Byggahus.se

Värmepumpar kräver att servicen fungerar. Det gör den inte.

1. C
    Medlem · 1 inlägg

ChristerSN

Medlem
    Såg en Nibeannons som lovar guld och gröna skogar.
    Har en värmepump från september 2018 som ca 2,5 år gammal började krångla.

Värmepumpstillverkare lovar guld och gröna skogar men om den börjar krångla finns inte mycket hjälp.
    Kontaktar man Kundservice så hänvisas man mästrande till serviceombudet.
    Serviceombudet kom våren 2021och bytte komponenter till ingen nytta. Äterkommer efter ett par veckor och pumpen fungerar. 10 månader senare ( 20 november 2021) fallerar avfrostningen, en säkring byts till ingen nytta. Efter ett par veckor konstateras att en värmekabel inte fungerar. Den finns inte på lager. Efter ett par veckor finns den på lager men ingen installatör har tid. Byter den själv efter 7 veckor.
    3dec 2022 Avfrostning ur funktion, servicetekniker snabbt på plats och konstaterar att inget är fel. Pumpen stannar 3timmar senare.. Tekniker lovar att komna 2 dagar senare men kommer inte. Påstår att ca 30 ömmande fall där man fryser har fått företräde. Är nu en av 165 i kön och han klarar av fyra per dag. Föreslår att jag anlitar annan tekniker.( fakturerade 1495:- för besöket hotade med indrivning)
    Kontaktar serviceombud belägen 30 km härifrån. Kommer i början på januari. Problemet är fortfarande att avfrostningen inte fungerar men konstaterar att det är ett lagerfel på värmepumpens fläkt. Han gör ingen felsökning. De första dagarna i februari byts fläkten till en kostnad av 16700;-. 3 tim efter installationen stannade pumpen. Han aviserades och lovade att komma en vecka senare men kom inte. Kontaktade honom en 2:a gång. Kom inte.Efter ytterligare kontakt lovade han att komma en fredag eller i början av följande vecka. Han kom inte. Jag kontaktade honom igen och tyckte då att jag kunde anlita någon annan.

Till saken hör att man inte gör någon somhelst. felsökning. Inte ens de mest elementära som smutsfilter till värmepumpen.

Pumpen har krånglat under 6 vintermånader och tusentals kronor i extra elkostnad.

Den som köper en värmepump måste själv förvissa sig om att installatören är kompetent och kan sköta servicen inom rimlig tid om det behövs. Leverantören bryr sig inte.

Christer Nilsson

2. J
    Medlem · 11 464 inlägg
    Har man den organisationen som en del större drakar ( växtverk ) har så blir det lätt så. Dom säljer så mycket på sin reklam som är fullständig och perfekt till konsument. Men sedan tar dom sin hand ifrån allt och hänvisar till återförsäljare som ska vara något av perfektionister i att veta allt om deras VP. Nu finns det många VP monterade under årens lopp i landet och klockan tickar för många av dom. Jag anser att dom tagit sig vatten över huvudet med kvaliteten och den massa elektronik som ska vara så bra enligt dom själva är inbyggd i VP.
    Att kunna stryra och ställa en VP är inget fel, men det sitter en hel del pennfäktare vid ett skivbord och tycker, att så här gör vi, det häftigt och säkert bra. Men att ta åt sig av konsumeneter går inte, för då är det ite dom som är pappa till något. Går att skriva hur mycket som helst över deras intresse för produkterna och då blir det lika stort som en morgontidning.Det gagnar ingen.

3. Roga1337
    Självbyggare · 228 inlägg
    Håller med
    När ska de stora företagen lära sig att det inte alltid räcker med nya fina produkter och Fanny broschyrer, när det i slutänden är kundkontakten som vi konsumenter baserar våra omdömen på.
    Det är ett lotteri varenda gång man kontaktar kundtjänsterna & hänvisas till en auktoriserad lokal servicefirma.
    Jag själv använder en Nibe-service ifrån en helt annan ort…då vi under tid etablerat ett gott samarbete med högt förtroende. (y)

4. F
    Medlem · 754 inlägg
    Upplever samma. Noll support från Mitsubishi, de hänvisar bara till åf. Min åf ligger 1km härifrån, tyvärr verkar de inte kunna mycket om maskinen de sålt tyvärr. Man får klara det själv, läsa på t ex värmepumpsforum och hoppas det finns någon vänlig själ som orkar hjälpa till.

5. J
    Medlem · 420 inlägg
    Samma här, Nibe F750 ny sedan juli. Återkommande lågtryckslarm. Äntligen fått tag i servicetekniker i februari. Han bytte ett kretskort och lågtryckslarm fortsätter uppstår regelbundet. Problemet är dock att värmepumpen klarade ner till -12 grader utan tillsats innan "reparationen" och nu endast ner till -4 grader.
    Lyckas inte att få servicetekniker att förstå att det inte är OK heller.

6. J
    Medlem · 420 inlägg
    .

• Laddar…
  7. V
    Medlem · 458 inlägg
    Jag hoppas att du reklamerar ”jobben”, håller inne pengar, samt reklamerar den nya pumpen.

8. Lostmoose
    Husägare · Örebro · 1 084 inlägg

Lostmoose

Husägare
    Så länge som vi konsumenter köper deras produkter baserat på vad som står i deras fina broschyrer så lär företagen fortsätta att satsa mer på dem än på kvalitet/service.
    Det är så lätt att skriva "vi har ett nätverk med över 1500 servicetekniker som bara väntar på att få ta sig an ditt problem" eller "byggd för att bara fungera i år efter år".
    Vi har nog tyvärr den marknad "vi" förtjänar...

