Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Värmeförflyttning

1. F
    Medlem · 33 inlägg

Frallan88

Medlem
    Vi har ett hus på 140kvm, 3 sovrum på övervåningen och kök, vardagsrum och kamin på nedervåningen. Vi har vad jag förstår ett väldigt klassiskt problem med en propp i hallen, där luften inte cirkulerar. Kall hall, ingen varmluft som tar sig upp på övervåningen.

Orangea rektanglar är potentiell placering för L/L VP.

Mekanisk frånluft endast nedervåning.

Det finns väl tre alternativ jag kommit fram till:
    1. Vanlig takfläkt i trappen suger upp/blåser ned
    2. 2 st aktiva värmeförflyttare rakt över rummet från kaminen (höger i bilden)
    3. Passiv/aktiv värmeförflyttare rakt över kaminen

Då menar jag värmeförflyttare i tak/golv. Ingen av idéerna är klockrena. #1 är hit/miss, kan hjälpa, kanske inte. #2 kan absolut fungera, men är ett större ingrepp och kan släppa in matos och oljud i sovrummen. #3 blir svår att dölja, svår att få snygg eventuellt och renhållning kan bli ett problem.

Tilluften mittemot kaminen är stängd, poängen är att det ska sugas in på övervåningen istället, men nackdelen då blir ju just all kalluft som kommer in.

Har ni några idéer?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    nedervåning.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Övervåning.png

2. G
    Medlem · Västernorrland · 167 inlägg

GeBe

Medlem
    Det finns ingen skorstenspipa som går att använda för värmeflytt?
    Det skulle spara ingrepp i tak/golv...

3. F
    Medlem · 33 inlägg

Frallan88

Medlem
    Finns ventilation på motsatt sida väggen från kamin och eldstad, fick rådet att stänga båda av en stressad ventilationssnubbe, samma som rådde mig att sätta in friskluftsventilerna på övervåningen. Är det det du menar? Jag har funderat på att använda den för att flytta värme, men vet inte riktigt hur.

4. F
    Medlem · 33 inlägg

Frallan88

Medlem
    Vad jag funderat på är att sätta en långsamtgående fläkt på nedervåningen som suger ned luft uppifrån, men då skulle jag behöva täppa till den pipan i skorstenen, och jag vet inte om det är en sån bra idé.

5. G
    Medlem · Västernorrland · 167 inlägg

GeBe

Medlem
    Det jag tänkte var att du kan sätta in en kanalfläkt eller motsvarande som blåser luften från undervåningen och uppåt i den befintliga ventilationspipan.
    På övervåningen hackar/borrar/sågar du upp ett hål i samma pipa och monterar lämpligt tilluftsdon samt blockerar pipan ovan donet, typ med fogskum.

Vips flyttar du varm go luft från nedervåningen till övervåningen.
    Detta flöde kommer också skapa en luftrörelse i din trapp och hall från övervåningen och ner.

Men du tänkte det omvända?
    Kan kanske också funka...

6. F
    Medlem · 33 inlägg

Frallan88

Medlem
    Din lösning kanske är mer rimlig. Det vore schysst att få ytterligare en öppning så som du beskriver och på så vis förhoppningsvis kunna sprida luften i åtminstone två rum, får ta och snacka med nån som kan lite bättre.

7. F
    Medlem · 33 inlägg

Frallan88

Medlem
    Anledningen till att jag tänkte suga ned/blåsa ned luft var att jag gick efter diagrammet som brukar vara i reklamen för en värmeförflyttare i ViiVilla (kommer inte ihåg namnet), och det är kanske rimligt med tanke på hur luften rör sig.

8. Enk Projektet
    Medlem · Uppsala · 5 895 inlägg

Enk Projektet

Medlem
    En värmeförflyttare typ liten kanalfläkt kommer du troligen knappt märka...tänk på att det är väldigt mycket luft som ska flyttas och jag gissar att du inte vill att det varken blåser eller låter?

Klassisk takfläkt tror jag funkar bäst...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.