Hallå,
Håller på att fixa det sista inför att gjuta en platta till mitt blivande utekök med matplats. Platsen ska inte användas på vintern men kanske på vårvintern när det börjar bli trevligt att vara ute igen. Funderar på att gjuta in en värmeslinga som man kan köra igång för att tina bort is och hård snö. Kommer inte att köras ofta så driftsekonomin är inte ett problem.
Funderar på att använda en så kallad betonghärdningsslinga (se länk nedan).Nu går et snabbt mot kallare tider här i Norrland och jag väntar fortfarande på att grävgubben ska komma och göra klart markarbetet. Kanske får jag användning av slingan även vid gjutningen.
Kan någon förklara varför det inte skulle vara en bra ide'? Om inte, hur ska jag dimensionera effekten för att kunna smälta bort isen på vårvintern?
Problemet med ingjutna slingor är ju att dom är väldigt långsamma även inomhus då dom går med lågtemp.
Har du då en bottenfrusen platta och det samtidigt är kallt ute så kommer det att ta tid och riktigt kallt så kanske det inte går alls.
3500w som ska värma ett antal ton betong som kanske håller 5-10-20 minus grader känns rätt hopplöst.
Problemet med ingjutna slingor är ju att dom är väldigt långsamma även inomhus då dom går med lågtemp.
Har du då en bottenfrusen platta och det samtidigt är kallt ute så kommer det att ta tid och riktigt kallt så kanske det inte går alls.
3500w som ska värma ett antal ton betong som kanske håller 5-10-20 minus grader känns rätt hopplöst.
Hej,
Det är en bra fråga. Nu tänker jag ju inte försöka tina upp plattan mitt i vintern så en massa minusgrader är nog inte aktuellt. Kan nämna att plattan blir 10 cm tjock och 30 kvm stor, d.v.s. ca 3 kbm. Kommer att isolera med 100 mm cellplast under.
Så frågan återstår, hur mycket effekt krävs för att smälta isen när det inte är allt för många minusgrader ute?
Och är det en bra idé att köra på en betonhärdningsslinga eller ska jag gå på något annat? Smarta styrningar eller termostat behövs inte då jag tänker mig att jag startar den när jag vill tina och stänger av när jag är nöjd.
När vi gjorde en ny betongentré år 2014 ville vi lägga en värmeslinga för att hålla den halkfri. Kollade lite olika lösningar med styrning och termostat men det var orimliga priser. Pratade då med en elektriker som lagt in värmeslingor när det byggdes lastbryggor i betong och han rekommendera en vanlig självregerade slinga.
Startar den i samband med första snön och sen får den stå på över vintern. Har inte mätt exakt förbrukning men det är inget som märks tydligt på elräkningen. Har ibland testat att stänga den och låtit snön lägga sig och det går hyfsat fort att smälta bort det som lägger sig. Uppvärmd yta är väl ca 10 kvm, minns inte riktigt hur lång slinga jag la, kan vara ca 20 m och med facit i hand skulle jag lagt en lite längre slinga för att få en tätare läggning men det har funkat väldigt bra så här långt.
Tackar för svar. Kul att det fungerar. Det där såg ju inte ut att vara speciellt mycket effekt per kvm. Går den direkt på 230V?
Nu blir jag nyfiken på en annan sak. Vad har du för finish på betongen, och är du nöjd? Jag har funderat frågat många och fått lika många svar: bara sloda, sloda och skura, bara köra med vibrobalk, glätta för hand, köra helikopter, slipa i efterhand, mm.
Skulle vara väldigt intressant att höra hur du gjorde samt dina åsikter. Och kanske en närbild?
Ja den går direkt på 230V, ansluten till en tvåpolig brytare. Och som sagt borde jag lagt en längre slinga för att få lite högre effekt, men det har funkat hur bra som helst ändå.
Gjutningen gjorde jag inte själv utan hyrde in ett par välrenommerade gubbar. Jag tror de bara glättade för hand så ytan är lite "finskrovlig". Är inte hemma f.n men kan posta en bild senare i helgen.
Ja den går direkt på 230V, ansluten till en tvåpolig brytare. Och som sagt borde jag lagt en längre slinga för att få lite högre effekt, men det har funkat hur bra som helst ändå.
Gjutningen gjorde jag inte själv utan hyrde in ett par välrenommerade gubbar. Jag tror de bara glättade för hand så ytan är lite "finskrovlig". Är inte hemma f.n men kan posta en bild senare i helgen.
Tack för svar. Så lite mer värmeslingor än på di bild då
Här är en bild på ytan. Vet inte om den säger så mycket men ytan är lite småskrovligt och halkfri. Gubbarna som gjorde jobbet talade sig varma för att trycka mönster i betongen så det ser ut som plattor men vi ville ha en clean betongentre som ser ut som betong och inte fejkade plattor. Det är tillsatt lite färg så den är något ljusare än ofärgat.
[bild] Här är en bild på ytan. Vet inte om den säger så mycket men ytan är lite småskrovligt och halkfri. Gubbarna som gjorde jobbet talade sig varma för att trycka mönster i betongen så det ser ut som plattor men vi ville ha en clean betongentre som ser ut som betong och inte fejkade plattor. Det är tillsatt lite färg så den är något ljusare än ofärgat.[bild]
Snyggt! Sån yta skulle jag vara med på min platta.
Åter till ämnet. Hittar ingen direkt anledning till att inte använda en betonghärdningsslinga. Finns en gammal tråd är på forumet sär där någon använt en sådan under asfalten för att tina is på vintern.
3500w borde ju göra jobbet på vårkvisten. Dessutom riktigt prisvärd: