Byggahus.se

Värmekameran hittar energiläckorna

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Med en värmekamera kan du upptäcka dolda fel och dyra energiläckage. Familjen Palvén bestämde sig för att kameraundersöka sin nyinköpta villa som underlag för framtida förbättringar.

Du kan läsa artikeln här: Värmekameran hittar energiläckorna

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Jag funderar på att göra samma sak själv...
    Intressant läsning!

3. E
    Anonym

Intressant och få veta golv temperaturen i mitt sovrum i 30-talsvilla med troligen oisolerad yttervägg mot 70tals tillbygge. känns som minus grader i bland brrrrrrr

4. E
    Anonym

Man kan komma ganska långt med en Värmedetektor från Black & Decker, kostar ca 500:- . Jag har hitta en hel del ställen där det läcker, speciellt vid dörrar och fönster i min villa från -39. Kollade en vägg hemma som inte är tilläggsisolerad och en som är det och skillnaden var ca 2-3 grader, då var det väl en -10 ute.

5. E
    Anonym

Den fyller sin funktion väldigt väl och man kan tydligt se om det är kallare kring fönster och dörrar än vad det skall vara.

/Stefan C

6. E
    Anonym

Jag har också problem med hög förbrukning och drag från särskilt hörnen på golven. Har precis bytt fönster och får se om det gör nån nytta. Skall faktiskt anlita en med värmekamera eftersom jag nog ska tilläggsisolera. Mitt hus är en tegelvilla en och en halvsplan med hel källare. Boytan är på 112 m2. Det är tegel rakt igenom på väggarna. Jag har inte bott så länge i huset, från hösten 2008. Vid nyåret 08/09 bytte jag från olja till värmepump (luft/vatten). Och det är nog den dummaste investeringen hittills!!! När det var som kallast vaknade man vid 16 grader trots att termostaten stod på 20. Men nu har jag installerat en kasset i den öppna spisen.

7. E
    Anonym
  8. E
    Anonym

hej! du har kanske köpt för liten värmepump...

9. E
    Anonym

Drar det kallt i en villa byggd under 20-talet?! Märkligt...

10. E
    Anonym

Hyr! Hyrde en på Cramo guld värt!

11. E
    Anonym

Det är inte "bara" att använda en värmekamera, det vet alla som har utbildning i termografering. Det är så många variabler som spelar in. Ytan man avläser på (glas, trä, koppar, järn etc.) har så olika reflektion att det ger tokiga värden om man inte vet vad man håller på med. Och det är bara en av alla variabler man måste ha griskoll på.

Själv skulle jag aldrig rekomendera någon att termografera sitt hus av en byggfirma som har dåligt med jobb, och absolut inte av en fönsterförsäljare.
    Det går att lura en ovetande till vad som helst med en värmekamera.
    /Lars

12. E
    Anonym

Jula har nu sänkt priset på B&D-kameran till 299:- för Julakortskunder.

13. E
    Anonym

Hyr en värmekamera istället för att köpa en ir-picka på Jula, det går inte att jämföra nyttan mellan dessa instrument, värmekameran visar ju exakt vad som avviker i byggnationen på bild.

Jag vet inte hur det är ute i landet, men i Stockholm går det att hyra på http://www.proffsmagasinet.se samt på http://www.cramo.se

14. E
    Anonym

Observera att det är en väsentlig skillnad mellan en Värmekamera och en ?Värmepicka? dvs IR-termometer!

En Värmepicka läser av normalt en mätpunkt (dyrare 2-4) till skillnad mot Värmekameran som likt en Digitalkamera, läser av i pixlar normalt 160x120 som därmed ger 19 200 mätpunkter vilket gör att en ?IR-bild? visar så mycket mer!! Värmepickan är att jämföra med att sätta en vanlig handtemometer mot en mätpunkt i taget ? fast lite snabbare?

15. E
    Anonym

Intressant att man inte längre känner temperaturskillnad i händerna mera=) Fötter verkar dock enkelt kunna känna skillnad då golvärme är installerat!