Byggahus.se
Bor i gammalt utbyggt torp. Små rum med rätt lågt i tak och ingen vidare öppen planlösning. Mer öppet på övervåningen än nedervåningen. Mycket timmer och dugligt isolerat. Uppvärmning med direktverkande oljefyllda element, tre kaminer och köksspis. Framförallt används kaminen i vardagsrummet då det är där vi är mest så klart. Sovrum på övervåningen som inte är i behov av så mycket värme. När vi eldar i kaminen blir det ju rejält varmt i vardagsrummet och den värmen hade man önskat sprida mer i huset. Eldningen i övriga två kaminer är mer i fall av rejäl kyla, en uppe och en nere. Rakt ovanför vardagsrummet med ofta använd kamin är mitten av övervåningen så att få värmen att vandra uppåt här hade gjort en hel del nytta tänker jag.
Jag anar att värmen sprids lättare rakt uppåt än försöka flytta åt sidan och sedan upp via trappan upp till övervåningen? Kan man ta hjälpa av någon teknik här för att få bra effekt?

Staffans2000
En bekant har det som du, fast i lite mindre scala. Han borrade helt enkelt hål i kökstaket ovanför vedspisen och satte dit en fläkt. Klart!

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
En bekant har det som du, fast i lite mindre scala. Han borrade helt enkelt hål i kökstaket ovanför vedspisen och satte dit en fläkt. Klart!
Ah, blev er bekanta nöjd med resultatet? Man vill inte såga hål i golv och tak utan få någon förbättring. Blir det stora hål och fläktar för att få effekt?

Staffans2000
Han använder en badrumsfläkt om jag minns rätt. Nöjd är han i alla fall.

P PochM skrev:
Jag anar att värmen sprids lättare rakt uppåt än försöka flytta åt sidan och sedan upp via trappan upp till övervåningen? Kan man ta hjälpa av någon teknik här för att få bra effekt?
Inte alltid, ofta är det bra att montera värmeförflyttare så långt från kaminen som möjligt för att få bästa spridningen.

Kika på https://airmove.se/airmove-2-0/

elmontören elmontören skrev:
Inte alltid, ofta är det bra att montera värmeförflyttare så långt från kaminen som möjligt för att få bästa spridningen.

Kika på [länk]
Gäller detta även när man vill förflytta värmen i gamla hus som kanske inte har riktigt samma isolering och ventialtionsupplägg som nyare tätare hus? Spontant känns det mer lockande att flytta värmen i vardagsrummet med lågt i tak och där huvudkaminen är till våningen ovanför än att flytta ner den svala luften och sedan hoppas att den uppvärmda luften av egen kraft vandrar uppåt. Först åt sidorna för att nå trappan och sedan uppåt.
Svårt, två olika vägval och tekniker.

Någon som har erfarenhet av airmove i gamla hus?

P PochM skrev:
Gäller detta även när man vill förflytta värmen i gamla hus som kanske inte har riktigt samma isolering och ventialtionsupplägg som nyare tätare hus? Spontant känns det mer lockande att flytta värmen i vardagsrummet med lågt i tak och där huvudkaminen är till våningen ovanför än att flytta ner den svala luften och sedan hoppas att den uppvärmda luften av egen kraft vandrar uppåt. Först åt sidorna för att nå trappan och sedan uppåt.
Svårt, två olika vägval och tekniker.

Någon som har erfarenhet av airmove i gamla hus?
Den kunskapen har jag tyvärr inte, dessutom svårt att spekulera utan planritningar. Jag har bara kopplat in värmeförflyttare hos kunder och frågat om placeringen då dom inte känts optimala, men det finns helt klart flera skolor i det där med att flytta luft. Skulle dra iväg ett mail till dom med ritningar och fråga.

Min enda erfarenhet av att flytta varmluft, är att det behövs stort flöde. Stort flöde ger då stora fläktar om inte ljudnivån ska bli besvärande.
Så här kan det lösas i ett hus med stor takhöjd och ett sovloft under takåsen :
JPEG_20181111_200827_1215805421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
exerg
  • Laddar…
PeterFalun
Hej, hur gick det?

• Gilla
Cpt-Keso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.