värmebehov med värmepump

2k läst  4 svar

1. A
    Medlem Nivå 2
    Om ett nybyggt hus har ett totalt värmebehov på cirka 10000 kwh per år, och man då sätter in en värmepump med ett cop på 4,0, betyder det då att man kommer att använda cirka 2500 kwh el per år till uppvärmning?? Jag tycker att det låter nästan för bra för att vara sant!!? tänker jag rätt?

mvh Andreas28

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: värmebehov med värmepump

till o börja med så har nog inget hus så litet värmebehov.

du måste kolla på mer än bara COP tyver.
    din värmepump kanske har COP 4 vid en viss tempratur, men den tempen kan du inte hålla på vintern.
    desutom så dimensioneras inte pumpen så den kan ta hela värmebehovet, utan den behöver elpatron när det blir riktigt kallt.

Jag har dimensionerat mitt värmesystem för att kunna värmahuset med låg tempratur på radiatorvattnet & tagit till pumpstorleken så att den klarar hela värmebehovet utan elpatron, så jag ligger på 4:a i årscop som jag kallar det.

normalt hamnar man på 3 i årscop men den markvärmepump som ger närmare 5 i cop som bäst
    har du en frånluftsvärmepump får du vara glad om du kommer upp i 2 i årscop

helt ointresant att veta vad pumpen kan de i cop som bäst, man vill veta vad hela anläggningen ger för årscop

ofta snålar vvs firmorna på borrdjup & pumpstorlek & då försämras årscop !!!

ett nytt hus på 130m2 har kanse 15 000kWh i uppvärmning + varmvatten + hushåls el
    & ett sånt hus brukar ha frånluftsvärmepump, med frånluftsvärmepump förmbrukar man 15000kWh inklusive varmvatten + hushålls el.

3. A
    Medlem Nivå 2

Hejsan
    Tack för tipsen!!
    jag har läst att när man dimensionerar storleken på värmepumpen (kompressorn), utgår man från husets energibehov den kallaste dagen. Då ska kompressorn täcka ca 60 – 70% av husets behov. Resterande 30 – 40% täcks av den inbyggda elpatronen. På detta vis får man en kompressor som undviker alltför många starter samtidigt som den täcker över 95% av husets årsbehov. Elpatronen används således till mindre än 5% av årsbehovet. jag har även tänkt att ansluta en frånluftsmodul (FLM 30) så att man återvinner en del av värmen, jag är inne på en Nibe 1215 värmepump. har ni bra erfarenheter av dem?

jag har precis blivit tilldelad en tomt så nu börjar all planering kring husbygget, det är mkt att tänka på!!!

4. C
    Medlem Nivå 14

Jag har en 1215, men jagf har bara haft den i 1,5 år. men hitills är jag helnöjd & kan alla inställnigen m.m. helt utan till ;D

ja enligt regel så ska man dimensionera som du säger, men jag har dimensionerat för 110% av effekten (jag dimensionera för 100% men man får extra effekt när man tar till borrhålet så jag har 110% minst)
    denna pump kan man enkelt i strydatorn reglera så man inte får så fruktansvärt många starter trots att man tagit en större pump, men det är aldrig fel att montera 200liters tank i serie med radiatorsystemet för att få lugnare gång om man har stor värmepump.

om elpriset gå upp graftigt så blir du inte lika lidande om du väljer en större pump.
    tänk på att 1215 pumparna inte anger effekten på sama vis som dom övriga, så läs fakta bladet på dom pumpar du är intresserad av o jämför vad dom ger vid 0/50

jag rekomenderar att du väljer pump utifrån dom kriterier du själv sa, men tar en storlek större än den du hamnar på! (& var noga med att räkna med 21 eller 22 graders inne temp som dom flästa har istället för 20 grader som oftast andvänds gengrelt)

jag kan också rekomendera lös pump & en vpa 300/200 för varmvatten den lösa värmepumpen heter 1115

5. C
    Medlem · Nivå 10

Tänk på att tomgångskostnaden för ett värmesystem sticker iväg en del. I mitt fall, 1 cirkpump för golvvärme + 1 cirkpump för radiatorer + fläkt i FLVP.

Det blir (60W + 60W + 100 W) * 24 * 365 = 1927 kWh/år

eller ev. ännu värre beroende på hur CP + fläkt är inställda:

(90W + 90W + 150 W) * 24 * 365 = 2891 kWh/år

Resonemanget är likvärdigt oavsett om du har VP + FLM eller FLVP. Det är lätt att glömma bort tomgångskostnaden som inte tillför någon energi att prata om. CP blir ju iofs lite varma...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: