Jag har vridit på kranen/ratten och då låter det som om den fyller.
Enligt instruktionsboken ska kärlet rymma 18 liter.

Som jag har förstått är expansion kärlet inbyggt och någon "tryckmätare" finns inte så jag ser inte hur mycket jag fyllt.

Tror jag lät den stå på ca 1,5 h i hopp om att den skulle rinna över och börja spilla i brunnen men det händer inget.

Elementen är luftade och blir nu mycket varmare men inte helt och hållet sant att man känner att trycket är dåligt.

Vad gör jag för fel?

• Rörsystem med kopparledningar, ventiler och en isolerad tank i ett värmesystem; saknar synlig tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en värmepump som visar temperaturer i ett uppvärmningssystem, inklusive 42°C, 40°C, 8°C och 2°C. Märke: CTC.
    Skapa konto
  • Expansionskärl inbyggt i en vit metallkonstruktion med svarta röranslutningar och ventil, del av ett värmesystem i ett hus.
    Skapa konto
  • Ratthjul med Ventil och Kopparrör på Värmesystem.
    Skapa konto
  • Kopparrör och komponenter i en expansionskärlsinstallation, målad vägg i bakgrunden. Kranhandtag och tryckregulator syns.
    Skapa konto
4774
Är du helt säker på att expansionskärlet är inbyggt och i sådana fall vart sitter det? Kan vara att gummiblåsan har spruckit och för att veta måste du kunna komma åt expansionskärlet.

4774 4774 skrev:
Är du helt säker på att expansionskärlet är inbyggt och i sådana fall vart sitter det? Kan vara att gummiblåsan har spruckit och för att veta måste du kunna komma åt expansionskärlet.
Hej,

Nä jag är inte säker på någonting faktiskt.
Är jättedålig på detta och har läst i manualen bara.
Ser ingenting innanför dörren men jag vet inte vart vattnet annars tas ifrån...

• Vattenvärmare med rör och ventiler bakom en vit panel i ett skåp.
    Skapa konto
4774
Vattnet tas från brunnen 😀. Men har aldrig varit med om att ett expansionskärl suttit inne i själva skåpet där varmvattenberedaren sitter. Brukar vara ett helt system med början i brunnen, pump, cistern, värmning och blandning av kall/varmvatten som håller temperaturen i beredaren och som sedan fördelas med hjälp av expansionskärlet och dess tryck vid användning

4774 4774 skrev:
Vattnet tas från brunnen 😀. Men har aldrig varit med om att ett expansionskärl suttit inne i själva skåpet där varmvattenberedaren sitter. Brukar vara ett helt system med början i brunnen, pump, cistern, värmning och blandning av kall/varmvatten som håller temperaturen i beredaren och som sedan fördelas med hjälp av expansionskärlet och dess tryck vid användning
Tack. Blev tyvärr inte mycket klokare. är som sagt helt novis och ingen karl i huset 🤭
Kollat på lite filmer på nätet där manvrider upp och ser att trycket på mätaren stiger.
Nån stans måste man ju kunna se detta...

4774
Nintendo64 Nintendo64 skrev:
Tack. Blev tyvärr inte mycket klokare. är som sagt helt novis och ingen karl i huset 🤭
Kollat på lite filmer på nätet där manvrider upp och ser att trycket på mätaren stiger.
Ring imorgon till närmsta ctc återförsäljare och be dem förklara för dig hur just ditt system ser ut.
Kan säga att jag var helt okunnig om värmesystems uppbyggnad. Visste skillnad på direkt värme, luft/luft pump, luft/vatten pump, pellets panna osv men hade bott i lägenhet sedan 10 års åldern så ingen fördjupad kunskap. Men så köpte vi hus/gård för 10 år sedan och jag höll på att få värmeslag varenda dag (vattenburen golvvärme) och insåg att om jag skulle få ordning på värmen så var det bara att kavla upp ärmarna och pluggade mig själv till röris, installatör samt tillverkare innan jag ringde för service. Jag ville veta vad denne pratade om när han var här . Slutade med att jag istället fick förklara hela systemet för honom och han frågade flera gånger om jag verkligen inte var röris på riktigt 😂. Vi hade en rolig fredagsem där vi tillsammans knäckte gåtan. Var termometern för utedelen som satt helt fel och gav fel värden till fläkten.

Jag hade och har fortfarande en karl i huset men han har inte en susning om hur vårat system är uppbyggt 😀. Bra kvinna reder sig själv hahaha.

Men strunta i en uppsjö av youtube videor och gå direkt till de som faktiskt vet vad de pratar om: tillverkare eller återförsäljare

Din andra tråd så har du ju en bild på expansionskärlet och manometern. Finns inget inbyggt kär i vp

4774 4774 skrev:
Ring imorgon till närmsta ctc återförsäljare och be dem förklara för dig hur just ditt system ser ut.
Kan säga att jag var helt okunnig om värmesystems uppbyggnad. Visste skillnad på direkt värme, luft/luft pump, luft/vatten pump, pellets panna osv men hade bott i lägenhet sedan 10 års åldern så ingen fördjupad kunskap. Men så köpte vi hus/gård för 10 år sedan och jag höll på att få värmeslag varenda dag (vattenburen golvvärme) och insåg att om jag skulle få ordning på värmen så var det bara att kavla upp ärmarna och pluggade mig själv till röris, installatör samt tillverkare innan jag ringde för service. Jag ville veta vad denne pratade om när han var här . Slutade med att jag istället fick förklara hela systemet för honom och han frågade flera gånger om jag verkligen inte var röris på riktigt 😂. Vi hade en rolig fredagsem där vi tillsammans knäckte gåtan. Var termometern för utedelen som satt helt fel och gav fel värden till fläkten.

Jag hade och har fortfarande en karl i huset men han har inte en susning om hur vårat system är uppbyggt 😀. Bra kvinna reder sig själv hahaha.

Men strunta i en uppsjö av youtube videor och gå direkt till de som faktiskt vet vad de pratar om: tillverkare eller återförsäljare
Allt löst. Tänkte ett varv till och man känner sig dum hur enkelt det var.
Tack till er som tog sig tid 😀

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Allt löst. Tänkte ett varv till och man känner sig dum hur enkelt det var.
Tack till er som tog sig tid 😀
Skönt att det löste sig 😄

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.