Jag ståtar med en nybyggd altan. Jag ståtar också med ett problem när temperaturen går under 0°. Just det, det blir snorhalt. MIn fråga till er forumkamrater är om någon stött på problemet tidigare och om någon hittat en lösning på isbildningsproblemet.

Min spontana tanke är att det måste finnas någon typ av matta man kan lägga ut som håller den del av altanen som leder mellan ytterdörren och bort till grinden isfri. Sträckan är ca 4 m. Sedan när våren kommer så rullar man ihop mattan och g(l)ömmer den till nästa höst.

Jag behöver era teorier och erfarenheter, helst innan nästa tråd handlar om att någon av familjemedlemmarna brutit benet på en snorhal altan. Suck...

E
Hej! Är det vanlig tryckimpregnerad trall?

Ett halkskydd jag sett någonstans är att häfta fast hönsnät.

Hur är brädorna vända? Bir de konkava (uppifrån) bildas ju ett fint litet isdike...

Hej. Altan lagd i år med brunt tryckimpregnerat ganska blött virke. Just nu är det några konkava brädor som jag hoppas skall bli konvexa när virket har torkat, dvs under nästa sommar.

Tipset med hönsnät är inte så dumt faktiskt. Betydligt billigare än att värma. Tack för tipset. :)

hönsnät låter som att det kan lämna märken. En trasmatta röstar jag på!

Vi köpte ett par långa hallmattor på IKEA, funkar utmärkt. De håller väl inte hur länge som helst eftersom det är innemattor, men eftersom det är gummi på baksidan ligger de still vilket inte en trasmatta gör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.