Byggahus.se

Värmepanna som skulle varit i garaget

1. A
    Medlem · Jönköping · 6 inlägg

Astadig

Medlem
    Hej,

för över ett år sedan började jag och min sambo att planera vårt eget husbygge, ett hus vi ritat själva och som vi önskade bygga under 2016.

Efter flera olika bakslag och diskussioner återstår nu ett stort frågetecken där jag önskat allmänhetens tips på hur man löser en sådan sak.

Vårt hus blev försenat då vi först önskade leverans innan semestern för att kunna lägga hela vår semesterperiod på att bygga på huset då vi valt en delad entreprenad och gör en hel del själva.
    Tyvärr kunde inte huset levereras förens vecka 34 vilket gjorde att vi fick börja tänka om, beslutet blev att vi tänkte bygga garaget före huset för att inte bara sitta och titta.

Sagt och gjort började vi planera för garagebygget på ca 85kvm och tankarna slog oss att vi kunde flytta ut jordvärmepumpen till garaget för att spara värdefull yta i tvättstugan/groventrén.

I dialog med hussäljaren bad vi honom att kolla upp om vi kunde få värmepumpen i en separat leverans då vi nu önskade ha denna i garaget istället, dels för platsbristen men också för att kunna sätta igång värmen betydligt snabbare och billigare.

Vi fick svar att säljaren skulle kontakta tekniker samt utlastning för att se om detta gick att lösa, som svar fick vi sedan till oss att det inte går att sätta värmepumpen ute i garaget på grund av det återvinningsaggregat som sitter på värmepumpen och som tar tillvara på värmen från ventlilationssystemet, detta påtalades flera gånger och vi litade blint på vad vår hussäljare sa till oss och började därför gräva in kollektorslangar samt kullvert till tvättstuga/groventrén.

Veckorna gick och dagen då vårt hus skulle komma var äntligen där, garaget hade precis blilvit färdigt och huset restes på ett par dagar.
    Två veckor efter leverans skulle vi få tillgång till huset och det var dags att sätta igång med byggandet, ett av de första momenten var då att installera ventilationsledningarna i huset och till min förvåning så går ingen av ledningarna ner till värmepumpen, hur kan det då återvinna luften i huset?

Jag ringde omgående säljaren för att få besked på vad som är galet, vi skulle ju ha ett återvinningssystem till pannan, det var ju därför den stod i tvättstugan och inte i garaget? Det var ju också därför vi fått isolera ca 25 meter kollektorslang för att den inte ska frysa sönder framtida plattgångar etc...

Svaret jag nu får är att vi inte alls har ett sådan system utan enkelt bara en mekaisk frånluft, jag får också frågan att om vi nu önskar ett sådan så kostar det ca 15 000:- och det kommer att försena bygget med ca 2 veckor för att få fram saker då hela ventilationssystemet måste bytas.
    Besparingen på detta skulle vara ca 700sek/årligen vilket gav en payback period på ca 21 år.

Vi beslutade tillsammans med säljaren att vi måste arbeta vidare på bygget, besparingen är inte försvarbar tillika den investering men att vi skulle göra upp om en lösning senare.

Det börjar nu blir dags för slutbesiktning och jag har varit i kontakt med säljaren som mer eller mindre försöker slingra sig på alla sätt.

Jag har flera sms/e-mail där vi diskuterar FTX systemet samt önskan om att placera pumpen i garaget och att detta inte går pgr av luftsystemet.

Det som håller säljaren på ryggen är att det inte står i vår orderbekräftelse att detta ska ingå, men man litar ju på det dem säger till en?

Min fråga till er är nu hur hade ni gjort, kan ni ge förslag på hur vi ska lösa detta och vad är en skälig lösning på problemet?

Tacksam för svar och ber om utsäkt för ett långt inlägg!!

//A

2. roland53
    Medlem · Skåne · 4 334 inlägg

roland53

Medlem
    Anlita en egen besiktningsman som företräder dig på slutbesiktning och sätt in honom i problematiken och vad som utlovats och diskuterats.
    Besiktningsman med rätt utbildning har lite mer pondus än en enskild husägare och kan förmodligen argumentera på ett annat sätt "på byggspråk".

3. P
    Medlem · 574 inlägg

phälle

Medlem
    Baserat på det du skriver förefaller det som om du och husleverantörens "försäljare" (mer om det senare) varit överens om att värmeåtervinningssystem skulle ingå fram till leveransen. Därefter förefaller "försäljaren" ha ändrat åsikt. Till din nackdel anger du att värmeåtervinningssystem inte finns upptaget i leveransomfattning i ditt kontrakt. Vad exakt står det i kontraktet? Står det uttryckligen att mekanisk frånluftssystem ingår?

En muntlig utfästelse från husleverantören är i princip bindande men svår att bevisa. Situationen försvåras också av att "säljaren" troligtvis inte är anställd av husleverantören utan enbart agerar som handelsagent. En handelsagent saknar rätt att ingå avtal för huvudmannens räkning. Det innebär att även om du kan föra i bevis att säljaren utlovat att FTX-system skall ingå så är husleverantören trots det inte skyldig att leverera.

4. R
    Medlem · Västra Götaland · 120 inlägg

Revisorn_144

Medlem
    Håller med Phälle. Det som står i avtalet, dvs det sista konktraktet före avrop som styr vilken part som har rätt. Muntliga löften väger för lätt för att en tredjepart skall avgöra felet i leverans. Sparade mailkonversationer kan vara behjälpligt om det blivit en missuppfattning. Dock har du alltid ett ansvar när du skrivet under slutgiltig beställning, att allt finns med.

5. P
    Medlem · 574 inlägg

phälle

Medlem
    Men nyckeln är vad som verkligen stod i leveranskontraktet. Stod det uttryckligen att det som skulle levereras var mekanisk frånluftssystem eller stod det överhuvudtaget inte någonting om ventilationssystemet? Alla hus måste ha någon form av ventilationssystem. Om det inte framgår av kontraktet vilken typ av ventilationsanläggning som ingick ökar TS möjligheter att få ett FTX-system installerat.

6. B
    Bannad · stockholms · 3 729 inlägg

byggarätt

Bannad
    Märkligt med dessa myglande säljare....

Om det sades att pumpen inte skulle sättas i garaget för att den hade återvinning av luften i huset...och sedan glöms detta bort handlar det om vad ni har för energideklaration???
    Står det FTX i köpehandlingarna ska detta levereras! Om detta levereras med mekanisk återvinning och inte kopplat till pumpen är det ett fel i troligen i energideklarationen och även i den muntliga förhandling kring pumpens placering där säljaren blandade bort era kort.

Jag hade krävt ersättning för leverantören verkar bedräglig säger en sak levererar det som blir billigast för honom

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.