8 449 läst · 20 svar
8k läst
20 svar
Värmekabel i dricksvattnet, farligt eller inte?
jonaserik, vart har du fått dina kunskaper? Självreglerande värmekablar drar mycket riktigt ner på effekten ju varmare det blir för att till slut i princip inte släppa igenom någon ström alls, men du har rätt i att spänningen inte bryts.
Och det är omöjligt att sätta termostaten på "rätt" ställe om vattnet ligger i mark, tjälen kryper ner mycket olika ligger det ett tjockt snölager kanske det inte blir någon tjäle alls men kommer grannen och kör med snöskotern på samma plats kan tjälen gå ner meterdjupt. Och det kan ske vart som helst efter vattenslangen, tänk efter lite. Med en termostat mäts temperaturen på en punkt vilket innebär att på ett annat ställe där slangen inte utsätts för samma avkylning kan vattnet bli mycket varmt.
Du kan ju börja med att leta här https://www.nventthermal.com/produc...spx?id=tcm:432-27813&catid=tcm:432-17783-1024
Hittar du inget hos dom får vi väl leta hos någon annan producent. Tidigare följde det med tabeller när man köpte värmekabeln hos grossisterna, hur det har varit/är i detaljhandeln vet jag inte.
Ps
Märk att jag skrev stänga av sig med "hartassar"
Och det är omöjligt att sätta termostaten på "rätt" ställe om vattnet ligger i mark, tjälen kryper ner mycket olika ligger det ett tjockt snölager kanske det inte blir någon tjäle alls men kommer grannen och kör med snöskotern på samma plats kan tjälen gå ner meterdjupt. Och det kan ske vart som helst efter vattenslangen, tänk efter lite. Med en termostat mäts temperaturen på en punkt vilket innebär att på ett annat ställe där slangen inte utsätts för samma avkylning kan vattnet bli mycket varmt.
Du kan ju börja med att leta här https://www.nventthermal.com/produc...spx?id=tcm:432-27813&catid=tcm:432-17783-1024
Hittar du inget hos dom får vi väl leta hos någon annan producent. Tidigare följde det med tabeller när man köpte värmekabeln hos grossisterna, hur det har varit/är i detaljhandeln vet jag inte.
Ps
Märk att jag skrev stänga av sig med "hartassar"
I mitt fall var det fråga om ett montage i efterhand. Det är avsevärt lättare att hänga ut en prob i luften än att gräva upp slangen för att lägga proben intill den. Och proben i luften är fortfarande bättre än att inte ha någon alls.J jonaserik skrev:
Så lär de fungera. Min värmekabel är 5 m lång och drar alltså nominellt 50W. Genom att ha den på en elmätare har jag kunnat konstatera att den kan reglera ner till 47 W när det är varmt ute. Det är så stor avkylning av strömmande vatten och avledning till marken att den aldrig kommer upp i den temperatur där den reglerar ner ordentligt. Så det finns energi att spara på att använda en termostat även om kabeln är självreglerande.E elmont skrev:
Detsamma för dig , du har en förmåga att racka ner på andra i de kunskaper som finns i praktiskt och verklighet, hur mångaE elmont skrev:
V-kablar har du monterat ? Jag har monterat ett X antal som fungerar perfekt med termostat och driftekonomin är 100%. Det med att att inte släppa igenom någon ström är nys från din sida, en V-kabel kan inte stänga av sig till 100%, den värmer hela tiden oavsett temperatur. Sedan det med att försvara sig med tjäle, skoter , snöplogning eller annat är något som du har gjort i efterhandkonstruktion i ditt försvar för inlägget. Du sade själv läs den här länken, javisst den kabeln är självbegränsande om jag inte mins fel ner till 2 W per meter och då kostade den ca 300-400kr metern i inköp på den tiden, kanske billigare i dag.. Så du ska nog inte slå på stora trumman och vara en expert på V-kablar och försöka tillintetgöra andra i olika lägen som har yrkesstolthet samt kompitens och erfarenhet av det som gäller EL över huvudtaget
PS Hoppsan det med hartassar är inte detsamma som verklighet som du framhåller, tänk till lite
Helt rätt men det kan vara kallare i luften än i markenA Avemo skrev:
Det är det jag menar med att en V-kabel kan aldrig stänga av sig själv till noll W i driftA Avemo skrev:
Liknande trådar
-
Är igång att byta grön syll - farligt?
Miljö & Hälsa -
Nymonterad toalett som luktar förfärligt. Varför?
Vatten & Avlopp -
Är detta farligt impregnerat? Bör jag ha panik?
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför var det farligt att bygla nolla + jord i ett uttag vars central är av PEN typ?
El -
Rör fryser i badrum trots värmekabel
Vatten & Avlopp