Byggahus.se

Värmepump strular

1. M
    Medlem · 145 inlägg

Maestrono

Medlem
    Hej

Har en nibe f2025-8 + vvm 240 som strular.

Kör den på vår/höst-läge för att inte elpatronen ska användas.
    Den känns underdimensionerad för huset, tidigare år har elpatronen gått in vid ca 0-gradigt. Nu har vi -6 ute och vaknade imorse till 17 grader inne.

Funkar ok tills vi tappade upp ett bad, efter det stängs all värme i huset av och trycket blir 0 (har startat om, gått 6 timmar), och när jag var nere och kollade efter omstart så kör den på full elpatron (typ 10 kW).

Vad ska jag göra? Vill inte att den använder elpatronen, utan värmepumpen. I displayn stod även "frysskydd", har ej sett det tidigare.

2. GoC
    Medlem · 3 507 inlägg
    Hur tror du att du skall få varmt i kåken om du inte kör värmepatronen? Du skriver ju själv att den kopplat till vid 0 grader tidigare år men nu har du stängt av den och kör bara VP som inte orkar värma huset, varför det nu är bara 17 grader inne. Och som smör på fläsket så skall den producera varmvatten till ett bad. Det är inget fel på värmepumpen, det är du som förhindrar att den kan fungera som den skall när du kör den på Vår/höst läget i smällkalla vintern.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 145 inlägg

Maestrono

Medlem
    Nej jag är medveten om att jag inte kan få mer än 17 grader just nu och det är fine, det som jag undrar över är varför elpatronen går in trots att den är blockerad

4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 837 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    I min NIBE luftvattenpump går elpatronen in när den ska avfrosta oavsett om den är spärrad eller ej

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.