Byggahus.se
Hej,
Har en äldre vedpanna i huset kopplad direkt till nya element. Huset är ca 75 kvm (i två plan).
Jag vill inte hålla på och mata ved stup i kvarten och funderar på vilken lösning som skulle passa bäst.
Dessutom vill jag komma ner i pris så mycket som möjligt när det kommer till installationen.

Förslag:
1. Luft/vattenvärmepump (innerdel och utedel) kopplad direkt till elementen.
Här vill jag kanske koppla till en ackumulatortank också för att ha varmvatten från luft/vatten pumpen. Funkar det?

2. Ackumulatortank med installerad varmvattenberedare och elpatron. Kan bli att jag behöver seriekoppla upp till 1500l totalvolym (gissar jag). Här kan jag egentligen fortsätta använda vedpannan och köra elpatron när jag är lat antar jag?

3. Lägga ner allt och bara montera en luft/luft värmepump. Separat varmvattenberedare. Lite synd eftersom elementen redan finns där och man hade nog kommit ner i kostnader genom att värma vatten gissar jag.

Kom gärna med fler förslag eller kommentarer. Uppskattar det!

Om man bor där elnätet är stabilt utan många och långa elavbrott passar luftvattenvärmepump bra. Innerdelen har en inbyggd tank för varmvatten. Det är bara så kallad monoblock som enbart har en utedel och inget varmvatten.

J Josth skrev:
Om man bor där elnätet är stabilt utan många och långa elavbrott passar luftvattenvärmepump bra. Innerdelen har en inbyggd tank för varmvatten. Det är bara så kallad monoblock som enbart har en utedel och inget varmvatten.
Okej, lutar faktiskt mer åt den lösningen för min del. Borde jag koppla någon ackumulatortank eller två till värmepumpen?
Har hittat en pump med innerdel och utedel, samt 2 ackumulatortankar som är fina till salu. Då kanske jag kan ha en av dem istället för VVB på något sätt?

Ackumulatortankar passar ihop med vedpanna så man slipper elda mest hela tiden. Har man värmepump och behöver extra mycket varmvatten sätter man normalt en extra varmvattenberedare i serie efter värmepumpens varmvattentank. Den elektriska varmvattenberedaren fylls då på med ca 55°C varmvatten från värmepumpen och beredaren värmer elektrisk upp vattnet ca 5°C till 60°C. Normalt går det bara åt lite el då men det finns stor varmvattenkapacitet. Har man ett litet värmesystem kan det ibland behövas en volymtank för att värmepumpen ska fungera optimalt. Har man t.ex. källare och vill ha värme på där under sommaren kan man rekommendera en arbetstank för att få värmepumpen att arbeta optimalt.

Staffans2000
Är det inte klokt att ha en välisolerad ackumulatortank under alla omständigheter, så att pumpen kan styras, så att den bara går när det är som varmast ute?

Värmepumpsnovisen

Staffan

Värmepumpar arbetar normalt med temperaturer upp till ca 55°C och har bäst verkningsgrad när de går på dellast. De ska jobba relativt jämnt över dygnet. En vedpanna kan bli 80-90°C när det eldas intensivt och det är bra att kunna fördela ut värmen under många timmar via ackumulatortank.

J Josth skrev:
Värmepumpar arbetar normalt med temperaturer upp till ca 55°C och har bäst verkningsgrad när de går på dellast. De ska jobba relativt jämnt över dygnet. En vedpanna kan bli 80-90°C när det eldas intensivt och det är bra att kunna fördela ut värmen under många timmar via ackumulatortank.
Okej, men summa sumarum då så borde jag satsa på luft/vatten direkt inkopplad till elementen + till min varmvattenberedare?
Dvs behöver jag inte ackumulatortank? Eller skulle det ändå vara någon fördel med att ha en?

Jag har inget golvvärme i källaren just nu, men funderar på att bila upp golvet och isolera samt lägga in en slinga någon gång framöver. Då kanske jag ska ha en arbetstank som jag förstår.

En LVVP har oftast en innerdel med varmvattentank och en växelventil som växlar mellan att värma värmesystemet (radiatorer och/eller golvvärme) och att värma varmvattnet. Ingen ackumulatortank behövs. Beroende på vilka anslutningar en tank har kan den användas för olika ändamål. Vill man bara värma källaren på sommaren kan flödet på värmevattnet dit blir för lågt/litet i förhållande till vad värmepumpen arbetar optimalt med. Genom en arbetstank kan man ha ett mindre flöde ut till källaren samtidigt som värmepumpen "laddar" arbetstanken med ett för värmepumpen högre optimalt flöde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.