Värmesystem i Älvsbyhus ovanvåning?

3k läst  1 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Vi inreder vår ovanvåning på Älvsbyhuset. Du som har gjort/skall göra det - vilket värmesystem har du valt?
    Vi har vattenburen värme nere som värms upp av 1)värmepump och 2)fjärrvärme då vi var tvungna att ansluta oss till detta nät.
    Då vi isolerar duktigt däruppe (300mm nästan överallt) så är frågan om det kommer bli något värmebehov att tala om däruppe.
    Kommer värmen nerifrån att stiga upp och göra att radiatorerna nere jobbar mer?

Vi funderar på om det är lönt att installera vattenrör till radiatorerna uppe (som vi måste ha proffs till) eller om vi kan räkna med en låg förbrukning och installera elradiatorer uppe (som vi klarar själva pga elkunskaper)?
    Vad har ni gjort?
    Vad bör man tänka på?
    Tack för tips!

2. T
    Medlem Nivå 5
    jag är igång med att installera vattenburet på min övervåning. tror att om man kör med vattenburet så får du mer valmöjligheter.
    vem vet hur dyr elel blir i framtiden.
    har även märkt att när jag håller på och bygger däruppe så blir ganska kallt så jag tror inte att det stiger upp tillräkligt med värme.
    har isolerat 300mm i snedtak och 500 i tak.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: