Såg en Nibeannons som lovar guld och gröna skogar. Har en värmepump från september 2018 som ca 2,5 år gammal började krångla. Värmepumpstillverkare lovar guld och gröna skogar men om den börjar krångla finns inte mycket hjälp. Kontaktar man Kundservice så hänvisas man mästrande till serviceombudet. Serviceombudet kom våren 2021och bytte komponenter till ingen nytta. Äterkommer efter ett par veckor och pumpen fungerar. 10 månader senare ( 20 november 2021) fallerar avfrostningen, en säkring byts till ingen nytta. Efter ett par veckor konstateras att en värmekabel inte fungerar. Den finns inte på lager. Efter ett par veckor finns den på lager men ingen installatör har tid. Byter den själv efter 7 veckor. 3dec 2022 Avfrostning ur funktion, servicetekniker snabbt på plats och konstaterar att inget är fel. Pumpen stannar 3timmar senare.. Tekniker lovar att komna 2 dagar senare men kommer inte. Påstår att ca 30 ömmande fall där man fryser har fått företräde. Är nu en av 165 i kön och han klarar av fyra per dag. Föreslår att jag anlitar annan tekniker.( fakturerade 1495:- för besöket hotade med indrivning) Kontaktar serviceombud belägen 30 km härifrån. Kommer i början på januari. Problemet är fortfarande att avfrostningen inte fungerar men konstaterar att det är ett lagerfel på värmepumpens fläkt. Han gör ingen felsökning. De första dagarna i februari byts fläkten till en kostnad av 16700;-. 3 tim efter installationen stannade pumpen. Han aviserades och lovade att komma en vecka senare men kom inte. Kontaktade honom en 2:a gång. Kom inte.Efter ytterligare kontakt lovade han att komma en fredag eller i början av följande vecka. Han kom inte. Jag kontaktade honom igen och tyckte då att jag kunde anlita någon annan. Till saken hör att man inte gör någon somhelst. felsökning. Inte ens de mest elementära som smutsfilter till värmepumpen. Pumpen har krånglat under 6 vintermånader och tusentals kronor i extra elkostnad. Den som köper en värmepump måste själv förvissa sig om att installatören är kompetent och kan sköta servicen inom rimlig tid om det behövs. Leverantören bryr sig inte. Christer Nilsson