5 306 läst · 12 svar
5k läst
12 svar
Värmebehov i rum. Hur beräkna?
Hej
Efter byte till bergvärme så räcker mina gamla panelradiatorer inte till utan jag behöver byta till större modeller med konvektionsplåtar.
Nu till utmaningen. För dimensioneringen behöver jag veta varje rums effektbehov. Jag har jämfört tre olika metoder som tyvärr ger helt olika resultat.
Hus i zon 3
2-glasfönster
Önskad temperatur: 20 grader
Byggår: 1959
Vi kan ta ett rum som exempel.
Rumsarea: 13.13m2
Fönsterarea: 3.24m2
Längd yttervägg: 7.28m
1. lenhovda radiatorfabriks hemsida
http://lenhovdaradiatorfabrik.se/hjalpmedel/
Effektbehov: 1700W
2.90W per kvm (rek. för äldre hus)
Effektbehov: 1182W
3. Längd yttervägg*26W + Rumsarea*23W + Fönsterarea*68W
Effektbehov: 712W
Som synes stora skillnader och särskilt metod 1 kommer att ge väldigt fläskiga radiatorer.
Någon som ver vilken metod som är rätt? Eller kanske har en fjärde metod att föreslå?
-h
Efter byte till bergvärme så räcker mina gamla panelradiatorer inte till utan jag behöver byta till större modeller med konvektionsplåtar.
Nu till utmaningen. För dimensioneringen behöver jag veta varje rums effektbehov. Jag har jämfört tre olika metoder som tyvärr ger helt olika resultat.
Hus i zon 3
2-glasfönster
Önskad temperatur: 20 grader
Byggår: 1959
Vi kan ta ett rum som exempel.
Rumsarea: 13.13m2
Fönsterarea: 3.24m2
Längd yttervägg: 7.28m
1. lenhovda radiatorfabriks hemsida
http://lenhovdaradiatorfabrik.se/hjalpmedel/
Effektbehov: 1700W
2.90W per kvm (rek. för äldre hus)
Effektbehov: 1182W
3. Längd yttervägg*26W + Rumsarea*23W + Fönsterarea*68W
Effektbehov: 712W
Som synes stora skillnader och särskilt metod 1 kommer att ge väldigt fläskiga radiatorer.
Någon som ver vilken metod som är rätt? Eller kanske har en fjärde metod att föreslå?
-h
Redigerat:
Det sitter en dubbel panelradiator utan konvektorplåtar idag. 600x1100. Kollar man in motsvsrande på lenhovda så ger den ca 1000 vid 75/65/20. Gissar att oljepannan skickade ut ännu högre temp än det så gissningsvis så kanske vi låg på 1200 w i det rummet när vi körde som hårdast
Kanske ditt hus är något bättre isolerat än Lenhovda-fabriken räknar med. Lenhovdas snurra tar ju också hänsyn till ytterväggar mm medan metod 2 bara är ett ganska grovt genomsnitt för hela huset. Vore intressant att se samma uträkning för ett helt annat rum. Jag känner att den befintliga effekten är ganska viktig att ta hänsyn till, för om det har fungerat tidigare så pekar det ju på vad som krävs. Rent generellt skulle jag nog också vara benägen att ta i lite extra och hellre välja "för stora" radiatorer än för små, naturligtvis med hänsyn taget till vad som får plats, ser vettigt ut och vad kalaset kostar.G gromit42x skrev:
Kommer göra något liknande i framtiden med våra tunna pytteradiatorer som vill ha en framledningstemperatur på strax under 40 grader redan nu (vid +8 °C), så går i liknande funderingar.
Hej
Kanske det. Tegelfasad och innanför det luftspalt och sedan träregelstomme med ca 75mm isolering. Känns inte direkt överisolerat men det kanske är bättre än man tror.
Särskilt rummen som ligger ovanför ouppvärmd källare/krypgrund är kalla. Troligen en kombination av kalla golv och stora fönsterytor.
Återkommer när jag dragit lite mer lärdomar. Det kommer en vvs-firma och kollar i veckan. Dom kan säkert göra en erfarenhetsbaserad bedömning
-h
Kanske det. Tegelfasad och innanför det luftspalt och sedan träregelstomme med ca 75mm isolering. Känns inte direkt överisolerat men det kanske är bättre än man tror.
Särskilt rummen som ligger ovanför ouppvärmd källare/krypgrund är kalla. Troligen en kombination av kalla golv och stora fönsterytor.
Återkommer när jag dragit lite mer lärdomar. Det kommer en vvs-firma och kollar i veckan. Dom kan säkert göra en erfarenhetsbaserad bedömning
-h
Ok. Ja det vet jag
Stora frågan blir att få klarhet i effektbehovsfrågan. Med lenhovdas beräkningar som utgångspunkt. så kommer jag att behöva extremt stora radiatorer (bredd, djup och höjd) för att klara behoven. Klarar jag mig med 1200 så blir det lättare.
Jag skickade en fråga till Lenhovda om deras beräkningssida verkligen var korrekt. Svaret jag fick var att för rummet i mitt exempel så borde det räcka med 900W. Det verkar som om deras beräkningar tar lite väl mycket hänsyn till kalla utrymmen ovan och under....
Känns fortfarande lite skakigt och inget man vill fatta köpbeslut på...
-h
-h
Okej, bra att veta. Har också använt den och blivit lite förvånad över hur stora radiatorerna blir på sitterängplanet i vårt hus om man vill ha vettig framledningstemperatur. Men de är i samma situation mot ytterväggar och på markplan, så kanske de överdriver något där.G gromit42x skrev:Jag skickade en fråga till Lenhovda om deras beräkningssida verkligen var korrekt. Svaret jag fick var att för rummet i mitt exempel så borde det räcka med 900W. Det verkar som om deras beräkningar tar lite väl mycket hänsyn till kalla utrymmen ovan och under....
-h
Håll oss uppdaterade! Jag har inget mer att komma med så jag bara pladdrar…
Sitter lite i samma sits med bergvärme, men med radiatorer från -62 och ettrörsystem som ska bytas ut till 2-rörs med nya raddar 
Är det fel att sätta in en aningens för stor radiator, och strypa det en aning om det behövs?
Säg att beräkningen säger ett behov av 1000w, kan man då sätta in en radiator som kan ge 1100w vid D30 men strypa tillförseln en aning vid behov?
Är det fel att sätta in en aningens för stor radiator, och strypa det en aning om det behövs?
Säg att beräkningen säger ett behov av 1000w, kan man då sätta in en radiator som kan ge 1100w vid D30 men strypa tillförseln en aning vid behov?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Beräknas tilluften för FTX efter totalytan, eller bara för de rum som har tilluft?
Ventilation -
Hur beräkna husets värmebehov utifrån bergvärmepump-förbrukning?
Värmepumpar -
Beräkna stomme uterum
Altan & Uteplats -
Beräkna tak uterum pulpettak "åt fel håll"
Altan & Uteplats -
Hjälp mig beräkna uppvärmningskostnaden för uterummet
Värme allmänt