688 läst · 3 svar
688 läst
3 svar
Värmepum Nibe f730.
Hej!
De har varit här och fel sökt pumpen.
De har skrivit en maskinskaderapport där de rekommenderar att byta ut hela värmepumpen samt alla slangar, radiatorer och spolning pga alla fel dem hittat.
Kostanden för utbyte av värmepump = 161 650kr.
Kostanden för utbyte av radiatorer = 55 000kr.
Kan bostadsrätts försäkringen eller föreningen hjälpa oss i det här då det är en stor summa? Arctic försäkring har svarat så här:
Arctic.
Bakgrunden till begäran om ersättning ur NIBE trygghetsförsäkring är att det blivit hål i kondensorn på försäkringstagarens värmepump pga felaktiga slangar vid installationen.
Det framgår även att felaktigt val av tank sitter installerat då värmepumpen måste ha en emaljerad tank pga vattenkvalitén som kommer göra att tanken kommer rosta/gå sönder.
Enligt NIBE trygghetsförsäkring 2101 0:2 gäller försäkringen vid så kallad maskinskada på det försäkrade objektet och ersätter det avdrag för avskrivning som görs genom den försäkrades villaförsäkring eller motsvarande försäkring, samt den självrisk som den försäkrade har erlagt med anledning av sådan skada.
Ersättning lämnas inte för sådan skada som kan ersättas av leverantörsgarantin, garantivillkor eller reklamation. Vidare kräver aktsamhetskravet att det försäkrade objektet handhas i enlighet med tillverkarens föreskrifter.
Vid installation av NIBE värmepump rekommenderas det att man tar vattenprov för att säkerställa att vattnet är godkänt för den aktuella värmepumpen.
Då vattenprov inte utfördes i samband med installation av värmepumpen så finns det ingen leverantörsgaranti från NIBE.
I det aktuella fallet förefaller det som att det är totalentreprenör, alternativt dennes underentreprenör som underlåtit att utföra vattenprovet. Sådan underlåtenhet kan jämställas med vårdslöshet.
Entreprenören har inte handlat fackmässigt. Att utföra ett vattenprov innan värmepump installeras får antas vara normalt och något man som beställare bör kunna förvänta sig från en fackman.
Skadan skulle kunna förhindras genom att vattenprov utförts innan man lät installera värmepumpen för att sedan välja rätt material på varmvattenberedaren. Det är alltså entreprenören som bär ansvaret för den uppkomna skadan. Då skadan inträffat inom garantitiden så åligger det entreprenören att åtgärda skadan.
Även om det inte finns leverantörsgaranti från NIBE så torde det finnas ett garantiåtagande från entreprenören, vilket innebär att händelsen är undantagen försäkringen (5. särskilda undantag). Installationen har heller inte hanterats enligt tillverkarens föreskrifter (5. säkerhetsföreskrifter och aktsamhetskrav), även om den felaktiga hanteringen är ett resultat av entreprenörens bristfälliga arbete.
Med anledning av ovan förda resonemang så kommer ärendet att avslutas hos oss och ersättningsanspråket lämnas utan bifall
De har varit här och fel sökt pumpen.
De har skrivit en maskinskaderapport där de rekommenderar att byta ut hela värmepumpen samt alla slangar, radiatorer och spolning pga alla fel dem hittat.
Kostanden för utbyte av värmepump = 161 650kr.
Kostanden för utbyte av radiatorer = 55 000kr.
Kan bostadsrätts försäkringen eller föreningen hjälpa oss i det här då det är en stor summa? Arctic försäkring har svarat så här:
Arctic.
Bakgrunden till begäran om ersättning ur NIBE trygghetsförsäkring är att det blivit hål i kondensorn på försäkringstagarens värmepump pga felaktiga slangar vid installationen.
Det framgår även att felaktigt val av tank sitter installerat då värmepumpen måste ha en emaljerad tank pga vattenkvalitén som kommer göra att tanken kommer rosta/gå sönder.
Enligt NIBE trygghetsförsäkring 2101 0:2 gäller försäkringen vid så kallad maskinskada på det försäkrade objektet och ersätter det avdrag för avskrivning som görs genom den försäkrades villaförsäkring eller motsvarande försäkring, samt den självrisk som den försäkrade har erlagt med anledning av sådan skada.
Ersättning lämnas inte för sådan skada som kan ersättas av leverantörsgarantin, garantivillkor eller reklamation. Vidare kräver aktsamhetskravet att det försäkrade objektet handhas i enlighet med tillverkarens föreskrifter.
Vid installation av NIBE värmepump rekommenderas det att man tar vattenprov för att säkerställa att vattnet är godkänt för den aktuella värmepumpen.
