Byggahus.se

Värmeflyttning över kallvind

1. B
    Medlem Nivå 1
    I fjol installerade vi en braskamin i vårt lilla vardagsrum och det är bland de bästa investeringarna jag har gjort. Eftersom rummet är litet (15-20m2) så blir det inte helt otippat väldigt varmt och jag har börjat fundera på värmeflyttning. Helst skulle jag vilja flytta värme en bra bit i huset och inte bara till grannrummen. Tanken jag har är att dra spirorör som isoleras och installera en kanalfläkt över vår kallvind ca 10-12m för att sedan gå ner i samma "låda" som rören för vår källarfrånluft går i. På så vis skulle jag kunna få ut varmluft i en helt annan del av huset men jag har ingen aning om idén är vettig eller helt hopplös.

Jag listar ett gäng frågor som jag hoppas att någon har koll på.

• Är det rimligt att göra det här över ett sånt här avstånd?
    • Vilka krav ställs på kanalfläkten? Beror fläktvalet (t.ex. effekt) på rördimensionen.
    • Vi har mekanisk frånluft i huset och jag undrar om man behöver ta hänsyn till befintlig ventilationslösning om man flyttar luft inom huset?
    • Finns det kunskap om hur mycket isolering och vilken typ som krävs? 100mm? Mer?

2. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Det blir nog svårt att få önskad effekt på den långa sträckan.
    Bara den första kvarten går åt att värma upp spirorören.

Vid val av fläkt så kan du titta efter så högt flöde så möjligt på tex 125mm kanalfläktar men prioritera låg ljudvolym och räkna med att du måste montera ljuddämpare i varje ände av kanalen.

Minnst 100mm isolering.

Som styrning fungerar en universal termostat:
    https://www.conrad.se/Rumstermostat...nrad-swe&pi=561354&ci=SHOP_AREA_37360_0812041

I första hand hade jag tittat på enklare alternativ som:
    - Bordsfläktar en bit bort från kaminen riktade mot dörröppningar.
    - Takfläkt i kaminrummet.
    - Fläktar man sätter i övre hörnet av dörrkarmen. "Door fan" på eBay.
    - Vattenmantlad kamin

3. A
    Medlem · Nivå 19
    Det finns kaminer som har inbyggda luftkanaler för fläktsystem. Då blir den transporterade luften så varm att det blir en nämnvärd effekt utan enorma luftvolymer. Att flytta luft mellan rum för att flytta värme går, men det finns en risk att det blir mycket jobb för ett system som inte ger så mycket.

Om man som ett exempel tänker sig att en köksfläkt får stå för transporten kan den kanske transportera 300 m³/h mellan rummen om den går med full fart. Är det en temperaturskillnad på 5º blir den överförda effekten ungefär 500W. Det är inte obetydligt, men hur kul är det att ha en köksfläkt på fullvarv när man eldar?

4. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Min bedömning är att det går att göra. Eftersom luft innehåller lite energi så använd grova spirorör, jag hade valt 160mm eller större. Jag hade rullat mineralull med metallnät runt röret, sådan isolering är gjord för spirorör och liknande och är lätt att fästa. Jag hade inte oroat mig för värmeläckage på vinden heller, det gör inget om det läcker ut lite värme. Jag skulle heller inte ha köpt en traditionell värmeflyttare utan satt en fläkt på vinden och en termostat i taket ovanför braskaminen som drar igång fläkten när temperaturen överstiger 26 grader. Jag hade, om möjligt, satt utblåset i golvhöjd.

Jag ser inga problem med mekanisk frånluft. I en sådan ventilation tar man ju in luft genom fönster och glipor och skickar ut den via kök och badrum. Du cirkulerar bara runt luften i huset.

5. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Avemo - var finns det för vedkaminer som är kanalanslutna?

Annars har Avemo rätt angående effekterna. Med den här kanalfläkten och 160mm rör så kanske du kan komma upp i 1 kW effekt på värmeflyttningen om du har en temperaturskillnad på 6-7 grader.

• Laddar…
  6. A
    Medlem · Nivå 19
    Jag har sett det installerat. Tyvärr vet jag inte var man hittar det.

7. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar! Tolkar det som att det inte är ett solklart vettigt projekt men kanske inte omöjligt heller. Måste fundera vidare och räkna på effekten själv för att bestämma om det är värt det. En faktor till är komforten för även om jag skulle elda lite för kråkorna så skulle det kunna öka komforten jämfört med ljummen-bastu-värme i vardagsrummet.