Byggahus.se
Har ett enplanshus på 230kvm med vattenburen golvvärme och bergvärme.
Till problemet. Ett av rummen är ca 70kvm med 5m till tak (sadeltak).
Nör det blir kallt orkar systemet inte värma den delen av huset till 20grader när pumpen står på just 20 grader, bara till 16. Lösningen är till synes enkel, jag justerar värmekurvan på pumpen, upp 4 grader. Resultatet blir att det blir 20 grader i det stora rummet, och 24grader i resten av huset. Där har jag strypt flödet med termostaterna nu och har 20grader över allt. Inget problem förutom att alla förståsigpåare säger att man inte ska reglera med termostat förutom något enskilt rum. Kan jag göra på något annat sätt?

Niklgu Niklgu skrev:
Har ett enplanshus på 230kvm med vattenburen golvvärme och bergvärme.
Till problemet. Ett av rummen är ca 70kvm med 5m till tak (sadeltak).
Nör det blir kallt orkar systemet inte värma den delen av huset till 20grader när pumpen står på just 20 grader, bara till 16. Lösningen är till synes enkel, jag justerar värmekurvan på pumpen, upp 4 grader. Resultatet blir att det blir 20 grader i det stora rummet, och 24grader i resten av huset. Där har jag strypt flödet med termostaterna nu och har 20grader över allt. Inget problem förutom att alla förståsigpåare säger att man inte ska reglera med termostat förutom något enskilt rum. Kan jag göra på något annat sätt?

Du ökar flödet på dom slingorna som går till det stora rummet.

Låter som felaktigt injusterat värmesystem.
Höj flödet på de slingor som är "kalla" och/eller sänk flödet på det som är "varma".

Det bör vara ca 7⁰ i difftemperatur mellan framledning & retur på varje slinga.

Vanlig golvvärme ger ca 50 W/m² vid normal förläggning. Har man t.ex. högt till tak och/eller ett lite äldre hus kan det vara för lite. Ökar man framledningstemperaturen ska man vara försiktig med parketten. Yttemperaturen på golvet ska ej gå över 27 °C.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.