Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Värmecirkulation med takfläkt!

1. marcusjohnson
    Medlem · Västra Götalands län · 32 inlägg

marcusjohnson

Medlem
    Vet inte om det är rätt forum, men testar:

Jag bor i ett ganska stort hus med öppenplanlösning. Jag har kamin och luft/luft värmepump och cirkulerar värmen med hjälp av en takfläkt. Jag har tidigare haft en 4-bladig fläkt a lá 80-tal. Den kunde man byta rotation på så den kylde eller cirkulerade värme. Jag tröttna på denna fula fläkt och köpte en 6-bladig fläkt på Jula, tror detta är en kopia på Texan Turbo. Nu till problemet: Det går att byta rotation, men jag tycker den kyler i bägge lägena - nån som vet om det går att använda denna fläkt till detta ändamål? Sen snurar den alldeles för fort, har testat att "dimma" den, men det var ingen hit för fläkten. Kanske går det att koppla på en varvregulator - men hur?
    Eller är denna fläkt urkass med tanke på pris och funktion? Någon annan här inne har kanske en likadan?

//Marcus

2. B
    Medlem · 2 093 inlägg

BAS

Medlem
    Hos en växelströmsmotor (vilket takfläkten är) bestämms varvtalet av frekvensen på växelströmmen. För att reglera den måste du byta frekvens d.v.s. en omformare. Det är en dyr historia.
    Försök att hitta en annan takfläkt de brukar inte vara så hemskt dyra. Jag har en som går i 3 hastigheter (kopplar in olika antal poler i motorn) och går dessutom att backa. Perfekt för ändamålet. Kommer inte ihåg var jag köpte den, ska kanske vara rädd om den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.