Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

värmereglering shuntventil / konstant temperatur - finns andra alternativ?

1. A
    Medlem · Västerbotten · 402 inlägg

Albireo

Medlem
    Hej!
    Bor i ett äldre hus med gamla sektionsradiatorer, samt vedeldning.
    Just nu är termostaterna bortplockade från alla element (men förmodligen ska termostaterna framöver tillbaka) dvs. just nu är det fullt flöde i alla element...

Har en motoriserad shuntventil med termostat (Automix 20) i bo-delen och en tempgivare "klamrad" på framledningen vid pannan.
    På termostaten är det möjligt att göra några inställningar. Max temp - förstår jag (men inte Min temp)
    Har aldrig upplevt att den fungerat bra, så sista året har jag kört shunten manuellt. (vilket varken är enkelt eller bra.)

Ett problem har varit placeringen av termostaten.
    Inte bra när den satt på en vägg som var "kall".
    Ett annat problem var när den placerades ovanför ett utrymme med golvvärme...
    Ställer in termostaten på "20 grader" - Då blir det oftast 22grader i den nedre våningen.
    Vrids termostatvredet moturs "1mm" / en "knick" blir det kanske 18-19grader.

Att reglera framledningstemperaturen med shunten fungerar ganska bra,
    men även här är det väldigt små förändringar av shunt vredet som påverkar resultatet väldigt mycket.
    Här hade jag önskat ett motoriserat vred - dvs. trycka på en knapp och vredet vrids kanske 0,5grader.
    Eller kunna ställa in max framlednings temperatur (manuellt)
    ex. är det 0grader ute vill jag ha 30grader framledning och är det -10grader ute kanske framlednings temperaturen får bli max 40-45 grader osv. Teorin är enkel, men eftersom shunten är lika svår hanterad som termostaten. (en väldigt liten förändring ger stora svängningar) fungerar det inte bra.

Andra problem är att övervåningen är väldigt varm (kanske pga. elektronik värme) - men det kanske bara termostater kan hantera.

Hur vet jag att termostaten / tempgivaren fungerar som tänkt?
    Funderar vilka lösningar som finns.

2. A

Albireo

Medlem
    Det finns ingen digital shuntventil? (som kan regleras med knappar) - så en motor får vrida shunten någon mm. per tryckning, eller liknande.

3. B
    Medlem · 232 inlägg
    I vårt förra hus hade vi vedeldning och Automix20.
    Bara termostater där vi ville ha kallare, annars utan termostater.
    Som du säger så är tempinställningen på Automixen svår att få rätt. Man måste vrida pyttesteg. Och vänta länge innan den svängt in. Vi hade en termometer precis vid Automixen så man kunde se via lysdioderna att den gjorde "rätt".

Annars var nog det stora problemet när både innetemp och tanken blivit kall och man började elda. Då hängde inte Automixen med så att den reglerade ner till min när hetvattnet kom i framledningen och sedan extremt sakta upp igen. Det tog en evig tid innan det blivit varmt inne.
    Annars reglerade den inom en grad.

4. A

Albireo

Medlem
    Tack för svar!
    Termometern var bra idé. (funderar som sagt lägga lite frigolit bakom termostaten så den tar rumstempen istället för vägg temperaturen. - dock ser det inte så "bra" ut...)

Något förslag på annan reglerutrustning som skulle kunna vara bättre?
    (gillar inte skicka ut 60-70 grader på elementen - även om uppvärmningen går snabbt, kan t.ex. barn bränna sig rejält...)

5. K
    Medlem · Västerbotten · 400 inlägg

kickassford

Medlem
    Du skulle kanske haft shuntautomatik som styr framledningen mot utetemp som du skrev där i början?

Jag har en automix 30 som gör precis det och byter gärna mot innestyrd.

Angående att det blir varmare på öv är helt normalt, dels värms ju bjälklaget upp från våningen under och dels stiger ju som bekant värmen uppåt.
    Du får justera ner flödet på dom radiatorerna som är för varma om du inte vill använda termostater.

Annars monterar du tillbaka alla termostater, ställ in den temp du vill ha och ställ shuntautomatiken aningen högre än dina termostater.

6. A

Albireo

Medlem
    Tack för svar och idéer.
    Förmodligen ska termostater tillbaka - alla fall till de rum som påverkas mest av "elektronik" / "Solljus" eller andra faktorer.
    Dock fungerar de lite slumpmässigt (mäter temperaturen under någon fönsterbräda eller bakom någon gardin ...)

Det jag inte gillar, är att inomhustermostaten är så känslig.
    Vrids den någon grad, ändras temperaturen 2-3grader - efter ett par justeringar blir det önskad temperatur. (önskas en temperatursänkning - gäller samma procedur...)
    Möjligen är en digital bättre, men då passar väl inte shuntmotorn..
    eller??? Någon som vet?

Samma sak gäller shunten - vrids den någon grad, stiger framledningstemperaturen 5-10grader - med ganska stora temperatursvängningar som följd.

7. B
    Medlem · Västmanland · 2 209 inlägg

BSOD

Medlem
    Om en grad på shunten motsvara 5 10 C framtemp, så känns det som shuntventilen är överstor (för stort kvs värde).

Byta till mindre ventil känns som en rimlig och enkel åtgärd.

Jag har provat shuntreglering med enbart utetemp/ framtemp, enbart inomhustemp(och framtemp) och en kombination av både utetemp/inomhustemp och framtemp.

Tycker kombinationen utetemp plus inomhustemp funkar bäst helt klart. Vi har både braskamin, soligt läge, och relativt otätt hus (stark vind påverkar värmebehovet mycket). För oss är det helt omöjligt att trimma in en värmekurva som ger stabil inomhustemp. Med ovanstående kombo av reglering så brukar jag i regel diffa ca 0.5C (mer om man eldar massor i braskaminen så klart...).

Och ja, termostatventiler brukar behövas i några rum (hos oss främst övervåningen, tror källare klarar sig utan hos oss (rätt dim element), shunten reglerar ju så mellanplan blir rätt temp. Men övervåningen blir för varm hos oss, om man inte har termostat.

Har erfarenhet av esbes shuntreglering och ec home från thermomatic. Skulle nog säga att båda funkar ok, men inte så där så man ger stående ovationer. Känns lite basic. Men det kanske finns smartare uppkopplade produkter nuförtiden kanske.

8. A

Albireo

Medlem
    Intressant!
    Dock hittar jag inte något kvs-värde eller flöde när jag tittar på shuntar.
    Det enda jag ser är vilken anslutning dessa har.

En faktor som ofta kommer i skymundan är luftfuktighet. I bland är temperaturen bra, men man fryser för att luftfuktigheten är hög. (då är det mysigt att krypa under en mjuk varm pläd).
    Eller vid väder omslag - känns det som kylan kryper in genom väggen (trots att det inte är så kallt ute)

Är det alltid shunt och reglerenhet som måste jobba tillsammans?
    (eller går det att blanda?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.