Byggahus.se

Värmepump stänger av sig själv

1. S
    Medlem · 8 inlägg

Scarlatti

Medlem
    Vi har bergvärme och en värmepump av märket IVT, Premiumline HQ. (Utöver det är jag lite osäker på exakt vilken modell det är. Det står dock C4, 5-C10/ E6-E17 på manualen.)

Den har gått problemfritt sedan vi flyttade hit för ett och ett halvt år sedan. Nu har den stängts av vid några tillfällen. Först för ett par veckor sedan. Jag satte på den och då stängdes den av igen efter en liten stund.

Rengjorde då ett filter som borde ha rengjorts i november någon gång.

Sen har den tuffat på tills nu. Stängdes av för en stund sedan. Startade den. Och nu stängdes den av igen. Vet inte om den kommer att gå ett tag nu (som förra gången). Men något verkar ju vara fel.

Någon som har en idé om vad detta kan vara för fel och hur man åtgärdar det?

(Pumpen är hyfsat ny. Tror den installerades 2016 eller 2017.)

Redigerat 8 apr 2020 18:22
  2. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 806 inlägg

useless

Lök.
    På vilket sätt stängs den av? Är den helt svart eller är det kompressorn eller cirkulationspumpen som stannar?

• Laddar…
  3. S
    Medlem · 8 inlägg

Scarlatti

Medlem
    Den här helt svart.

Ger ifrån sig en varningssignal (det piper från den) vilket gör en uppmärksam på att den stängts av. Det är den enda aktivitet från värmepumpen som kan skönjas.

Redigerat 8 apr 2020 19:38
  4. useless

useless

Lök.
    Vad står det i larmloggen?

5. S
    Medlem · 8 inlägg

Scarlatti

Medlem
    Jag är sån hiskelig amatör så jag har inte hittat den.

Förra gången det var krångel så försökte jag, men det var sent på kvällen och det löste sig ju till slut. Det bör vara lätt att hitta den tycker jag. Men jag försökte som sagt ...

6. S
    Medlem · 8 inlägg

Scarlatti

Medlem
    Nu så!

Det står: "Låg temperatur köldbärare ut E21T11"

7. useless

useless

Lök.
    Ok. Med lite tur så är det fel på någon givare. Kolla när den går vad det är för temperaturer på köldbärare in och ut.

8. S
    Medlem · 8 inlägg

Scarlatti

Medlem
    Tack (far from) useless! :)(y)

I manualen står det att om man kvitterar (man ska trycka på Menu-knappen när man är på larmfönstret) och inte fönstret försvinner så ska man kontakta återförsäljaren. Och det var vad som skedde: larmfönstret kvarstod.

Antar att jag inte kommer undan att kontakta återförsäljaren. Även om det bara är fel på någon givare så är det väl knappast något vem som helst fixar.

9. useless

useless

Lök.
    Byta givare är ganska simpelt.

10. S
    Medlem · 8 inlägg

Scarlatti

Medlem
    Ja, kan man spara en slant på att göra det själv så ...

Hur kan jag ta reda på om det är givaren det är fel på? Du skrev något om att kolla "temperaturer på köldbärare in och ut".

11. useless

useless

Lök.
    Precis. Vad visar dom för temperatur när kompressorn har gått en stund?

12. S
    Medlem · 8 inlägg

Scarlatti

Medlem
    Jag har inte kollat det ännu.

Pumpen stängdes av igen igår (23.43 enligt larmloggen). Felet var enligt loggen den här gången: "Låg temperatur kölbärare in E21T10".

13. useless

useless

Lök.
    Vad har du för temperatur på köldbäraren nu? Vad är det för storlek på värmepumpen och hur långt är borrhållet?

• Laddar…
  14. S
    Medlem · 8 inlägg

Scarlatti

Medlem
    Jag har inte kollat de grejorna.

Det hela går på garantin så jag ringde helt enkelt den servicetekniker som varit här tidigare. Det verkar vara något med köldbäraren. Han skulle skicka en rörmokare.

Vet inte om det bara är ett moment som sedan behöver kompletteras med att serviceteknikern själv kommer hit och donar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.