Värmepump skramlar vid frånslag

204 läst  4 svar

1. T
    Medlem Nivå 10
    Har en IVT Greenline C7 kopplad till ytjordvärmeslinga. Pumpen är ca 17 år gammal.

Har på sistone noterat att den skramlar rätt bra när kompressorn slår ifrån.
    Det är lite som om man skulle sparka till en kylskåpskompressor, ordentligt. Dovt skramlande och kluckande.
    Den kan ha gjort det längre men har noterat det först nu.

Det låter så pass illa så jag tänker instinktivt att det är något fel som man behöver åtgärda för att undvika värre problem framöver.
    Finns det något som läsekretsen omedelbart tänker på skulle kunna vara felet?

2. J
    Medlem · Nivå 10
    Det finns bara saker två i ditt läge , 1 Infästningen av kompressorn ( gummibussningar mellan kompressor och stativ ) är dåliga så den skakar häftigt . . 2 Ini kompressorn är det fjädrar som stöttar upp Motor/Pump , någon kan ha gått av , det händer . I båda fallen kan hela det inre paketet slå i ytterhöljet och då kan man tro att någon skjuter med K-pist på utsidan huset

• Laddar…
  3. T
    Medlem Nivå 10
    Ok får öppna höljet och kolla när den slår av vad det är som skakar.

4. T
    Medlem Nivå 10
    Filmade igår när den stänger av sig. Pinsamt nog så gör den inte alls så nu eller på filmen.
    Den låter och ser helt normal ut.
    Jag misstänker att det kan ha varit något skrot bredvid pumpen som slagit emot höljet lite och skapat buller, när jag tog av kåpan flyttade jag nog den i såna fall..
    Logga in för att se filmer.

5. J
    Medlem · Nivå 10
    Låter hur bra som helst , bara ånga vidare med den , en extra öl till kvällen för att ingen utgift blev är alltid välkommet

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: