Byggahus.se

Värmen, på eller av under vintern?

1. S
    Medlem · 1 inlägg

Slagskottet

Medlem

Skall man låta värmen vara på eller av under vintern? Vilka är för respektive nackdelarna med de två alternativen?

Tacksam för snabba svar då kylan börja bli ganska så påtaglig...

2. A
    Medlem · 18 inlägg

Atelje

Medlem

Re: Värmen, på eller av under vintern?

Man bör ha Ca: 12 grader om man vill undvika fukt och dålig lukt.

3. A
    Medlem · 152 inlägg

Adam

Medlem

Det är riktigt.

Man bör ha lite värme i huset.Dessutom ska man vädra!Annars är det stor risk med fuktskador.

4. C
    Medlem · Stockholm · 2 437 inlägg

ClasseClas

Medlem

Jag har elementen satta på 0-5 grader utom på toan där jag har knappt 10 grader. Tömmer ej vattnet.
    Dessutom är spjället i spisen öppet året runt för självdragets skull.

5. Baloo
    Medlem · VG · 110 inlägg

Baloo

Medlem

Jepp, lite värme ska det allt vara.

6. L
    Medlem · 287 inlägg

LennartL

Medlem

Inte lika tvärsäker :-/ . Har sett ett gammalt timrat hus med året-runt-standard (dvs vatten året runt) i övre Norrland, som jag vet stått ouppvärmt i över fyrtio är nu. Vattenledningen stänger man bara av, varefter alla ledningar töms.

Tapeter, målarfärg, bokhyllor med böcker, möbler etc har klarat sig igenom alla fyrtio år lika bra som i uppvärmda hus vad jag kunde se. Kanske detta beror på att luften vintertid är så torr, för jag gissar att det är fukten (som fryser) som ställer till skador.

Jag funderar själv på en liknande lösning med avfuktare. För vem vill idag bara elda för kråkorna :-/

7. cubix
    Medlem · V-norrland · 658 inlägg

cubix

Medlem

Det är nog beroende på var huset ligger. Är det beläget på en landsdel där det är kallt under vintern, kan du stänga av värmen helt.

8. A
    Medlem · 18 inlägg

Atelje

Medlem

Timmerstugor skall visst klara sig utan värme har jag hört. Däremot så kan det lukta skunk i dom även på sommaren om dom har stått ouppvärmda en längre tid. En fastighetsmäklare på östelen/skåne sa till mig att den vanligaste anledningen till fuktskador på fastigheter var att folk snålade med vinteruppvärmningen. På österlen så är det mycket stenhus. Rekomendationen som jag fick från ett flertal mäklare var 12 graders värme på vintern.

9. G
    Medlem · 3 inlägg

grefven

Medlem

Beror på läget som sagt. Timmerhus i norrland klarar sig bättre ouppvärmda än hus i södra Sverige då husbock och strimmig trägnagare ej förekommer där uppe.
    Har man värmen på (12 grader är det som gäller) blir klimatet inomhus så pass torrt att den strimmiga trägnagaren inte trivs, den kan annars angripa framförallt golvet men även möblerna. Spåren efter den syns som knappnålsstora hål som i regel förekommer rätt rikligt.
    Det är framförallt ostkusten (ca 15 mil in i inlandet) upp till Gävle som är hårdast drabbad av båda dessa skadeinsekter.
    Så bäst är att ha lite värme på !
    ;D

10. E
    Medlem · 9 inlägg

esiwyl

Medlem

Borde man inte kunna nöja sig med lägre temperaturer än 12 grader om det är lite kallare ute? Det skulle väl räcka med att ha 3-4 grader varmare inne för att sänka den relativa fuktigheten där tillräckligt. Sedan kan man ju inte gå för lågt (minst 5?) om man inte vill att det skall frysa inne. Skulle man kunna köra med en hygrostat som slår på värmen inne om den relativa fuktigheten blir högre än, säg, 55% inomhus? Någon som har provat? Det borde sänka uppvärmingskostnaden.

11. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

:) Jag hade mina eltermostatelement satta på cirka 9-10 grader och sedan även avfuktaren Woods MDE 25 på där avfuktningen sattes till cirka 40 % rel.fukt., så att fukthalten hölls nere på den nivån hela tiden.

Helena med
    Sverigestugan

12. E
    Medlem · 9 inlägg

esiwyl

Medlem

Lustigt; jag provar också med en MDE25-avfuktare i vinter. Hur har det fungerat för dig? Fungerar avfuktaren även vid låga innetemperaturer? Varför har du så varmt som 9-10 grader?

I tråden "Hur sköter ni uppvärmningen av era fritidshus?" tyckte "BAS" att avfuktare inte fungerar bra vid låga temperaturer och att det vore bättre med luft/luftvärmepump. Värmefaktormässigt vore det, åtminstone teoretiskt, bingo att köra en slik med låg innetemperatur. Någon som har provat om det fungerar vid låg innetemperatur? Kan det betala sig? (tveksamt)

13. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

Nu har jag inte bruksanvisningen här, men jag vet att vissa kalla nätter var temperaturen nere i cirka 4-5 grader. Risken om man sätter för lågt på termostaten, så hinner elementen (2 st för 65 kvm) inte med när det smäller till och blir kallt. Det sker ju inte så ofta, förstås
    här i Stockholmstrakten. :)

Jag ville ändå ha ganska varmt för att få ur fukten ur husstommen och min tanke var också att göra en termografimätning i väggarna och då måste skillnaden mellan ute och inne vara cirka 20 grader i en vecka.
    Men det blev aldrig mer än cirka 10 några dygn, så jag får nog försöka med det denna vinter ;)

Helena med
    Sverigestugan

14. P
    Medlem · 548 inlägg

Har hittat ett gammal hus(åretruntboende) som jag är sugen på at köpa och andvända som sommarstuga. Måste man verkligen ha värmen på under vintern, kan ju bli ganska dyrt, 108kvm plus källare på 58.
    Huset ligger vid en sjö, så det kan ju bli ganska fuktigt i luften.
    En liten parantes; otroligt vad mycker hus man kan få för pengar om man köper i en gammal bruksort eller liknande.
    Jag menar 160000 med VA kommunalt, öppen spis, utsikt över sjön etc.

15. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 109 inlägg

Immobil

Medlem

::) Om du nu har fyndat, kan du väl kosta på dig att ha lite värme på under vintern. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.