Byggahus.se
Artikel från nyhetsarkivet i http://www.edaportalen.com/

Alarmerande kvalitetsbrist hos nya värmepumpar
73 procent av de värmepumpar, som anmäldes skadade till försäkringsbolagen under 2007 var yngre än fem år. 2001 var denna siffra 50 procent, vilket redan då betraktades som en hög siffra och antydde att kvalitetsarbetet hos tillverkarna inte stod i paritet med viljan att sälja. Men vad ska man säga nu?”

Det undrar Folksams miljöchef Jan Snaar, som idag presenterar 2007 års statistik över värmepumpskador*. Folksam har fört statistik över skadeutvecklingen sedan 1999. Kostnaden för anmälda skador under hela denna period närmar sig nu halvmiljardstrecket.

– Vi kan inte se någon annan orsak till att procentandelen skador på nyare pumpar stigit än att kvaliteten försämrats efterhand. Vi påpekade redan 2001 att branschen hade ett kvalitetsproblem att ta tag i. Men utvecklingen har alltså gått i en helt annan riktning än den vi hoppades.

– Man kan heller inte hävda att den höga siffran 73 procent beror på att till exempel luft/luft-värmepumpar varit särskilt skadeutsatta. Dessa pumpar säljs ju på postorder och över disk i affär. Konkurserna har varit flera, fortsätter Jan Snaar. Faktum är att procentsiffran är lika hög för bergvärmepumpar, som kostar cirka 150 000 kronor att installera. Borde inte detta vara alarmerande för en seriös tillverkare?

Till viss del finns säkert problemet hos underleverantörerna, eller mer exakt vilken underleverantör man väljer för olika komponenter. Ett exempel på detta är att de största leverantörerna av bergvärmepumpar uppvisar delvis olika skadebilder.

– Kompressorskadorna är betydligt vanligare hos Nibe än IVT, medan det för skador på växelventiler förhåller sig tvärtom. Eftersom Folksam tidigare konstaterat att flera produkter haft seriefel kan man undra om det är jakten på billiga komponenter som nu syns i statistiken, frågar sig Jan Snaar.

Antalet anmälda skador fortsätter att stiga. Ökningen mellan 2006 och 2007 är drygt 30 procent.

– Om detta är en verklig ökning eller inte är svårt att säga, eftersom vi inte vet hur försäljningen såg ut under dessa år. Tillverkarna vill ju inte offentliggöra sina försäljningssiffror. Men antalet pumpar i småhus har ju otvivelaktigt stigit, avslutar Jan Snaar.

Har nog bara med vilken installatör man använder....
En klåpare kan få vilken värmepump som helst att krångla..

kjellman skrev:
Har nog bara med vilken installatör man använder....
En klåpare kan få vilken värmepump som helst att krångla..
Så du menar att NIBEs montörer gör sådana fel som gör att kompressorn havererar medans IVTs montörer gör sådana fel att växelventilerna ryker...?

Jag tycker det låter som att NIBE har förhållandevis dåliga kompressorer och IVT förhållandevis dåliga växelventiler.

Vad jag saknar i Folksams siffror är felutfallet i % på det totala antalet värmepumpar, men sådan statistik är förståss svår att få tillgång till eftersom de inte vet hur många värmepumpar det finns...

Nej det menar jag inte...Nibe / IVT har inga "egna" installatörer.
Nibe hade vad jag vet lite kassa kompressorer på frånluftarna, men det var de äldre varianterna.
IVT har samma växelventiler som många andra och dom krånglar ofta oavsätt märke.
Visst finns det måndagsexemplar, men gäller alla märken.
En klåpinstallerad värmepump mår inte bra och det hjälper varken växelventiler eller kompressorer.
Struntar man i tex. smutsfilter på returen så kan jag tänka mig att det fastnar massor av skit där det inte skall finnas skit ....typ växelventiler etc.
Har inte installatören "trimmat in" anläggningen så kanske den startar och stoppar hela tiden vilket sliter på kompressorn.
Det sker hela tiden "förbättringar" hos värmepumpstillverkarna så snart är de idiotsäkra........
Sen har man ju sina favoriter.......

En fråga, vad var syftet med denna tråden??

AndersS skrev:
Vad är syftet med ditt inlägg?

Det är väl bra att länka till sådana här rapporter?

Jag tycker det är bra att veta få info om allt inom uppvärmning.....Annars tror man har man bara en vp löser sig allt till och med stoppet i duschavloppet;)

Mvh

Andreas_Hansson skrev:
Vad är syftet med ditt inlägg?

