Byggahus.se

Värmespridning

1. E
    Medlem Nivå 1
    Vet att det redan finns flera trådar ang dessa värmeflyttare.

Även jag har problem att få upp värmen från kaminen på övervåningen, och att alla dessa värmeflyttare egentligen inte fungerar skitbra vet jag.

Men vilket av följande alternativ skulle ni köra på, i hopp om någon skillnad.
    motivera gärna.

1. Montera en fläkt i taket ovanför kaminen som leder luften i ett 100mm rör upp på övervåningen.

2. Montera en fläkt i väggen på övervåningen som blåser rakt ut, i hopp om att få ett ”sug” i trappan.

Tack på förhand.

2. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    1 & 2

Sedan utvärdera resultatet.

3. A
    Medlem · Nivå 19
    Jag har hört talas om metoden att ta upp ventiler på övervåningen för att öka ventilationen så att självdraget drar upp värme för trappan. Alltså som ditt alternativ 2 fast utan fläkt. Men svaret på frågan är för min del att jag skulle inte göra något av det. Jag tror inte att man får ut tillräckligt mycket av en fläkt mellan våningarna för att jag skall tro att det är värt besväret. Och jag tycker det känns fel att släppa ut värme för att flytta värme till övervåningen.

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Lägg först energin på att se till att övervåningen är så tät och isolerad som möjligt. Då slipper lite mindre värme ut så får du upp temperaturen lite

5. E
    Medlem Nivå 1
    Det sitter ventiler i väggarna uppe, sitter dock ingen frånluftventil i tak eller liknande.
    Övervåningen är väl isolerad.
    Problemet är att när man eldar i kaminen nere så blir det galet varmt, och vanliga värmen slår ifrån, även uppe. (Luftvatten)
    Förstår ju att en fläkt inte gör några underverk, men nånting borde den bidra med.

6. R
    Medlem · Nivå 11
    Har du både innegivare och utegivare på pumpen ? Om du har det så avaktivera innegivaren eller ställ den på låg påverkan.

7. E
    Medlem Nivå 1
    Ja både och finns, men stänger man av innegivaren funkar pumpen inget vidare. Man måste tydligen ändra något mer. Om det ens går att ändra påverkansgraden är jag osäker på. Men ska kolla de

8. R
    Medlem · Nivå 11
    Då är det troligtvis värmekurvan som är fel inställd. Man bör få pumpen gå bra med bara utegivaren först innan man börjar använda innegivare. Kan du få till pumpen att gå bra med endast utegivaren kommer den inte stänga ner när du eldar. Så du får värme på övervåningen.

9. A
    Medlem · Nivå 19
    Värmepumpen kan ju inte styra individuellt mellan våningarna. Så utan att sprida värmen från kaminen effektivare kommer det alltid att bli mycket varmare nere än uppe när man eldar. Jag ser ett par lösningar som jag skulle överväga.

Eldstad som värmer vattnet. Dyr lösning som sprider värmen bra.

Installera en eldstad på övervåningen också. Förutsätter att man orkar elda på två ställen.

Acceptera att eldstaden inte är optimal för att värma övervåningen och leda därefter. Alltså mindre brasor och låta värmepumpen ta en större del av värmen.

Visst kan man montera en fläkt. Men det skulle nog inte jag göra.