Byggahus.se

Värmekamera - kostnad

1. L
    Medlem · Uppsala · 286 inlägg

Lars K

Medlem
    Vad är en vettig kostnad för att få en "Värmetermografi" utförd i en ca 110 kvm stor villa i två plan? Jag bor i Uppsala och har fått ett pris på 3750:- (trol inkl moms) från Energifoto i Uppsala, men tycker mig ha sett priser runt 1500 på blocket, men där kan det vara vilka skojare som helst... Någon som har erfarenhet av ovan nämnda firma?

2. T
    Medlem · västmanland · 435 inlägg

tomlan

Medlem
    nånstans 4-5000kr är rimligt, 1500kr hittar du bara hos skojare

3. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Håller med.

Att springa omkring med en värmekamera ser lätt ut, men att göra meningsfulla mätningar är rejält svårt. Se till att konsulten i fråga är en certifierad termograför.

4. L

Lars K

Medlem
    Låter rimligt. Kolla energifoto.se, han är certifierad att göra energibesiktningar, är det samma sak?

5. mycke_nu

mycke_nu

Medlem
    Kanske, men troligen inte. Termografi brukar vara en särskild utbildning och certifiering.

6. L

Lars K

Medlem
    Och då är han inget att ha? Var hittar man en riktig?

7. J
    Medlem · Stockholm · 255 inlägg

Jeppson

Medlem
    En idé kan var att hyra en om priset är rätt.
    Jag lånade en genom jobbet över en helg och lärde mig massor om mitt eget hus....inte så svårt att lära sig hur det fungerar.

8. P
    Medlem · Stockholm · 2 203 inlägg

PST

Medlem
    Kvantitativa mätningar, med riktiga mätdata är svårt, men en kvalitativ undersökning där man letar efter "hotspots" är enkelt.

9. L

Lars K

Medlem
    Jag är inte ute efter en komplett energideklaration och mitt gamla hur bygger ju lite på att det inte ska vara helt tätt. Jag vill mest kolla var det drar mest och hur nya fönster/dörrar är i jämförelse med gamla.

Kanske dumt att tro att man kan tyda de gul-röd-blå bilderna, men av de man sett så verkar det vara ganska tydligt var det drar mest, samt var köldbryggor finns.

Vad kan vara rätt pris för att hyra en kamera? Någon som har tips på ett ställe i Uppsala eller norra Stockholm?

10. L
    Medlem · bohuslän · 372 inlägg

Lmob

Medlem
    Har du ingen känning på räddningstjänsten, dom har ju kameror...kanske kan låna en..

11. MB77
    Medlem · Jönköping · 2 314 inlägg

MB77

Medlem
    Kolla med Cramo, jag hyrde av dem i Jönköping. Tror att det kostade runt 800:- för en helg.

12. mycke_nu

mycke_nu

Medlem
    Ja, i alla fall lättare. Det är lätt att bli lurad av reflexer. Om man tex tittar upp mot ett aluminiumfönster från marken kan karmen se kall ut även om den är riktigt varm. Detta beror på att aluminium är en närmast perfekt IR-spegel och det man ser är himlens temperatur. Är man medveten om problematiken är den relativt lätt att bemästra, men den outbildade har stora möjligheter att göra bort sig rejält.

13. fotohasse
    Medlem · Jönköping · 57 inlägg

fotohasse

Medlem
    Vet inte om jag tolkar dig korrekt?
    Kvantitativa mätningar är ju "många" och då blir ju kvaliteten lidande,
    Kvalitativa mätningar tar ju i regel längre tid att genomför och är normalt av högre kvalitet.

/Hasse
    Certifierad termograf
    www.hansolofviktor.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.