Byggahus.se

värmepump

2k läst  8 svar

1. L
    Medlem Nivå 1
    en dum fråga...
    om man har bergvärme exv...drar värmepumpen då en konstant mängd energi, eller påverkas det av hur mkt värme den ska ut med?

Jag förstår ju att man kan påverka energiåtgången gnm att se till att elpatronen inte går för ofta exv, men om man bortser frånm det...går det att påverka värmepumpens energiåtgång exv m en braskamin el dyl?

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: värmepump

Pumpen går bara när den behöver gå. Kompletterar du din anläggning med en innetempgivare och samtidigt eldar på med en kamin så slår värmepumpen av om allt funkar dom det ska.

När pumpen väl går drar den dock en iprincip konstant mängd energi (de allra senaste pumparna funkar lite annorlunda dock).

3. L
    Medlem Nivå 1

ok så man kan spara en del på att exv elda i öppen spis m insats då?

vi har funderat på att dra in bergvärme, men om elen går upp ännu mer bblir det ju rätt dyrt ändå så vi tänkte att det kan vara bra att tilläggselda liet när det är som kallast...bor långt upp i norr :)

4. L
    Medlem Nivå 1

en till dum fråga, vad är en innetempgivare*?

5. thomas33
    Renoverare · Nivå 14

En givare (termometer) som med hjälp av ett relä stänger av pannan om temperaturen överstiger inställt värde inne i huset.

6. C
    Medlem Nivå 14

Nja, inte riktigt.
    en inne givare hjälper till att styra tampraturen, oftast bara genoma tt införa lite "data2 till styr programet. man behöver inte styra mad ON/OFF bara föra tt man har en sån

7. K
    Medlem Nivå 4

Så här står det i manualen för min frånluftvärmepump "Utegivare med förskjutning av framledningstemperaturens börvärde. Förskjutningen är proportionell mot skillanden mellan ärvärdet och börvärdet för inomhustemperaturen."

Alltså med en innegivare kommer den temperatur som värmepumpen kör ut i värmesystemet att ex. sjunka ifall innetemperaturen ökar pga att du eldar i braskaminen. Mindre effekt behöver därför tillföras av pumpen.
    Huruvidare det fungerar så här på andra pumpar vet jag inte men funktionen bör vara likartad..jag tror inte att det bara blir ON/OFF...det verkar primetivt.

8. C
    Medlem Nivå 14

tROLIGTVIS BLIR DET INTE on/off. DÅ REGLERINGEN I SIG SKER MED GRADMINUTER, SÅ KOMER JU BARA VÄRDERNA FÖRSKJUTAS

9. Overlander
    Medlem Nivå 5

En värmepump har olika förbrukning beroende på temp i kb och rad krets detta pga kompressorn har olika motstånd beroende på trycket