Byggahus.se

Värmekälla till enplanshus med källare 85 + 85 kvm

1. B
    Medlem Nivå 1
    Behöver hjälp med att välja värmesystem här...
    Bor i ett hus som är 85 kvm + 85 kvm källare, huset är tilläggsisolerat, samt ny dränerat med isodränskivor, nya tre-glas fönster i hela huset.
    Huset är byggt 1967. Kan nämna att jag bor i mellansverige (Uppland).
    Har i dag vattenburet system, sitter en gammal kombipanna Egor Duplomat från 1978.
    I dag värmer jag huset med elpatron.
    Min totala elförbrukning ligger på ca 25 000 kwh.

Har varit inne på alla alternativ, bergvärme, luft/vatten, pellets i befintlig panna, ny vedpanna med ack tank(ar).

En tanke som slagit mig mer och mer är om det skulle fungera med en L/L värmepump, där innerdelen placeras i källaren.
    Skulle det var möjligt genom att borra kanske 4 stycken hål 100mm (ett i varje rum) och sätta i ventilationsrör genom golvet ner till källaren, för att på så sätt få upp värmen till markplan.

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Det är mycket svårt att transportera nog med värme från en våning till en annan, så köper du L/L VP bör du ha en på varje våning. Alternativen är då två, endera en pump med två innedelar eller två helt separata pumpar. Ett multisystem kostar lite mindre än två separata pumpar och samma effekt men säkerheten vid ett ev fel blir ju större om man har två helt separata anläggningar.
    Jag rekommenderar dig att besöka, http://www.energioffert.se.

3. S
    Anonym
  4. N
    Medlem Nivå 2
    Jag tror också att du behöver 2st luft-vp för ditt hus, att flytta ljummen luft är svårt.

Men om pannan snart ändå måste bytas, så skulle en helhetslösning al'a bergvärme eller luft/vatten vara det bästa. (om du inte gillar vedhanteringen vill säga)

20000kWh för värme/varmvatten i ditt fall skulle innebära för tex bergvärme en besparing på ca 14000kWh/år.

5. Jaarmanen
    Renoverare Nivå 4
    Valet av värmesystem anser jag också beror mycket på vad du vill ställa för krav och vad du skall priorietra.

Prioriterar du bekvämlighet över pris skulle jag rekommendera en Luft-vatten pump till befintliga radiatorer (tystare än en luft-luft och du slipper krångla med två utblås)

Prioriterar du Miljö över bekvämlighet är förmodligen Solvärme/Pellets kombination mest attraktivt eftersom det är CO2 neutralt (om man undantar ström för drivning av pumpar och annat men det är nästan försumbart).

Har du tillgång till ved någonstans (släktingar/snälla grannar/egen skog) och kan tänka dig att jobba lite för att få en så låg driftskostnad som möjligt skall du definitivt fundera på Vedpanna + tank. Installerar du själv så kan du komma under 80.000.- för panna+tankar +kringutrustning och då sparar du mycket pengar jämtemot Bergvärme.

Eftersom du var inne på LVP i ditt inlägg så gissar jag att du vill ha bekvämligheten men få ner kostnaden jämfört med el och då är helt klart Luft/Vatten värmepump att föredra, särskilt som du redan har radiatorerna på plats.