9. H
    Medlem · Värmland · 1 040 inlägg

Hybro

Medlem
    Tydligen skulle jag kunnat få välbetalda jobb i mängd inom värmepumpsvärlden, som välutbildad elektroniker och styr- och reglermekaniker. Nu råkade det bli läraryrket i 32 år i stället.

Med detta menar jag att det borde finnas ett mycket stort kundunderlag för servicejobb av pumpar.
    Mycket välbetalt.
    Dessutom inom dagspendling.

Men sånt vill ingen ungdom pyssla med.

OT.
    Varje höst servar jag min enda värmealstrare, en större täljstensugn.

Det består i att dra på ett skikt med
    eldfast keramikförstärk bruk i eldstaden på hösten.
    Funkat perfekt i mer än 15 år.

Inget annat i övrigt förutom vedhantering, vart 3:dje år.
    ;)

BT

Redigerat 19 mar 07:43
  10. J
    Medlem · 106 inlägg

JT8

Medlem
    2020 och fram till egentligen idag har varit en körig tid för Nibe (och dess kunder..). Det saknas delar och dom delar som går att ta fram sätts helst till nyproduktion. Vet många nya pumpar som levererats utan frånluftsfläkt till exempel så man behöver installera en eftermarknads kanalfläkt. Sedan skiftar kvaliteten på serviceombuden väldigt mycket beroende på ort. Garantijobb hamnar alltid ganska långt ner på listan då lönsamheten ligger i nyinstallationer.

Det du kan göra är att ligga på Nibe centralt och påtala bristerna hos serviceombudet och hur ser skadar deras varumärke. Då får man ibland lite mer fart..

11. H
    Medlem · Värmland · 1 040 inlägg

Hybro

Medlem
    Exakt... In med reportage i media!
    Det biter mycket bra.

Jag är glad att jag inte behöver kalla på service. Har heller inga elkostnader alls för uppvärmningen.

Sen installationen för 20 år sen har jag sparat stora pengar, förutom ett billigare inköp, jämfört med nån värmepump.
    Troligen full funktion även om ytterligare 30 år eller mer.

Inom detta tidsspann, 50 år, så antar jag att samtliga värmepumsanläggningar bytts 2 gånger.
    Stora kostnader i detta...

12. J
    Medlem · 106 inlägg

JT8

Medlem
    För många blir det en bekvämlighetsfråga. Hade gärna eldat själv för värmen om jag ägde skog :)

13. F
    Medlem · 754 inlägg
    Jag har sagt det tidigare. Det behövs nytt blod i VP branschen. Det behövs en disruptor, tänk i stil med Tesla:

*Moderna och uppkopplade. Dagens tillverkares wifi trams är förlegat som attans, kolla Mitsubishi:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20230319-081138.jpg

Varför inte ha en kundsupport som kan koppla upp sig mot pumpen online och felsöka den vägen?

*Snyggare design, i princip alla inne och utedelar är ju horribelt fula.

*Smartare pumpar som anpassar sig dynamiskt efter t ex väder, elpris etc. Nej idag kostar det flera tusen att ens få en enkel innegivare som kollar temp. Finns ju tredjepartslösningar som fixar det redan idag och de kostar inte mycket.

*Bättre service, både från tillverkaren men även självhjälp! Manualen jag fick till min VP innehåller inte mer än absoluta basics. Varför inte förklara i detalj vad alla inställningar gör istället? Bästa är ju alltid om kund lyckas lösa det själv, varför inte då underlätta så mycket som möjligt? (de kör kanske enligt bil modellen, gör det så krångligt som möjligt så man ska åka till verkstaden). När jag fick tag i Mitsubishi och undrade över inställningar så hänvisar de till åf. Men åf kan ju ingenting. M sa också att åf skulle ställa in "optimala inställningar". De har inte gjort ett skit på min iaf, jag har fått bli VP ingenjör själv istället för att försöka lösa det..

Redigerat 19 mar 08:23
  14. L
    Medlem · 2 571 inlägg

lbgu

Medlem
    Jag är rätt säker på att värmepumpstillverkarna tänker som vitvarutillverkarna och medvetet säljer kvalitetsmässigt undermåliga produkter. En kompressor i ett kylskåp som tillverkades kring 1970 hade mycket längre förväntad livslängd än en som tillverkas idag. Varför? Tror inte ett ögonblick om att det handlar om tillverkningskostnad utan snarare handlar det om att ekonomer kommit in i företagsledningar och de tycker det är dumt att göra tekniskt 'fulländade' produkter för då sabbar man sin egen marknad långsiktigt. Alltså tillverkar man medvetet produkter som i snitt kommer att hålla lite längre än garantitiden. Så får man sälja nya + att det blir mer inkomster på reservdelar/service.
    Det tragiska är att konsumenterna accepterar att köpa skiten. För så länge vi gör det och köper nytt när den gamla pumpen går sönder efter att ha spenderat massor med 1000-lappar på service så lär inte företagen bättra sig.
    Ska man skaffa ett värmesystem så bör man skaffa ett som inte behöver regelbunden service av specialutbildad personal för att fungera, då är systemet inte bra.

15. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 2 197 inlägg

tensiden

Husägare
    ”Specialutbildad personal”?
    Det här undrar jag över, för när jag haft tekniker över är det inte ovanligt att de ber om manualen det första de gör. Så många olika modeller kan det väl ändå inte finnas att man inte lär sig dom utantill, eller är jag fel ute? Nibe 1245 som vi har känns ju dessutom ganska standard?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.