Hej
Har fått ovärderlig hjälp av er i tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-boer-pem-slang-dras.346844/page-2#post-3345772
Men den tråden övergick till att handla om värmekabel och termostat.
Min fråga med denna tråd är om någon vet OM det är olämpligt att under lång tid ha värmekabel förlagd i sina dricksvatten ledningar?
Vi har borrat egen brunn som vi vill ta i drift.
Hade en trevlig elektriker här igår som först ville förlägga värmekabel utanför PEM-slangen av den anledning att det kan frigöras ämnen och bildas bakterier i dricksvattnet.
Men blev förvånad då jag visade honom denna produkt:
https://www.elkatalogen.se/produkter/ebeco-frostvakt-10-19m.html
Enligt specen verkar den lämpad att ha i dricksvattnet.
Förra ägaren av vårat hus har haft en värmekabel i dricksvattnet in från vår vägförenings vatten. Det var väl där ifrån jag fick idén att det är lämpligt med invändigt montage. Man blir ju lite orolig efter mer än 10 år om detta varit skadligt.
PS elektrikern som var här vill sätta en termostat som styr värmekabel. Men om jag förstod honom rätt behövdes inte någon givare med separat ledning. Men hur kan då termostaten känna av utomhus temperaturen och avgöra då kabeln ska jobba?
Mvh
Fredrik
6 738 läst · 20 svar
7k läst
20 svar
Värmekabel i dricksvattnet, farligt eller inte?
Sida 1 av 2
-
-
Medlem · Västerbottens län · 17 595 inlägg 27 jul 2019 08:4327 jul 2019 08:43 #2
Varför inte isolera direkt ovanpå vattenledningen så håller jordens inre vattenledningen frostfri.
Gratis.
Inget som kan gå sönder heller.
Protte -
27 jul 2019 08:49 #3
Du kan med gott samvete ha värmekabel inuti röret, hade det varit skadligt så hade halva Sverige redan insjuknat i värmekabelsjuka inklusive jag själv.
Edit: De flesta tillverkarna har självreglerande kablar vilket gör att ingen termostat behövs utan det är bara stickpropp i änden. -
27 jul 2019 09:50 #4
- Laddar…
-
27 jul 2019 09:57 #5
Som sagt du kan mycket väl ha värmekabel i vattenslangen, MEN värmekabeln ska vara självbegränsande och "stänga av sig" vid ca +10 grader.Vissa kablar blir 20 - 30 grader innan dom stryper effekten och det är direkt olämpligt pga ev bakterietillväxt. Har man en självbegränsande som "stryper" vid ca 10 grader behöver man ingen termostat.
En kabel som jag brukar använda heter ETL FROSTGUARD och finns att köpa som metervara eller i färdiga längder. Det finns flera fabrikat men den som jag genom åren haft bäst erfarenhet (inga problem) av är just ETL. Jag har även provat lite andra fabrikat med varierande resultat.- Laddar…
-
27 jul 2019 10:23 #6
Vi har självbegränsande golvvärme i hallen.
58m T2 röd, lägsta effekten jag har noterat är 5W/m.
Jag tror att frostguard och andra självreglerande kablar från Nvent helt enkelt är samma kabel men med olika färg.
Om TS ska ha 19m kabel, så motsvarar det 95W, känns onödigt att slösa bort utan termostat.- Laddar…
-
27 jul 2019 10:34 #7
- Laddar…
-
Medlem · E · 26 368 inlägg 27 jul 2019 10:5227 jul 2019 10:52 #8
Ute temperaturen är tämligen ointressant när det gäller en nedgrävd ledning.
-
27 jul 2019 11:01 #9
Angående värmekabel i slangen så är det väl inte konstigare än att den värmekabel man väljer skall vara godkänd för just detta.
Angående termostat så brukar det anges att kabeln inte skall bli varmare än 10ºC. Det tror jag är tänkt som ett skydd mot legionella snarare än som energibesparing. När jag mätt på min värmekabel har jag visserligen sett att effekten sjunker på sommaren jämfört med vintern. Men inte speciellt mycket. Så min rekommendation är att sätta en termostat på den. Ett alternativ är att stänga av den manuellt på hösten. Men det är jobbigt när man glömmer att slå på den. -
Medlem · Västerbottens län · 17 595 inlägg 27 jul 2019 12:5027 jul 2019 12:50 #10
Isolerar man ovanpå slange så drar det 0 watt.
Man slipper varmt kallvatten.
Man slipper långa trådar om hur termostaten ska styras.
mm
Protte- Laddar…
-
27 jul 2019 13:05 #11
Peter 2400, Jag kan garantera att det inte är samma kablar det finns en uppsjö av olika fabrikat med olika egenskaper. Tex t2Röd stänger av sig vid ca 25 grader ETL (som är samma fabrikat vid ca 10 grader.
jonaserik, fabrikanterna har dokumentation på temperatur och effekter som do kan hitta om du orkar söka. Och som sagt vart ska temperaturen mätas och man kanske stänger av värmekabeln när risken för frysning inte längre finns?- Laddar…
-
27 jul 2019 13:29 #12
Hej
Enormt tack för alla svar.
Anledningen till att det skulle passa utmärkt med en invändig kabel är för att det ser ut så här vid brunnshålet:
https://www.byggahus.se/forum/attachments/dsc_0786-1496x844-jpg.340094/
Om den inte läggs invändig tror jag man kommer elda för kråkorna till viss del.
Men möjligen kanske jag inte förstod lösningen med termostat. Måste/bör den ha en separat givarekabel? Är det spetsen på givarekabeln som känner av utomhus temperatur? Om termostaten sitter inne hur känner den då av temperaturen ute? Om den använder själva värmekabeln som givarekabel blir väl det tokigt om den är ömsom varm ömsom kall?
Förmodligen är jag som är korkad men det vore ju toppen om jag slapp en givarekabel.
Mvh
Fredrik -
27 jul 2019 13:38 #13
Det ser ju lite besvärligt ut att gräva ner den slangen. Om du är orolig att elda för kråkorna tror jag att du både bör ja en termostat och lite isolering på slangen. Jag har en termostat med en prob som mäter temperaturen på utomhusluften. När dygnsmedeltemperaturen går under ett visst värde så startar den. Jag har byggt den själv så jag kan tyvärr inte tipsa om fabrikat.
-
27 jul 2019 15:52 #14
Det verkar som att en del har missat det med termostat, den ska naturligtvis inte mäta lufttemperaturen. den ska ligga i en slang tejpad på vattenslangen under jord på grundaste stället och mäta och starta V-kabeln om det tjälar i mark. Då värmer den även en del av omgivningen i mark naturligtvis men är förlustbart, sen är vattnet från brunnen 6 - 8 C normalt och då stoppar V-kabeln att värma om en termostat finns.
- Laddar…
-
27 jul 2019 16:04 #15