Det är väl bra att länka till sådana här rapporter?
Syftet med mitt inlägg var om det fanns någon frågeställning eller påstående utifrån den inklippta rapporten som jag tror är den som Folksam publicerade förra året och vi här på forumet diskuterade vid det tillfället, då länken går till en sida som inte innehåller den informationen. Eller är det ett sätt att skapa intresse och locka besökare till en hemsida (tror nu inte det men skulle vara ett smart sätt att göra det)

Jag skule vilja veta hur många som är luft/luft & frånluft, samt markvärme.

jag tror att luft luft är rätt många, & frånluft minst lika många, sen är det inte specialt många markvärme

Siffrorna finns här:

http://wpy.observer.se/client/folks...oppnad.asp?releaseid=390482&SelectedYear=2008

Tycker denna typ av undersökningar kan vara ganska vilseledande och värdet är klart begränsat. Man blandar hej vilt mellan tillverkare, modeller, prissegment och generation av pump. Ett exempel:

När det gäller frånluft så är det ju framför allt Nibes budgetpump 310 P som drar ner statistiken för dem (59% av skadorna är kompressorskador). Och i.o.m. att det varit mer eller mindre en standardpump hos väldigt många hustillverkare har det blivit en storsäljare och påverkar därmed statistiken mycket.

IVT:s, vad jag förstått i.a.f., konkurerande produkt i det prissegmentet, 480, har ju ännu större andel kompressorskador (80% av skadorna är kompressorskador). Att den inte påverkar den totala statistiken för IVT lika mycket kan ju bero på att den inte varit en storsäljare som 310 P varit.

Summa summarum. Visst kan man dra slutsatsen att tillverkarna generellt sett har/har haft kvalitetsproblem men att utse en eller annan tillverkare som "vinnare" utifrån denna statistik (där försäljningssiffror inte redivisats) är i min mening omöjligt.

Citererar länken ovan
" Man kan heller inte hävda att den höga siffran 73 procent beror på att till exempel luft/luft-värmepumpar varit särskilt skadeutsatta. Dessa pumpar säljs ju på postorder och över disk i affär. Konkurserna har varit flera, fortsätter Jan Snaar. Faktum är att procentsiffran är lika hög för bergvärmepumpar, som kostar cirka 150 000 kronor att installera. Borde inte detta vara alarmerande för en seriös tillverkare?"

Således är inte luft/luft överrepresenterade.

Som jag sa tidigare är det kanon att alla branscher inom värmen granskas det blir förhoppningsvis bättre för slutkund....tex så man blir varnad för postorderpumpar billiga budget varianter...för den delen dom bättre kunkurerande pumparna också :)

Mvh

Sedan är det skillnad på hur problemen hanteras. Vissa tillverkare går under, andra gör allt för sina kunder.

Min Panasonic 9KDE LLVP har haft en hel del problem, MEN all service har varit gratis, och till slut fick jag tom en sprillans ny utedel när den gamla packade ihop. Inget tjafs eller kostnader. Bara bra service hela vägen.

Dessutom köpte jag pumpen på internet till ca halva normalpriset.:)

Så ska servicen vara;).....

Men själva rapporten(Tråd) var att dom går sönder för ofta...(Lite kortfattat)

Mvh

AndersS skrev:
Vad det var för syfte med tråden!
Egentligen inget vettigt syfte alls. Men som allmänt intresserad av hur jag skall värma upp mitt garage försöker jag hålla mig a´jour med olika uppvärmningsalternativ. Eftersom det gäller ca 240 kvadrat + ett bostadshus anser jag att det krävs en hel del tanke bakom en större investering.
Nu kör vi med kombipanna olja el. Endast el + kamin i huset samt en 9kW byggflält i garaget. I garaget har jag lagt in golvärmeslang+ kulvertslang mellan hus och garage.

Jag har fått offert på bergsvärme för 215 000 till alla byggnader, luftvärmepumpar till enbart garaget på 80 000, fått höra att pellets är bäst bara jag köper en insats till vår nuvarande panna, tittat på solvärme som kompliment och så förstås alla andra varianter på värmepumpar.
Det har diskuterats investeringskostnader, driftkostnader, livslängder, el- olja- pellets- priser nu och i framtiden.

Ok. Stor frustration inför ett beslut man vill ska vara för evigt:rolleyes:

För mig som enkel amatör i denna djungel var detta en rapport, ny eller gammal, intressant och jag vet med största sannolighet att även andra har nytta av sådant skrivet matrial. jag ville delge denna rapport. Jag kommer ihåg en diskusion om detta för ett tag sedan men trots allt tyckte jag det var av sådan vikt att aktualisera denna.

Nya forumsmedlemmar kommer och gamla medlemmar glömmer. Den stora mängd ämnen gör det svårt att hålla koll på allt här i forumet. Sökfunktionen är bra om man vet att söka något speciellt, men detta var bara tänkt som en liten tankeställare för alla er därute i ett land som behöver värmas upp:)

Sidlänken får ses som en slags källhänvisning

Kul att det diskuteras. Det behövs.
Att sälja uppvärmning har inte en hantverksstämpel på sig som när en snickare har sin yrkesstolthet och vet att han utfört ett bra arbete som man kan glädjas åt i decenier.
Att vara en bra försäljare är en glädje som endast varar fram till när nästa försäljningsstatestik redovisas.
OBS! Jag funderar nu inte på de som installerar för då är ju beslutet redan taget!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.