Byggahus.se

Värmepump klarade inte minusgrader

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 612 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 756 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    "Värmepump" står det bara.
    Luft-Luft, Luft-Vatten, Frånluft eller Berg/Markvärme?

Det är klart att köparen inte ville montera ner pumpen, och "skicka in".
    En vanlig amatör får ju inte installera pumpen igen efteråt.

Varför kunde inte leverantören, eller dennas certifierade montör, felsökt på plats?

3. Snigla
    Maskot · Skåne · 8 973 inlägg

Snigla

Maskot
    Håller med KoW och undrar samma sak..
    ..även om jag tror det handlar om en L/L .

4. Hyltran från Veglemyren
    Husägare · Älvsborg · 1 642 inlägg
    Ursäkta frågan från en okunnig?

Jag trodde att det enda som hände om det var "för kallt" ute var att värmepumpar "slutade fungera". Med "slutade fungera" menar jag enbart att deras förmåga att värma bostaden till önskad temperatur försvann, och att man blev tvungen att komplettera uppvärmningen av bostaden med någon annan annan form av uppvärmning, som till exempel el eller biobränsle?

I mina okunniga ögon verkar det som att man får räkan med att en värmepump går sönder om det är tillräckligt kallt ute? Men att i detta fall var det bra 25 grader kallt och att den minsann inte borde frysa sönder förrän temperaturen understeg minus 25 grader Celsius?

Hur är det?

5. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Det låter som ett monteringsfel, där dräneringen av kondensvatten inte är riktigt utförd.

Då kan kanske själva fläkten frysa fast.

6. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 382 inlägg

Oldboy

Medlem
    Det kan vara både det ena och det andra som inte fungerar i kyla. Kyla i allmänhet är inte välgörande för teknisk utrustning.

Vår gamla LLVP hade ett fel som gick på garantin första året. En för vek returfjäder för ngn ventil el likn.
    Några år senare blev det så mkt is i botten på tråget att värmeupptagningselementet/rör/anslutningar frös sönder. (Ett fenomen som kan inträffa i milt och fuktigt klimat.)

En effekt av att ngt, (i princip vad som helst), inte fungerar som det ska är att det inte blir varmt inne.

30kkr för pumpen och 12kkr för installation => min gissning en billig luft/vatten-värmepump. El möjligtvis en LLVP splitmodell med komplicerad montering?

7. R
    Medlem · 314 inlägg

Robban_C

Medlem
    Jag har sett det i en pump av billigare fabrikat. Hela ytterdelen var ihopisad och fläkten fastfrusen.
    Min värmepump släpper ut varmt kylmedia i ytterdelen emellanåt och tinar då bort isen. Den har aldrig tjälat ihop.

Man skulle vilja veta mer om den värmepumpen som är aktuell i den här tråden såsom vilken typ av värmepump samt vilket fabrikat.

8. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Fast Motala är väl inte direkt ett köldhål?

9. M
    Husägare · Östergötland · 2 314 inlägg

Micro

Husägare
    Det är inte ovanligt att det kan bli -20°c , -25°c några dagar /vecka på vintern i Motala.
    Det finns vissa ställen utanför staden som är riktigt kalla på vintern.
    Enligt en bekant är vissa värmepumpar inte gjorda för nordiskt klimat utan är gjorda för att kyla vid värme , en del importerar dessa och säljer dom lite billigare än dom som är tillverkade för oss.
    Min värmepump har aldrig haft några problem att värma även att det har varit -25°c vissa dygn på vintern.
    Det kan vara en sådan importerad pump som den stackarn i artikeln har köpt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.