Byggahus.se
Hallå!

Håller på med ett bastu projekt och börjar närma mig installation av kamin. Det blir Harvias vedeldade variant M2. Bastun är fristående, jag kommer att köra rökröret genom väggen sedan upp. Där har jag murat med murblock för röret. Jag har även fått plåtis till att tillverka plåtar som jag har tänkt att sätta på väggarna även på golvet (1mm rostfri plåt). När jag ställer kaminen i 45 grader så som jag vill ha den så uppnår jag nästan säkerhets måtten enligt harvia (250mm) till vägg. Behöver jag ha distanser mellan plåt och väggarna, eller kan jag sätta den dikt an? Likaså med golvplåten har jag fått tillverkad 1mm rostfri plåt. Behöver jag ha distans mellan plåt och golv, eller kan jag sätta den direkt mot golvet? Golvet består av 25mm furu (oisolerat). Jag hade räknat med att kunna skruva både väggplåtarna och golvplåten direkt mot men blir nu osäker. Någon som kanske har gjort som jag har tänkt och vet om det går bra eller har synpunkter? Tack / Elis
Vedeldad bastukamin Harvia modell M2 placerad i hörn av träbeklädd bastu med rostfri plåt vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H
Du behöver luftspalt mellan golv och plåt samt mellan plåt och kaminen. Skruva upp fötterna på kaminen så högt du kan. Kolla manualen så ser du att golvplåt är ett måste.

Fuska inte med luftspalt. Lägger du plåten dikt an mot väggen bygger du ett strykjärn som nästan garanterat antänder väggen och det börjar brinna.

• Gilla
Larsaa
  • Laddar…
W
Det står klart och tydligt i Harvias manualer om avstånd till väggar m.m. bara att följa instrukrionerna för att få en godskänd installation. Hur svårt kan det vara?

Tack, jag gör om och gör rätt.

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
Uppdatering kring bastun, har fått fatt på plåtarna nu. Vägg plåtarna sitter med 30mm distans och kaminen står på en upphöjd plåt (kopierade måtten på harvias golvplåt) med luft under som sedan ligger på en större golvplåt. Allt i rostfritt, blir nog bra detta tillslut. Ser fram emot premiär bastun nu när hösten är på ingång.

• Bastukamin monterad på upphöjd och större golvplåt i rostfritt med väggplåtar på avstånd i en träbastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mnbvcxz och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.