acktank 1800L i pannrummet som är en del av garaget.
    Har försökt att mäta värmeförlust men inte helt enkelt att fastställa temp skillnader.

• Laddar…
  3. H
    Medlem · 12 inlägg

Herr Frank

Medlem
    Vad säger de senaste byggreglerna om uppvärmningssystem och var man får placera det? Hörde av en arbetskamrat att det kom skarpare regler i år.

• Laddar…
  4. N

noone70

Nybyggare
    ingen aning

5. M
    Medlem · Halland · 3 575 inlägg
    En fråga, poolen, är det utomhus som bara ska värmas på sommaren?

6. H
    Medlem · 8 inlägg

HerrR

Medlem
  7. N

noone70

Nybyggare
    Blir nog året runt

8. M
    Medlem · Halland · 3 575 inlägg
    Okej, vad för typ av täckning hade du tänkt ha på poolen? Det krävs ganska mycket effekt att hålla värme i en pool när det blir kallt ute. Min pool är täckt och när det går ned till 15gr (plusgrader) under natten så är det precis att min 10kW värmepump orkar hålla temperaturen.

• Laddar…
  9. N

noone70

Nybyggare
    Så långt har jag inte planerat :D
    I värsta fall får jag tömma eller låta den ligga på minimum. Pool och annat lull-lull får vänta

Det som är prio 1 nu är att få in bygglovet och planera för själva huset med allt runt omkring.

10. L
    Medlem · 1 041 inlägg
    Det här kanske bästa lösning. Vedpanna/acktank i maskinhallen med denna laddomat som skickar till Zenith i huset.

11. Bästa svaret

N
    Medlem · Sörmland · 383 inlägg

Nybyggarn

Medlem
    Så har vi gjort. Vedpanna och 4m³ acktank i garaget och kopparkulvert in till tekniktank i huset, fungerar jättebra.
    Skrev lite om installationen här och om själva systemet här om det kan vara till hjälp.

Kopparkulvert verkar inte finnas längre? men hög temp i kulverten går ju att lösa med antingen temperaturbegränsare eller stålrörskulvert

12. N

noone70

Nybyggare
    Riktigt intressant. Bra med skissen oxå!
    Ett problem jag funderat på är hur jag ska få in en riktigt fet acktank i huset efter väggarna är resta. Nu är är den bara smalare än två meter så går den in i garaget :D
    Har du någon värmepump inblandad?
    Vad är det för leverantör på tekniktank?
    Öppet eller stängt system?

13. J
    Medlem · 11 799 inlägg
    Hur lång kulvert skulle det bli och storlek på panna.

14. N
    Medlem · Sörmland · 383 inlägg

Nybyggarn

Medlem
    Vi har som sagt stora 4m³ tanken i garaget, så där var det inga problem med plats. Husqvarna tanksvets kan skräddarsy en tank om du vill, när jag kollade var det inte så stor prisskillnad mot en vanlig tank.

Ingen värmepump, men solfångare. Dimensionerade radiatorer för lågtempsystem så att man kan docka en värmepump i framtiden. Det blir ju lite dyrare men är ju värt det när man inte längre kan/orkar vedelda.

Tekniktanken är en vanlig tom Strömsnäs tank som vi svetsade på lite fler anslutningar. Inga slingor i utan värmeväxlare för varmvatten och solvärmen. Värmeväxlare är effektivare än slingor.

Slutet system.

Det bra att ha en tank med anslutningar på flera nivåer, t.ex golvvärmen behöver normalt inte så varmt vatten och så använder man det varmaste vattnet till varmvattenproduktion.
    Vi använder en del av returen från radiatorerna till golvvärmen med hjälp av en bivalent shunt (som kan ta från flera nivåer)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.