Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Värmepump 15Kw med 20A huvudsäkringar

1. H
    Medlem · 97 inlägg
    Hej!!

I sommarstugan installeras det värmepump! Ska bli superskönt att få igång golvvärmen, och slippa direktverkande el..så lite tråkigt att vintern är slut nu:crysmile:

Luft/vatten Ctc i255 inne del. Utedelen hette något med 600lm eller 610.

70m2 vattenburen golvvärme och en övervåning ungefär lika stor fast med radiatorer.

Kollade in rörmokaren när han grejade och allt ser jättebra ut men sen såg jag effekten på innedelen på hela 15000W:surprised:

Anslutningskabeln som är fabriksmonterad är på hela 6mm2.

Har 20A huvudsäkringar i skåpet på utsidan.

Pratade med elektrikern på telefon och han tyckte det lät överdimensionerat. Han kommer inte förens nästa vecka.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20220502-204029_Gallery.jpg

Kommer detta och funka?

2. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 518 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Det måste ju vara max möjliga med alla elpatroner? Det brukar man justera ner, ni borde klara er med 6 kW max elpatron i ett dylikt bygge?

3. H
    Medlem · 97 inlägg
    Den är i dagsläget 15kw men går koppla om till 18kw om behov finns av elinstallatör. Står det i manualen.

4. B
    Medlem · Västmanland · 2 341 inlägg

BSOD

Medlem
    Måste som sagt vara nån gigantisk elpatron som inte borde användas.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20220502-205439_OneDrive.jpg

Själva värmepumpen ger ju ca 5kW vid -15, omnman kör golvvärme, och har då en cop på 2.6, vilket innebär ca 2kW elförbrukning. Antar att det är lite högre vid radiatordrift, men kompressorn lär ha få timmar med mer än 3kW elförbrukning i alla fall.

5kW på 140kvadrat är ju ca 35W/m2. Känns rätt rimligt dimensionerad kompressor i alla fall för en sommarstuga i den södra delen av Sverige.

15kW är ju lite överdimensionerat, om du inte har väldigt dåligt med isolering och sommarstuga i norrland. Men du har ju direktverkande el idag. Det är ju lätt att kolla maxförbrukningen av el på "mina sidor" hos elbolaget för en riktigt kall vinterdag, och se hur mycket det behövs. Jag tror inte du behöver 15kW....

Annars är ju luft luft vp bra alternativ till sommarstugor, brukar bli bra cop och låg investering.

5. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 518 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Borde ju gå att begränsa effekten också?

6. H
    Medlem · 97 inlägg
    Har ju isolerat hela huset så effektbehovet borde sjunkit väldans mycket nu mot innan. Har bara 2,5mm2 och 16A fram till säkerhetsbrytaren.

Går det stega ner en sådan här pump?

7. B
    Medlem · Västmanland · 2 341 inlägg

BSOD

Medlem
    Värmepumpen är ju inverterstyrd, så den anpassar ju sig efter behovet. Men den drar inte så mycket att du behöver begränsa den.

Elpatronerna på inomhusmodulen såg jag fanns i många steg. Det borde rimligtvis gå att mjukvarumässigt avaktivera några steg, även om jag inte läst manualen. Men i värsta fall kan ju elektrikern fysiskt koppla bort elpatronen elektriskt. Jag kan ju tycka att 16A / 2.5mm2 kabel borde räcka i kombination med begränsad effekt, men det är ju din elektriker som ska göra jobbet, så prata med han.

8. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 906 inlägg
    Ecozenithen har två elpatroner på 9 kW. En i nedre och en övre delen av tanken. Det är den maximala effekten, men i verkligheten används aldrig så mycket. Dels kopplas dom in i steg och dels värms inte båda delarna av tanken normalt sett om allt funkar.

Självklart ska strömkännarna till effektvakten kopplas in i samband med installationen. Då är det minimal risk att någon huvudsäkring går på grun av värmesystemet iallafall.

9. H
    Medlem · 97 inlägg
    Tack för era svar! Ska kolla i manualen angående "stega ner" effekten. Men om detta inte går ska kabeln bytas då? Vill gärna meddela elektrikern så han tar med sig grövre och jag slipper betala för hämtning av material.

Surt att få en utanpåliggande kabel genom huset när man renoverat och haft väggar öppet:sweat:

10. J
    Medlem · Stockholm · 5 338 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    El-patronen i nedre tanken är som standard på 6 kW och används bara om det är något fel på utedelen eller det är så kallt ute att utedelen inte fungerar längre. Med 3×16 A gruppsäkringar kan man ha max 3 kW el-patron (av 9 kW) tillåten i övre tanken. Om 3 kW + utedel räcker beror mycket på var i landet huset står, när det är byggt och hur det är isolerat. Står det i Norrland där det kan bli -35° på vintern och det är en sommarstuga från 1960 behövs säkert väldigt mycket effekt.

11. H
    Medlem · 97 inlägg
    Ok huset ligger i Växjö.

Men frågan kvarstår, är det okej att använda den befintliga 2,5mm2 säkra 16A utan att koppla från elpatronen i övre tanken? Det jag menar är att effekten i värmepumpen överstiger ju gränsen på säkringen.

Någon som vet?

12. J
    Medlem · Stockholm · 5 338 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Växjö har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -15° så det kan vara bra att veta och utgå ifrån vad som är kallaste varaktig temperatur. Om du bedömer att 3 kW el-patron räcker så går det bra enligt produktbladet med alternativet 3+6 kW och 3×16 A gruppsäkringar. Exakt hur konfigurationen görs behöver man titta i installationsmanualen för att se.

13. Logad
    Elektroniktokig · 400 inlägg

Logad

Elektroniktokig
    Man kan ställa in max effekt på elpatronerna i i255. Den jag har har max effekt 12,5kW men jag har den inställd på 6kW med 16A huvudsäkring och strömkännare. Kabel till arbetsbrytaren är 2,5mm². Utedelen har egen kabel från centralen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.