Byggahus.se

Värmekälla i egnahemshus 1 plan+ källare?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Ett hus i Stockholmstrakten- egnahem byggt på 50-talet har vi. Det är mycket oisolerat och har just nu en oljepanna från 1966 som minst sagt sjunger på sista versen.

Vi håller på att ta in offerter för fullt på pellets, bergvärme, luft-vattenvärmepump men jag blir bara mer och mer förvirrad. Alla säger såklart att deras pump är bäst och klarar snabb upptappning av vatten alternativt vårt gamla radiatorsystem alternativt att det finns en bufferttank som gör att vi kan ha endast en liten slinga igång i källaren på sommaren utan att få spänningar i systemet.

Efter att ha blivit överfakturerade och då vi protesterade, hotade med våld av en hantverkare vill vi helst inte ha med hantverkare att göra någonsin mer i livet men vi måste byta värmekälla.

Finns det några egnahemsägare med hus i storleken 130-150 m2 (alltså enplans + fuktig källare) som har några bra leverantörer att rekommendera eller åtminstone har tips om hur man gör sitt val?

2. B
    Medlem Nivå 9
    Jag har bott i 50-tals hus med källare i 30 år. Vårt hus var dock tilläggsisolerat och kanske inte så fuktigt som du beskriver.
    Det verkar i alla fall vara fukten som är ETT av dina "problem" och värmekostnaden som är ett annat problem.
    Om du tar bort oljepannan så blir fuktproblemet större eftersom oljebrännaren även ventilerar huset.
    Jag skulle nog börja med att dränera och tilläggsisolera huset utvändigt i källarplanet. På så sätt slipper du fukt utifrån och spar även energi.
    Om du sätter in bergvärme eller annan uppvärmning beror mycket på hur stor förbrukning du har samt om det går att ha luftdistribuerad värme. En billig och ganska effektiv lösning på värmeproblemet skulle kunna vara en luft/luft värmepump i källaren och en uppe. Jag själv har nu bergvärme som är överlägset alla andra värmepumpsystem i prestanda. Du får dock räkna med en investering på ca 130.000:- plus kostnad för att ta bort den gamla oljepannan. Du kan dock få bidrag på ca 12-15000:- för att du tar bort oljepannan, beror dock på om det finns pengar kvar på regeringsnivå.
    Hur mycket olja och el går det årligen för dig?