Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Värmesystem Fritidshus 78kvm i Orsa

1. O
    Medlem · stockholms län · 117 inlägg

oswim

Medlem
    Hej alla. Jag har precis haft tekniskt samråd med kommun och fått startbesked. En av sakerna vi diskuterade var valet av uppvärmning. Det blir gjuten platta med golvvärme men sedan är frågan vilken metod man ska använda sig av.

Jag hade först tänkt Luft/vatten. men nu kom vi in på att frånluftsvärmepump egentligen är bättre. och att man kan komplettera med elpatron om den inte räcker till. Deras ingång till detta var givet att vi inte kommer att vara där mer än några veckor per år. plus att vi har braskamin. samt att huset ju kommer vara nybyggt och välisolerat och tätt.

Är det någon här som har inspel på detta? eller andra lösningar/tips?

2. J
    Medlem · Stockholm · 6 584 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Det är enkelt för byggaren att välja frånluftsvärmepump som löser ventilation, värme och varmvatten i ett, Men energimässigt är det osmart i ett fritidshus som kommer att stå obebott långa perioder eftersom huset i princip måste vara fullt uppvärmt och fullt ventilerat hela tiden för att frånluftsvärmepumpen ska fungera. Med luftvatten kan man stänga av ventilationen och sätta ner temperaturen till t.ex. 12° när man inte är där.

Om man har vattenburet värmesystem i ett fritidshus kan man fundera på att fylla med glykolblandning så att det inte kan frysa vid ett längre strömavbrott. Beror på hur bra elnätet är där huset byggs. Korta strömavbrott går bra.

• Laddar…
  3. O

oswim

Medlem
    Ok. Nu ska jag bygga rätt mkt själv så det är en fördel om inkopplingen är enkel. dock inte på bekostnad av det inte går att ställa ner husets temp när vi inte är där. så du menar att det inte är möjigt med en frånluftsvärmepump?

Bra tips med golvvärmeslingorna. Lite som att vinterkonservera våran segelbåtsmotor tänker jag. varför inte? känns som en bra säkerhet liksom.

4. J
    Medlem · Stockholm · 6 584 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Frånluftsvärmepumpar bygger på att återvinna värmen i huset hela tiden. Den lägsta temperaturen jag vet man kan ha inne är 17° med FLVP annars fungerar inte återvinningen och det blir 100% elpanna.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · Västmanland · 2 906 inlägg

BSOD

Medlem
    Om det är ett fritidshus som inte används fullt ut så mycket skulle jag satsat på luft luft, kanske 2 stycken, och en enkel elberedare för varmvatten. Frånluft utan återvinning som ställs ner till min / av när ni inte är där under långs perioder. Hållt nere investeringen.

Men lagt slingor i betongen så man kan koppla på golvvärme I framtiden, om det blir permanenthus. Det är inte slingorna som kostar med golvvärme, det är jobbet, fördelare, styr och punp som blir dyrt. Tror ni att det blir permanenthus bör man överväga ftx vent. Det kan vara svårt att få till i efterhand beroende på layout.

I andra hand luft vatten vp till golvvärmen. Monoblock med glykolkrets så kan man göra mycket själv, och minska risken för frysskador. Det blir lite dyrare investering, men man slipper luftblås och får en jämn temp inne.

• Laddar…
  6. O

oswim

Medlem
    okok. tack!

Det min KA hade som förslag var att kika på en lösning med ett bättre FTX (typ Temovex) med en Värmebaron som kör golvvärmen och en VVB som förbrukning. I min värd så tänker jag att Värmebaronen kommer dra så pass mkt el för golvvärmen men jag är osäker.

7. B
    Medlem · Västmanland · 2 906 inlägg

BSOD

Medlem
    Har man 0 behov av ventilation (fritidshus avställt) så ger ju en ftx nästan ingen återvinning. Men den skapar ingen energi, bara minskar förlusten.

Värmebaronen tillverkar ju lite alltmöjligt, men jag anar att du menar elpanna? Det är nog det sista jag skulle skaffa. Hög investering för vattenburet system men i alla fall samma driftkostnader som ett par billiga konvektoreelement.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.