1 370 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Värmegolven är kalla
Bor i ett hus från 2005, enplans 100kvm med vattenburen golvärme som föds med fjärrvärme.
Vårt provblem är att golven är kalla!! Dock är ändå inomhustemperaturen 21-22gr. Så uppvärmningen fungerar ju på nåt sätt, vi har inga element.
När jag kollar anläggningen i förrådet lyckas jag utläsa följande.
*temp in 30, ut 28gr.
*tryck verkar ligga på 2bar.
Känns fel att behöva ha tofflor för att inte frysa när man ändå har värmegolv. Eller behöver man driva upp inomhustemp till 25gr för att golven skall kännas varma?..
Tacksam för hjälp .
Vårt provblem är att golven är kalla!! Dock är ändå inomhustemperaturen 21-22gr. Så uppvärmningen fungerar ju på nåt sätt, vi har inga element.
När jag kollar anläggningen i förrådet lyckas jag utläsa följande.
*temp in 30, ut 28gr.
*tryck verkar ligga på 2bar.
Känns fel att behöva ha tofflor för att inte frysa när man ändå har värmegolv. Eller behöver man driva upp inomhustemp till 25gr för att golven skall kännas varma?..
Tacksam för hjälp .
Tack för svar, men golven /känns verkligen jättekalla. Även i badrummet där det är inställt på max och klinker.
Ja vet, fattar ju det... Men var inne hos grannen igår, exakt likadant hus. Jättevarma och goa golv hade de, men kanske har de 1-3 grader varmare som gör denna känsla i fötterna?
Eller att vissa delar i mitt värmegolv fungerar bättre och eldar på fullt och fixar lufttempen?
Känns grymt ologiskt men vi har alla tilluftskanaler rätt mycket öppna, drar det kanske mycket kalluft in? Men det är ju två meter upp...
Eller att vissa delar i mitt värmegolv fungerar bättre och eldar på fullt och fixar lufttempen?
Känns grymt ologiskt men vi har alla tilluftskanaler rätt mycket öppna, drar det kanske mycket kalluft in? Men det är ju två meter upp...
Har ni samma ytskikt på golven du och din granne?W Nordberg84 skrev:Ja vet, fattar ju det... Men var inne hos grannen igår, exakt likadant hus. Jättevarma och goa golv hade de, men kanske har de 1-3 grader varmare som gör denna känsla i fötterna?
Japp, samma trägolv från när JM byggde 2005.
Drar upp lite så får jag se. Har 1-6 skala och inte grader. Men nu står de på max, hade väl typ 5-5,2 innan
Drar upp lite så får jag se. Har 1-6 skala och inte grader. Men nu står de på max, hade väl typ 5-5,2 innan
Uppdatering.
Jag har haft rörläggare hemma. Vi hade dåligt flöde/tryck. Han fyllde på systemet och sedan har det varit jättevarma och goa golv.
Dock efter har jag tittat till systemet 2ggr sedan dess (kanske 5-7 dagar mellan kollarna) och båda gångerna har trycket vart lägre igen och jag har fyllt på igen.. Måste läcka nånstans?
Får nog ringa dem igen.
Jag har haft rörläggare hemma. Vi hade dåligt flöde/tryck. Han fyllde på systemet och sedan har det varit jättevarma och goa golv.
Dock efter har jag tittat till systemet 2ggr sedan dess (kanske 5-7 dagar mellan kollarna) och båda gångerna har trycket vart lägre igen och jag har fyllt på igen.. Måste läcka nånstans?
Får nog ringa dem igen.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Kan vara att du behöver lufta systemet också. Sen kan det även vara så att systemet är dålligt injusterat om du upplever att golvet är olika varmt på olika zoner.W Nordberg84 skrev:Uppdatering.
Får nog ringa dem igen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad kallas ”kabelskon” och hur får man ut de ur kontakten?
El -
Vilken slags puts passar? Innervägg i tvättstuga i källare
Byggmaterial & Byggteknik -
Måla putsad källarvägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Har någon målat väggar i källaren med Biltemas Mur- och putsfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Heltäckningsmatta källare på laminatgolv
Golv