Byggahus.se

Värmegolv på krypgrund

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej allihop och Gott Nytt år på er.
    Har köpt hus med krypgrund som vi ska flytta in i under Mars månad.
    Nu är det så att någon av dom ggr vi varit i huset så har vi tyckt att golven varit kalla.
    Krypgrunden fick inga som helst anmätkningar på besiktningen.Plasten låg den där den skulle och fukten på ca 17/18%.
    Besiktningsmannen tyckte att det var ovanligt bra,så det känndes gött.
    Men vi har ju för tanke att ta ut det gamla golvet(14mm parkett) och lägga in nytt som passar vårt tycke.
    Problemet är hur det kommer att bli om vi lägger in vattenburen golvvärme......kommer det att försvinna ner.
    Vill ju inte investera massa pengar på nåt som inte fungerar.Eller kommer jag att behöva isolera i krypgrunden på nåt sätt.
    Grejen är med värmegolven mer en bekvämlighetssak än kanske el-ekonomisk för förbrukningen idag hos den familj som bott där har varit ganska låg.Delvis kanske pga taket är helt nyisolerat så det blir ju som en liten hatt på huset som inte släpper ut värmen.
    Men som sagt......golven är lite kalla....några ideer eller tips.....kanske borde bo in oss först.
    Jo förresten-beskitningsmannen rek iofs att vi kunde ju ec installera ex "Trygghetsvakten"(nej han var inte försäljare) så det kunde ev hjälpa dom kalla golven på traven.Har svårt att tro det men som sagt man vet aldrig.
    Nike

2. S
    Anonym
    Jag har krypgrund och vattenburen golvvärme 220mm isolering i golven , har inte märkt nå värmeförluster neråt. Var ner i grunden med en IR temp när det var -11 ute hade inge varmare på blindbotten än på andra ställen i grunden.
    Rekommendationerna på golvvärme är väl 250mm isolering.

3. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Nike. jag föreslår att ni flyttar in i huset innan ni gör några åtgärder med golvet.
    Grejen är ju den att det ska ju bli inrett med mattor, regelbunden värme etc etc.... Lite svårt att få en klar uppfattning för er annars tycker jag.... Flytta in förstr är mitt tips... Gott nytt år..

4. T
    Medlem Nivå 3
    Tänkte ha samma isolering som du, Steelis, men läcker det inget nedåt? Min förhoppning var att det skulle göra detta då jag vill ha lite värme i krupgrunden.

5. Saxpy
    Medlem Nivå 9
    Lite läcker det så det är bara bra för din grund...

6. S
    Anonym
    Kan inte tänka mig att det skulle stråla ner så mkt värme i grunden med 220mm isolering, men jag är ingen värmeexpert..

7. S
    Medlem Nivå 1
    Jag har också vattenburen golvvärme. I gamla delen av mitt hus har jag 16,5 cm isolering och i nya delen 21,5 cm. Det är en grad kallare i det nya, så lite skillnad verkar det vara. Just nu med utetemperatur +5, 10 resp. 11 grader i krypgrunden.

8. M
    Medlem Nivå 6
    Lustig besiktningsman. Först säga att fukthalten är ovanligt bra och sedan rekommendera trygghetsvakten som ju skall sänka den ytterligare.:confused:
    Har dock svårt att tro att trygghetsvakten skulle hjälpa mot kalla golv. Trygghetsvakten värmer ju krypgrunden när fukthalten är hög, på sommarern. Kalla golv är väl ett vinterproblem?

Omvänt är golvvärme inte mycket att ha för att värma ner fukthalten i krypgrunden. På sommaren när fukthalten riskerar bli hög värmer man inte med golvvärmen.

9. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    ALLA fuktfirmor tar chansen att sälja extragrejer.... Trygghetsvakter, avfuktare odyl..... Dom har bra förtjänst på det och oftast gör dom jobbet med.....
    Vänta med dom utgifterna tills du har mätt på sommaren, RH och andra v'ärden....