Då vattenprov inte utfördes i samband med installation av värmepumpen så finns det ingen leverantörsgaranti från NIBE.
I det aktuella fallet förefaller det som att det är totalentreprenör, alternativt dennes underentreprenör som underlåtit att utföra vattenprovet. Sådan underlåtenhet kan jämställas med vårdslöshet.
Entreprenören har inte handlat fackmässigt. Att utföra ett vattenprov innan värmepump installeras får antas vara normalt och något man som beställare bör kunna förvänta sig från en fackman.
Skadan skulle kunna förhindras genom att vattenprov utförts innan man lät installera värmepumpen för att sedan välja rätt material på varmvattenberedaren. Det är alltså entreprenören som bär ansvaret för den uppkomna skadan. Då skadan inträffat inom garantitiden så åligger det entreprenören att åtgärda skadan.
Även om det inte finns leverantörsgaranti från NIBE så torde det finnas ett garantiåtagande från entreprenören, vilket innebär att händelsen är undantagen försäkringen (5. särskilda undantag). Installationen har heller inte hanterats enligt tillverkarens föreskrifter (5. säkerhetsföreskrifter och aktsamhetskrav), även om den felaktiga hanteringen är ett resultat av entreprenörens bristfälliga arbete.
Med anledning av ovan förda resonemang så kommer ärendet att avslutas hos oss och ersättningsanspråket lämnas utan bifall
B Bekip skrev:Hej!
De har varit här och fel sökt pumpen.
De har skrivit en maskinskaderapport där de rekommenderar att byta ut hela värmepumpen samt alla slangar, radiatorer och spolning pga alla fel dem hittat.
Kostanden för utbyte av värmepump = 161 650kr.
Kostanden för utbyte av radiatorer = 55 000kr.
Kan bostadsrätts försäkringen eller föreningen hjälpa oss i det här då det är en stor summa? Arctic försäkring har svarat så här:
Arctic.
Bakgrunden till begäran om ersättning ur NIBE trygghetsförsäkring är att det blivit hål i kondensorn på försäkringstagarens värmepump pga felaktiga slangar vid installationen.
Det framgår även att felaktigt val av tank sitter installerat då värmepumpen måste ha en emaljerad tank pga vattenkvalitén som kommer göra att tanken kommer rosta/gå sönder.
Enligt NIBE trygghetsförsäkring 2101 0:2 gäller försäkringen vid så kallad maskinskada på det försäkrade objektet och ersätter det avdrag för avskrivning som görs genom den försäkrades villaförsäkring eller motsvarande försäkring, samt den självrisk som den försäkrade har erlagt med anledning av sådan skada.
Ersättning lämnas inte för sådan skada som kan ersättas av leverantörsgarantin, garantivillkor eller reklamation. Vidare kräver aktsamhetskravet att det försäkrade objektet handhas i enlighet med tillverkarens föreskrifter.
Vid installation av NIBE värmepump rekommenderas det att man tar vattenprov för att säkerställa att vattnet är godkänt för den aktuella värmepumpen.
Då vattenprov inte utfördes i samband med installation av värmepumpen så finns det ingen leverantörsgaranti från NIBE.
I det aktuella fallet förefaller det som att det är totalentreprenör, alternativt dennes underentreprenör som underlåtit att utföra vattenprovet. Sådan underlåtenhet kan jämställas med vårdslöshet.
Entreprenören har inte handlat fackmässigt. Att utföra ett vattenprov innan värmepump installeras får antas vara normalt och något man som beställare bör kunna förvänta sig från en fackman.
Skadan skulle kunna förhindras genom att vattenprov utförts innan man lät installera värmepumpen för att sedan välja rätt material på varmvattenberedaren. Det är alltså entreprenören som bär ansvaret för den uppkomna skadan. Då skadan inträffat inom garantitiden så åligger det entreprenören att åtgärda skadan.
Även om det inte finns leverantörsgaranti från NIBE så torde det finnas ett garantiåtagande från entreprenören, vilket innebär att händelsen är undantagen försäkringen (5. särskilda undantag). Installationen har heller inte hanterats enligt tillverkarens föreskrifter (5. säkerhetsföreskrifter och aktsamhetskrav), även om den felaktiga hanteringen är ett resultat av entreprenörens bristfälliga arbete.
Med anledning av ovan förda resonemang så kommer ärendet att avslutas hos oss och ersättningsanspråket lämnas utan bifall
VVS firman hade installerat VP förre 7 år sen när parhuset byggdes .Då var det en annan familj som hade köpt huset förre oss och VVS firman vill inte gå på det trotts att det är deras fel..A Arnodt skrev: