Jag har ett 2-plans hus med direktverkande el/VVB + LLVP. I sommar renoverade vi vårt kök och la då in vattenburen golvvärme där. Köket är 19m2 och vi la en slinga med Uponors 20mm slang. Tanken var att förbereda för om vi nån gång vill konvertera huset helt till vattenburet.
Brukar det vara enkelt att byta ut en bottenansluten Nibe Compact 300l mot en Nibe EVC 240?
Ett ev. problem är att vi har inkommande vatten + vattenmätare under beredaren. Tyvärr måste den nya stå på samma plats då vi har en mycket liten tvättstuga.
Brukar det vara enkelt att byta ut en bottenansluten Nibe Compact 300l mot en Nibe EVC 240?
Ett ev. problem är att vi har inkommande vatten + vattenmätare under beredaren. Tyvärr måste den nya stå på samma plats då vi har en mycket liten tvättstuga.
Köper jag detta så blir det svårt att bygga ut mitt system om jag väljer att konvertera fler rum till vatttenburet i framtiden. Dessutom är det ingen utomhuskompensering i elpannan (går att köpa till för 6000kr)
Så jag har funderat lite på mina alternativ, och har då kollat på om man skulle köpa en luft/vatten inomhusmodul direkt ist. och då få möjlighet att koppla på en värmepump i framtiden. Jag har även sneglat lite på bergvärme men känner mig inte bekväm men att ha kompressorn i vår tvättstuga strax under vårt sovrum/bredvid vårt vardagsrum (vi har ett lyhört hus). Denna oron är kanske överdriven då inte jag har lyssnat på en modern bergvärmepump. Dessutom har vi en trång och liten tvättstuga så det finns inte så mycket plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så jag har kollat lite på Nibes luft/vatten inomhusmodul VVM 325 som man kan köpa för 30100kr. Och sedan docka på en F2120 om jag konverterar hela huset.
Är detta en bra idé eller bara onödigt dyr och omständlig?
Kom gärna med förslag på alternativa lösningar!
har precis lagt in vattenburen golvvärme i hela 1plan och låter elradiatorer vara kvar på 2a plan. Kör du med endast med Nibe’s inomhusdel du nämnde eller har du köpt ytterdelen också? Kan man kombinera ute/innedel som man vill?